OKSZ: A kiskereskedelem nem felelős az emelkedő árakért
A kiskereskedelmi forgalom júniusi 3 százalékos – éves emelkedése az Országos Kereskedelmi Szövetség szerint azt mutatja, bár az előző hónaphoz képest kismértékben, 0,5 százalékkal emelkedtek az eladások, a volumenváltozás még mindig elmarad a reálbérek növekedése mögött, ami az általános vásárlói elbizonytalanodás megnyilvánulása is lehet.
A kiskereskedelmi forgalom közel fele az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben realizálódott, intő jel, hogy a jellemzően kisebb szaküzletek forgalomnövekedése elmarad a nagyobb üzletekétől, ami az árrésstop negatív következménye is lehet.
„A kiskereskedelem nem felelős az emelkedő árakért. A Gazdasági Versenyhivatal két termékkörben (tej, tojás) végzett vizsgálatai szerint az év eleji áremelkedésekben a kiskereskedelmi árrés nem játszott szerepet. Az élelmiszer inflációért ezzel szemben a rezsiköltéségek (áram-, gáz-, víz-, csatornadíjak), valamint a termékdíjak és a munkaerőköltség miatt emelkedő beszállítói árak tehetők felelőssé. Reprezentatív felmérés is igazolja, hogy a lakosság 75 százaléka komoly inflációt érzékel az élelmiszerek terén is, vagyis az árrésstop nem éri el azt a hatást, amit kormány várt volna tőle
Eközben újabb és újabb terhek rakódnak a kiskereskedelemre. Ilyen intézkedés az árrésstop mellett az üzletláncok áfáját valójában 31,5 százalékra emelő kiskereskedelmi különadó, legújabban pedig a Mohu által fizetett hulladékkezelési díjak csökkentése. De akadályozza hatékonyság növelését, és így az árak kordában tartását a plázastop tervezett kiterjesztése is az eladó, vagy bérelt kereskedelmi ingatlanokra.
„Ezek a lépések mind drágítják a kiskereskedelem működését, elszívják a forrásokat a beruházások elől, lehetetlenné teszik a hatékonyság javítását, és csökkentik a kiskereskedelem által indított akciók számát és mértékét, ami pedig a legnehezebb sorsú vevőknek általában komoly segítséget jelentene” – mondja Kozák Tamás.
Kapcsolódó cikkeink
Három százalékos növekedés mögött is bizonytalanság: nem lélegezhetnek fel a boltok
Bár júniusban éves összevetésben 3 százalékkal nőtt a magyar kiskereskedelmi…
Tovább olvasom >Zsigó Róbert: az Országos Kereskedelmi Szövetség a multik oldalán áll
Újra bebizonyosodott, hogy az Országos Kereskedelmi Szövetség a multik oldalán…
Tovább olvasom >Megérkezett az OKSZ kommentár a májusi kiskereskedelmi adathoz
A májusi kiskereskedelmi adatok újabb figyelmeztetést hordoznak: a kormányzat által…
Tovább olvasom >További cikkeink
A legnagyobb hazai webshopok oldalainak a karbonlábnyomát mérte meg a magyar startup
Tizenhat hazai webshop oldalának karbonlábnyomát mérte meg a Carbon.Crane, az…
Tovább olvasom >Tovább erősödött a magyar termék védjegyek szerepe
Az élelmiszerek esetében a vásárlók 86,6 százaléka előnyben részesíti a…
Tovább olvasom >A Kárpát-medence legízletesebb magyar ételeit is megkóstolhatjuk a Szent István Napon
A Kárpát-medence legfinomabb fogásait, zamatos illatokat és hagyományőrző programokat ígér…
Tovább olvasom >