Ó, Mr. Alkohol!
Nagy valószínűséggel állíthatjuk: régen az alkoholnak nem sok köze volt a fagylaltokhoz, legfeljebb a rumos mazsola közvetítésével valósult meg a nagy találkozás. Az elmúlt évtizedben viszont a szeszes italok mind több változatban jelennek meg a hideg nyalánkságok világában.Ennek oka minden bizonnyal a kényszerűség, amit legpontosabban úgy nevezhetünk: termékfejlesztés. Vagy kicsit átszellemültebben: a fagylaltok, jégkrémek, sörbetek új szintre emelése. Mert ha ezek két fő fejlesztési irányának a különleges vagy összetett ízek kutatását és a „más halmazállapotú” anyagokkal való társítást tartjuk, akkor a harmadiknak bízvást tekinthetjük az alkoholtartalmú italok alapanyagként való felhasználását. (Persze ez nem igazán a nagy jégkrémgyártók vadászterülete.) Az egyszerűség kedvéért bontsuk őket csak két csoportra: az egyféle italra épülőkre és a koktélfagyikra.
2005-ben a yorkshire-i kocsmáros még joggal hihette, hogy ő az első sörfagylaltgyártók egyike, ma már az USA egyik-másik államában a hopsicle (pálcás mélyhűtött sör) a felnőttek kedvenc nyalánkságai közé tartozik. Egy ír bisztró Guinness jégkrémje ehhez képest már csokoládé alapra épülő dekadens desszert, ugyanakkor a whisk(e)y fagylaltok plebejus egyszerűséggel inkább „csak” tejszínesek. Ugyancsak csokoládés a Bobtail nevű cég boros fagylaltja – szerintük a merlot robosztussága alkalmas ilyen kísérletekhez. Jóval szofisztikáltabbak az úgyszintén amerikai Wine Cellar sörbetjei; nem is csoda, hiszen ezek „borságát” az határozza meg, hogy készítői nem cukrász, hanem borász szemmel közelítik meg a jeges desszertet. A banános tequila- és a körtés pezsgősörbet, vagy éppen a Sambuccás fügefagylalt minősége annyira függ frissességüktől, hogy ezekkel csak vendéglátóhelyeken találkozik az igényes – New York-i – vendég.
Fentieknél jóval egyszerűbbek, ennél fogva jóval elterjedtebbek is a koktélok jégkristályossá „adaptált” változatai – e többnyire pálcikás formában kínált jégkrémeket a Karib tengertől északra mind nagyobb mennyiségben készítik háztartások és kis manufaktúrák egyaránt.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A csodálatos mandarin – A nap videója
Yoshihiro Okada „műveit” már ismerik olvasóink: néhány vágást ejt mandarinok héján,…
Tovább olvasom >Mit meg nem tesznek a frissességért! – A nap képe
A skandináv országokban kultusza van a friss élelmiszereknek – íme…
Tovább olvasom >