Nyomás alatt az európai vásárlók, ám a karácsony reménysugár lehet
A NielsenIQ Consumer Insights 2022 augusztus–szeptemberében a főbb európai piacokon végzett és a közelmúltban megjelent két új jelentése azt vizsgálja, hogyan befolyásolja az infláció az európai fogyasztók vásárlási szokásait a jövőben. Mindkét tanulmány szerint bár az infláció erőteljes hatással van az európai vásárlókra, egyelőre tartják magukat karácsonyi bevásárlási terveikhez.
A nyolc európai piacon több mint 7700 interjú készült a Shopper Trends Pulse jelentés szerint. Ebben az árváltozásokat igencsak megérezték az európai fogyasztók, akiknek egyre mélyebben kell pénztárcájukba nyúlni. A fogyasztók 92%-a érzékelte az élelmiszerárak emelkedését, és nyilatkozott úgy, hogy élelmiszerekre, háztartási és testápolási cikkekre fordított kiadásai 2019 óta átlagosan 18%-kal nőttek (az UK-ben például ugyanez 24%).
Az új helyzetre válaszul a fogyasztók egyrészt csak a legszükségesebb dolgok megvásárlására összpontosítanak (56%), másrészt összességében kevesebbet vásárolnak (31%). Vannak piacok, ahol a diszkontok profitálnak az egyre laposabb fogyasztói pénztárcákból, hiszen a vásárlók egyre inkább ár-érték arány alapján választanak üzletet. Az interjúk alapján 2019-hez képest átlagosan 16%-kal több fogyasztó vásárol ma diszkontban.
A jelentés rávilágít arra is, hogy a fogyasztók az eddigieknél is körültekintőbben terveznek: 71% például tisztában van az élelmiszerek áraival, 62% él az akciók adta lehetőségekkel, 81% pedig bevásárlólistával megy vásárolni.
Ezzel egyidejűleg viszont – mivel a válaszadók 47%-a még most is hajlandó többet fizetni – még e kritikus időszak is jó lehetőségeket kínál a megfelelő ár-érték arányt nyújtó FMCG-vállalatoknak.
Az ár lett az úr, …
Nem meglepő módon a fogyasztók számára az ár vált a legfőbb kihívássá, míg más szempontok veszíteni látszanak jelentőségükből: így bár a fenntarthatóság még mindig fontos a vásárlók számára, már csak például 43% állítja (szemben a 2019-es 52%-kal), hogy vásárlás közben megnézi az biotermékeket is, vagy például visszaesett a helyi termékek vásárlásának jelentősége is (48%, szemben a 2019-es 56%-kal).
E meglehetősen borús forgatókönyvben a karácsony jelent némi reménysugarat! A szeretet ünnepét háromból két európai válaszadó várja a NielsenIQ nyolc országban készített 7600 interjúján alapuló karácsonyi tanulmánya szerint. A megkérdezett vásárlók 66%-a rajong a karácsonyért – számukra nagyon fontos a családdal és a barátokkal való ünneplés.
Az óvatos karácsonyi vásárlók a fogyasztók 28%-át teszik ki. Ezt a csoportot erősen érinti a gáz- és energiaárak emelkedése, és még magasabb árakra számítva, valószínűleg csökkentik kiadásaikat vagy előrehozzák a vásárlásokat.
Nem csoda, ha az akciók a karácsonyi vásárlók számára kulcsfontosságúak: 32% nyilatkozott úgy, hogy többet fog vásárolni akció idején – bár lényegesen kevesebbet, mint a hétköznapokban. Annak ellenére tehát, hogy a családi költségvetések korlátozottak, a vásárlók karácsonykor sem mondanak le a prémiumvásárlásokról. Az e szempontból legfontosabb kategóriák a friss hús, a sajt, a friss gyümölcs, a bor és a kávé.
… de a karácsony azért az érzelmeké
A karácsony idén azonban nem csak az akciókról és a gyakorlatias hozzáállásról szól. Fontos szerep jut az érzelmeknek, a jótékonyságnak, az összetartozásnak és a nosztalgiának. A kiskereskedők karácsonyi hangulat teremtésével, különleges karácsonyi termékekkel díszített belső terek kialakításával, karácsonyi menüötletekhez adott inspirációkkal, sőt jótékonykodásra alkalmas lehetőségek nyújtásával (ami az európaiak 20%-a számára fontos) tehetik még izgalmasabbá a karácsonyi készülődést.
A vásárlók a karácsonyi költségvetés 37%-át szánják ajándékokra. A legtöbb országban a divat, az illatszerek, a játékok, az ajándékkártyák és az ínyencségek állnak a vásárlási lista élén. A márka és a szimpátia itt fontosabb, mint az ár – ennek ellenére 68% várja a Black Friday-t, vásárol előre, vagy él a különleges kedvezményekkel.
A karácsonyi vásárláshoz fontos ötletforrás az internet: tízből kilencen nyilatkoztak úgy, hogy közvetlenül online áruházakat fognak felkeresni, és csak 29% használja e célra a közösségi médiát. //
Ez a cikk a Trade magazin 2022/11. számában olvasható
Kapcsolódó cikkeink
Nagy István: jó minőségű dinnyével indul a magyar dinnyeszezon
A tavalyihoz képest a dinnyeimport mennyisége 51 százalékkal csökkent, ami…
Tovább olvasom >A kereskedelem tartotta magát a munkáltatói vonzerő terén – A bizonytalan gazdasági helyzet ártott az FMCG megítélésének
A kihívásokkal teli időszakból a Coca-Cola és a MediaMarkt jött…
Tovább olvasom >Digitális fejlesztés a boltokban: összefog a Nielsen IQ és a Vusion Group
Stratégiai együttműködést jelentett be a Nielsen IQ piackutató cég és…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: a fogyasztói árak az előző év azonos hónapi értékeket átlagosan 4,6, a májusit 0,1 százalékkal haladták meg
2025. júniusban a fogyasztói árak átlagosan 4,6 százalékkal haladták meg…
Tovább olvasom >Tempósabbá vált az infláció
A drogéria termékeknél a vártnál mérsékeltebb árcsökkenés volt júniusban, emellett…
Tovább olvasom >Rekorderedmény és nemzetközi növekedés a Pek-Snack Csoportnál
Rekordszintű, 12,7 milliárd forintos árbevétel mellett 2,5 milliárdos EBITDA-nyereséggel zárta…
Tovább olvasom >