Okosreggeli
Hosszabb távon az egészségtudatosság, a funkcionalitás, rövid távon az okos promóciózás jut kulcsszerephez a cereáliapiacon. Az innovációk a hozzáadott értékre koncentrálnak, a rosttartalomtól a cukormentességig, a marketing pedig ezzel párhuzamosan igyekszik az aktív, egészségtudatos réteget bevonni a márkaaktivitásokba, illetve minél közvetlenebb, személyesebb kapcsolatot kiépíteni a fogyasztóval.
A cikk a Trade magazin 2025/5. lapszámában olvasható.
Tavaly összességében stagnált a cereáliák piaca, de az egyes szegmensek eltérő teljesítményt nyújtottak. Míg a tradicionális gabonapelyhek kategóriája értékben és volumenben is minimális csökkenést mutatott, addig a müzli, illetve szeletes kategória nőni tudott.

Simonics Tamás
üzletágvezető (cereália)
Nestlé Hungária
– A legdinamikusabban fejlődő szegmens az NIQ piackutatási adatai alapján a szelet kategória volt a 2024-es évben értékben és volumenben egyaránt – elemez Simonics Tamás, a Nestlé Hungária cereália üzletágának vezetője. – A gyártói márkák esetében figyelhető meg növekedés, míg a saját márkás termékek esetében kisebb visszaesés tapasztalható a hagyományos gabonapelyhek, illetve a szelet kategória esetében. A müzli kategóriát tekintve a saját márkás termékek piaca is tudott növekedni. Az eladások szerkezetében látható, hogy a kakaós, illetve a fahéjas ízvilág a legkedveltebbek a tradicionális gabonapelyhek esetében, míg a szeleteket, illetve a müzliket tekintve a gyümölcsös-csokoládés ízvilág dominál.
Promóciók hangolás alatt
Pókecz Anna, a Cerbona Élelmiszergyártó Zrt. marketingvezetője úgy érzékeli, hogy miközben a közelmúlt sikerkategóriái, mint például a müzliszeletek és granolák, továbbra is stabilan teljesítenek, a legdinamikusabb növekedést jelenleg a funkcionalitást előtérbe helyező termékek, például a fehérjedús vagy cukorcsökkentett alternatívák mutatják.

Pókecz Anna
marketingvezető
Cerbona
– A fogyasztói szokásokban érzékelhető az árérzékenység erősödése: előtérbe kerültek a nagyobb, gazdaságosabb kiszerelések, miközben a saját márkás termékek iránti kereslet továbbra is erős – állapítja meg Pókecz Anna. – Emiatt promóciós stratégiánkat is finomhangoljuk, hogy az ár-érték arányt hangsúlyozó akciókkal és újdonságokkal tudjuk megszólítani a vásárlókat. Hosszabb távon látszik, hogy az egészségtudatos és speciális igényeket kielégítő termékek szerepe folyamatosan erősödik.
A promóciók a gabonapehely kategóriában továbbra is fontos szerepet töltenek be. A piaci szereplők széles körű stratégiákat alkalmaznak.
– Jellemzőek a hagyományos, százalékos kedvezmények mellett a multi-buy aktivitások, illetve olyan kedvezménytípusok, amelyek magasabb százalékot biztosítanak több termék vásárlása esetén, ennek közkedvelt változatai a multisave, illetve a duopack ajánlatok is – sorolja Simonics Tamás. – Az áruházláncok sok esetben kapcsolják saját hűségprogramjukhoz a különleges ajánlatokat, ezzel tovább erősítve a vásárlóik lojalitását. Az utóbbi időben egyre népszerűbbnek mutatkoznak egyes láncok EDLP ajánlatai is, ahol a fogyasztók folyamatosan kedvező árszinten juthatnak kedvenc reggelizőtermékeikhez.

