Okoscipő a Nike-tól
A Nike bemutatta az okoscipőt, ami nemcsak adatokat gyűjt a használatról, hanem idomul a viselő lábához is. Kereskedelmi forgalomba várhatóan február közepén kerül. A Fast Company gyűjtése alapján az origo-n elolvasható, mit tud a 100 ezer forintos lábravaló.
forrás: Nike News, origo
A cipő talpába szerelt processzor, kisegítő áramkörök és egy kis motor, ami a felsőrész lábfejre igazításáért felel: ezek mind megtalálhatók a most bemutatott, és egy hónap múlva már meg is vásárolható Adapt BB névre keresztelt cipőben.
Úgy hangzik, mint egy okostelefon leírása?
Nem véletlenül. A Nike ugyanis azt mondja, a technológia, amit a cipő fejlesztésénél alkalmaztak, nem pusztán önmagáról szól, hanem kapcsolatot teremt a cég, a cipő és a felhasználója között. A cipőhöz ugyanis egy mobiltelefonos alkalmazás is tartozik. Ennek segítségével a cipőbe épített apró szenzorok révén a cipő „ráigazítja” magát használója lábára. A rendszer pedig tárolja és elemezhetővé teszi a szenzorok gyűjtötte adatokat. Így a Bluetooth-kapcsolat révén az applikációba juthatnak azok.
Ennek megfelelően pedig a lábbelit is időnként tölteni kell, bár a Nike szerint akár 10 napig is el lehet benne sétálni egyetlen töltéssel.
Pontosabban sportolni.
A cipőt ugyanis a Nike elsősorban olyan sporttevékenységekre szánja, ahol az eredményesség szempontjából döntő szerepe van annak, hogy a cipő megfelelően simuljon a lábfejre. Mint a cégnél elmondták: egy normál, hétköznapi használatra szánt lábbelinél a tulajdonosa valószínűleg nehezen viselné, ha a felsőrész egész nap a lábfejére tapadna. Ám például egy rövidtávú síkfutónál akár győzelemre is segítheti a viselőjét az okoscipő, mely a tökéletes illeszkedés révén energiát takaríthat meg számára.
Ennek megfelelően, a kívülről vizuálisan leginkább zoknira hasonlító, speciális cipő nem rendelkezik fűzővel. Az apró motor a beépített pántokat húzza a kívánt feszességűre. A LED-es szenzorok azt a benyomást keltik, hogy a cipőnek oldalt szeme van a talpában.
Érkezik a Nike Adapt BB, a cég sportolásra ajánlott okoscipőjeFORRÁS: NIKE NEWS
A cégnél azt mondják, pár hét múlva már érkezik is az első frissítés a rendszerhez, amivel a felhasználók elmenthetik a cipő szenzoros adatgyűjtésre épülő beállításait. Ez hasznos lehet például akkor, ha például kosárlabdázáshoz veszik fel a lábbelit.
A cég ugyanakkor sietett leszögezni, reagálva az utóbbi évek adatbotrányaira:
a használók adataival nem élnek vissza, és nem értékesítik azokat harmadik félnek.
A Nike egyébként főként erre a sportra hivatkozva mutatja be előnyeit a fejlesztésnek. Említik az ismert játékos, James LeBron példáját, akinek minden meccs előtt legalább 10 percébe telik az, hogy úgy vegye fel cipőjét, hogy az a lábára leginkább idomuljon, és ezzel segítse elő a játékos jó teljesítményét.
A vállalat egyébként már több éve kísérletezik hasonló innovatív megoldásokkal, de tény, hogy az Adapt BB olyan technológiát vonultat fel, amelyet ilyen formában először alkalmaznak.
A fejlesztést és a tesztelést sok éven át végezték, állításuk szerint kiváló eredményekkel. A Quartznak például azt mondták, egy egyetem különböző méréseket végzett a cipővel kapcsolatban, és kimutatták, hogy az 40 százalékkal csökkentette a lábfej belső mozgását a hagyományos, de szintén magas minőséget képviselő sportcipőkhöz képest. Igaz, a cég egyelőre nem nevezte meg, melyik intézményt kérték fel a vizsgálat lefolytatására.
Azt is közölték: olyan anyagokat és megoldásokat alkalmaztak a tervezésnél,
melyek révén a cipő apró, érzékeny elektronikai alkatrészei kibírják a sportolás során jelentkező igénybevételét a lábbelinek.
A Nike szerint egyébként ez csak az első lépés ahhoz, hogy olyan cipőket és ruhákat gyártsanak, melyek idomulnak használóik szokásaihoz illetve egyéni adottságaihoz, és mind érzékenyebben reagálnak a fizikai változásokra, támogatva a viselők teljesítményét.
A vállalat szerint a termék először február 17-én válik hozzáférhetővé a nagyközönség számára, 350 dollárért, ám a kereskedelmi forgalmazás részleteiről egyelőre nem derült ki több. (origo)
Kapcsolódó cikkeink
Sportmárkák harca a gasztronómiában – A nap képe
Filozófia? Koncepció? – találgathatnánk sokáig, ha nem tudnánk, hogy mindez…
Tovább olvasom >Egyesült Államok: a Nike a tizenévesek kedvenc cipő- és ruhamárkája
A Piper Sandler Companies DECA-val együttműködésben 2023. február 13 és…
Tovább olvasom >Oltárt emelni egy cipőmárkának – A nap képe
Nagyon meggyőző a cipőtároló doboz, amit alkotója talán a sportcipő-fetisisztákra…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új fejezet nyílt a Pizza Hut történetében: Magyarországi modell alapján újulhat meg az étteremlánc
Szeptember 12-én vágták át a szalagot Pécs legnépszerűbb sétálóutcájában, a…
Tovább olvasom >Már 150 millió darab palackot, üveget és alumínium dobozt váltottak vissza a Lidl áruházakban
Mérföldkőhöz érkezett az új visszaváltási rendszerben a Lidl Magyarország. A…
Tovább olvasom >Stílus újragondolva- megújult a Hungaria pezsgő!
Új, a stílust és az eleganciát még inkább hangsúlyozó külsővel…
Tovább olvasom >