OKSZ: a vállalkozások mozgásterét szűkíti az extraprofitadó
Az Országos Kereskedelmi Szövetség 2022. május 27-i közgyűlésén áttekintette a kormány részéről egy nappal korábban bejelentett extraprofitadó bevezetésének várható következményeit a kereskedelemben.
Az extraprofitadó a jelenlegi kiskereskedelmi adómérték, továbbá az élelmiszerárstopba bevont termékek forgalmazási vesztesége mellett újabb, számottevő súlyú terhet jelent, ami tovább szűkíti a kereskedelmi vállalkozások gazdálkodási lehetőségeit, áll az OKSZ sajtóközleményében.
Az extraprofitadót a kiskereskedelem esetében is az árbevétel alapján kell elszámolni, így közvetlenül nem kapcsolható össze a kiskereskedők profitjával, és így nem értelmezhető, hangsúlyozza a szövetség. A kiskereskedők árbevétele valóban nőtt a tavalyi árbevételhez viszonyítva, mivel magasabb áron kerülnek beszerzése és értékesítésre a termékek; az árbevétel növekedése nem a profit növekedését jelenti. Fontos látni azt is, hogy az árbevétel nagyon nagy hányada a forgalmazott termékek beszerzési áraként a szállítóknál, így az OKSZ több ezer magyar szállítójánál csapódik le.
A kiskereskedelem a COVID idején válságadót fizetett, amelyet az ágazat kiskereskedelmi különadóként azóta is fizet. A kiskereskedelmi adó ez évi terhe 80 milliárd forint körüli, a költségvetési előirányzat alapján. Ezen felül a kiskereskedelem finanszírozza az árstop költségeit: a szakértői becslés alapján a február–június hónapokban az OKSZ tagvállalkozásai 25-30 milliárd forinttal támogatták a magyar családokat. Az extraprofitadó 60 milliárd forintos előirányzatával együtt a kereskedelmi ágazat terhelése 200 milliárd forint az előbbiek alapján 2022 első félévében.
Sajnálatos módon az extraprofitadó előkészítése során az OKSZ tagvállalkozásaival nem került sor egyeztetésre, áll a sajtóközleményben. Ezt ugyanakkor az OKSZ tagvállalkozásai elengedhetetlennek tartják a kereskedelem működését meghatározó kérdésekben, az ágazat legnagyobb súlyú szakmai tömörüléseként a szükséges kormányzati intézkedések végrehajtása és az árubiztonság megőrzése érdekében. //
Kapcsolódó cikkeink
Klímapolitikai Intézet: az élelmiszerek további drágulását okozhatja a klímaváltozás
A klímaváltozás jelentős hatást gyakorol a világ mezőgazdaságára, a környezeti…
Tovább olvasom >Idén korábban kezdődött a dinnyeszezon
Idén a szokásosnál két héttel korábban élvezhetjük már a kiváló…
Tovább olvasom >Az OKSZ optimista a kötelező akciózás kivezetése kapcsán
Július elseje óta Magyarországon megszűnt a kötelező bolti akciózás, amely…
Tovább olvasom >További cikkeink
Rekord nyereséget értek el a saját márkák az év első felében az Egyesült Államokban
Új csúcsokat értek el a sajátmárkás termékek 2024 első felében…
Tovább olvasom >Akadálymentesíti csomagolásait a Müller az Egyesült Királyságban
Minden márkás termékének csomagolásán NaviLens kódot helyez el a Müller,…
Tovább olvasom >Új termékigazgatót nevezett ki az Auchan
Július 1-től Varga László látja el az Auchan Magyarország termékigazgatói…
Tovább olvasom >