Bozó Tamás
sales manager
GOF Hungary
A promóciós stratégiák újragondolásának szükségességére hívja fel a figyelmet Bozó Tamás, a GOF Hungary Kft. sales managere.
– Az egészségtudatos fogyasztók megszólítása érdekében célszerű hangsúlyozni a termékek kedvező tápértékét és természetes összetevőit. Emellett a kisebb kiszerelések és a saját márkás termékek promóciójára is érdemes fókuszálni, mivel ezek iránt növekvő kereslet mutatkozik – jelzi Bozó Tamás.
Hozzáteszi: az eladások szerkezetében hosszabb távon is érzékelhetők változások. Az egészséges életmód iránti elköteleződés növekedése miatt az olyan ízek és összetevők, mint a teljes kiőrlésű gabonák, magvak és szuperélelmiszerek, egyre népszerűbbek. A vásárlási csatornák tekintetében az online értékesítés szerepe is erősödik, mivel a fogyasztók egyre inkább az interneten keresztül szerzik be kedvenc termékeiket.
– Az idei évre is kedvező kilátások mutatkoznak, a fogyasztói szokások változása és az egészségtudatosság további növekedése várhatóan pozitív hatással lesz a piacra. A stabil árszintek és a növekvő volumenek mellett az innováció és a termékfejlesztés lehet a növekedés egyik fő motorja – tekint optimistán előre a GOF Hungary Kft. sales managere.

A gabonapelyheknél a kakaós, illetve a fahéjas, míg a szeleteknél és müzliknél a gyümölcsös-csokoládés ízvilág dominál
Folytatódnak a termékbevezetések
A Nestlé Gabonapehely üzletága a gabonapehely kategórián belül több termékújdonságot vezetett be tavaly. A gyermek reggelizőpehely-választék a tavalyi év második felében a gyümölcsös ízű TRIX gabonapehellyel bővült, amely természetes aromák hozzáadásával készült. A termék színét a növényi (például édesburgonya-, sárgarépa-, fekete répa- és spirulina-) koncentrátumok adják.
A Nestlé Fitness termékcsaládja is két újdonsággal bővült 2024 októberében, a hozzáadott cukrot nem tartalmazó gabonapelyhek kétféle ízben érhetők el: a Fitness Kakaós ízű gabonapehely fehérjeforrás, valamint a Fitness Méz ízű gabonapehely magas rosttartalommal rendelkezik. A két új, 310 g-os termék cukor helyett édesítőszert tartalmaz.
– Az idei évben várható további szeletes bevezetésünk – árulja el Simonics Tamás. – Márciustól a Fitness Cappuccino ízű gabonapehely-szelet izgalmas termékújdonság lesz a kávés íz kedvelőinek, valamint hamarosan új ízesítésű gabonapelyhekkel is megjelenünk a Nestlé portfólióján belül.
Idén tavasszal dinamikus kampánnyal is támogatják a Nesquik márkájukat mind TV, mind digitális platformokon.
– A TRIX brand esetében a bevezető kampány részét képezi az országos televíziós kampány, valamint termékmintaszórást és kóstoltatásokat is tervezünk. A Cini Minis márka életében is izgalmas újdonságokat hoz az idei év, illetve tovább erősítjük a 2023-as bevezetésünket, a KitKat gabonapelyhet is, amely esetében kihasználjuk a vállalaton belüli szinergiákat a KitKat anyamárkával – foglalja össze a Nestlé üzletágvezetője.

A funkcionális termékek iránti növekvő igényre reagálva egyre több a fehérjével dúsított vagy cukorcsökkentett alternatíva
Forgalomnövekedés innovációkkal
A tavalyi év számos kihívást tartogatott a cereáliapiacon a Cerbona számára is, tudjuk meg Pókecz Annától.
– Az alapanyagárak drasztikus növekedése és a magas infláció jelentős hatással volt működésünkre, ezért árainkat kizárólag a legszükségesebb esetekben módosítottuk. Értékesítési volumenünk a piaci trendekhez hasonlóan stagnált, ugyanakkor a forgalomnövekedést elsősorban innovációkkal tudtuk biztosítani. Ebben az évben is a fejlesztésekre fókuszálunk, bízva a kereslet élénkülésében – szögezi le a marketingvezető.
A Cerbonánál továbbra is a müzliszelet jelenti a legsikeresebb termékkategóriát. Idén is számos újdonsággal erősítenek, szinte minden termékcsaládban készülnek innovációkkal: új ízekkel, különleges limitált kiadásokkal és szezonális meglepetésekkel. Emellett a funkcionális termékek iránti növekvő igényre reagálva
a kása kategóriában is új fejlesztéssel lépnek piacra.
– A cereáliatermékek értékesítésének támogatásában ATL-oldalon továbbra is a digitális kampányok és közösségimédia-megjelenések együttműködések bizonyulnak a leghatékonyabbnak, amelyekkel jól célozható az egészségtudatos és aktív életmódot követő célcsoport – mondja Pókecz Anna. – BTL-oldalon az árakciók, bolti kihelyezések és kóstoltatások hozzák a legerősebb eredményeket. Idén újdonságként még nagyobb hangsúlyt kapnak a limitált kiadások köré épülő kampányok, illetve egy nagyobb fogyasztói promócióval is készülünk még!

A közelmúlt sikerkategóriái továbbra is stabilan teljesítenek
Előremutató koncepciók
A GOF Hungary Kft. számára 2025 a termékfejlesztésről és az innovációról fog szólni. A fogyasztói igények változnak, és a cég ezekre a változásokra nemcsak reagál, hanem előre is gondolkodik. Szem előtt tartja, hogy a kényelmi termékek és az egészségtudatos megoldások iránti kereslet folyamatosan nő, miközben egyre fontosabbá válik a fenntarthatóság és az egyéni táplálkozási igények figyelembevétele.
– Az eddig megszokott, sikeres szegmenseinkben tovább szeretnénk erősödni, ám emellett idén egy teljesen új irányba is elindulunk: egy olyan termékkategóriával, amely eddig nem volt része portfóliónknak – árulja el Bozó Tamás. – Legalább 20-30 új terméket tervezünk bevezetni különböző kategóriákban, amelyek között lesznek ismerős, de megújult termékek, valamint olyan megoldások is, amelyek teljesen új színt hoznak
a piacra. A csomagolás, az összetevők és az élmény szempontjából is előremutató koncepciókkal készülünk.
A cég az ATL- és BTL-marketingeszközöket kombinálva alkalmazza.
– Míg 2024-ben a city light kampányok, sajtómegjelenések és kiállítások dominálták az aktivitásokat, 2025-ben a hangsúly az online térbe helyeződik, még nagyobb fókuszt adva a közösségépítésnek és az interaktív kampányoknak – beszél a marketingstratégiájukról a GOF Hungary Kft. sales managere.
Kásák a fókuszban

Vida Róbert
ügyvezető igazgató
Úsovsko Hungary
– A cereáliák piaca jelentős átalakuláson megy keresztül, a külső tényezők, mint az alapanyagárak ingadozása és az infláció, befolyásolják az árszinteket és a fogyasztási szokásokat. A Fit termékeinkkel azonban alkalmazkodtunk a kihívásokhoz: stratégiánk középpontjában a minőségi, tápláló és egyszerűen elkészíthető reggelik állnak – fogalmazza meg Vida Róbert, az Úsovsko Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. – A Fit termékek iránti töretlen bizalmat mi sem mutatja jobban, mint hogy a korábbi, 2023-as év során elnyert fogyasztói bizalmat 2024-ben megerősítettük: hatalmas örömmel fogadtuk, hogy a Fit étcsokis rizskása lett a legtöbbet eladott termék a rizs és zabkása szegmensben az NIQ felmérése szerint.
A fogyasztói preferenciák változnak: a kisebb kiszerelésű termékek, a gluténmentes opciók és a kevesebb cukrot tartalmazó alternatívák váltak népszerűbbé. A Fit termékportfólió ezen trendek figyelembevételével fejlődik tovább, tudjuk meg Vida Róberttől. A közelmúltban a zab- és rizskásák szegmense kiemelkedően teljesített, így termékfejlesztés szempontjából ez a két vonal állandó fókuszban van.
– Tavaly év végén egy különleges újdonságot mutattunk be: a Fit ZAB KRÉMKÁSA termékcsaládot, amely jelenleg vaníliás és csokoládés ízben érhető el – idézi vissza az ügyvezető igazgató. – A közeljövőben további termékinnovációkkal készülünk, amelyek az alacsony cukortartalmú, magas rosttartalmú és növényi alapú alternatívákra összpontosítanak. //
Kapcsolódó cikkeink
Parázs helyzet
Az elmúlt évek inflációs hatása és az alapvető szükségletek drasztikus…
Tovább olvasom >Mantova: Olasz ízorgia, fűszerekkel
A Fratelli Mantova BBQ termékcsalád új szintre emeli a grillezést. Egész évben, akár grillsütő…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hatezren vettek részt az Etesd az Eszed program Fenntarthatósági Kihívásában
Újabb mérföldkőhöz érkezett a Nestlé az Egészségesebb Gyerekekért és az…
Tovább olvasom >A fenntartható vásárlásért kampányol a SPAR Szlovéniában
Szlovéniában újabb lépést tett a SPAR a fenntarthatóság felé vezető…
Tovább olvasom >Évente közel 40 különböző kereskedőnél vásárolnak az amerikai fogyasztók
A Circana friss kutatása szerint az amerikai háztartások egy éven…
Tovább olvasom >