Nyomás alatt az Ahold Delhaize eredményei
A kelet- és déleurópai régió jelentős tényező a jövőbeli növekedés szempontjából
A nettó nyereség jelentős csökkenésével zárta a tavalyi évet az Ahold Delhaize. A kiskereskedő jelentése szerint a nettó árbevétel az európai és amerikai operációkkal együtt változatlan árfolyamon 3,8%-kos növekedéssel 88,7 milliárd eurót ért el 2023-ban. Ez az összeg tartalmazza az online értékesítést is, amelynek értéke éves szinten 6,1%-kal 9,0 milliárd euróra nőtt. A működési bevétel változatlan árfolyamon 1,2%-kal 3,6 milliárd euróra csökkent, ami csoportszinten 4,3%-ról 4,1%-ra csökkentette az árbevétel-arányos működési eredményt. A nettó bevétel 24,9%-kal 1,9 milliárd euróra csökkent az előző évhez képest, ami 2,1%-os nettó eredményhányadot eredményezett az előző évi 2,9%-kal szemben. A FreshDirect internetes élelmiszer-házhozszállítási szolgáltatás értékesítésének költségei és az áruveszteség növekedése az Egyesült Államokban, valamint a Delhaize belgiumi átszervezése egyszeri hatásokként érvényesültek plusz nyomást gyakorolva a kiskereskedő eredményére.
A 2024-ben az Ahold Delhaize 4,0%-os vagy azt meghaladó árbevételarányos működési eredményt (operating profit) céloz, és a “Save for Our Customers” hűségprogram várhatóan 1 milliárd euró értékű költségmegtakarítást eredményez, amely ellensúlyozhatja a költség- és bérinflációt, valamint a megnövekedett online értékesítési penetráció eredményre gyakorolt negatív hatását.
A bevételi várakozásokat illetően a kiskereskedő óvatosabb. Az amerikai Fresh Direct eladása az Egyesült Államokban az előrejelzések szerint folyó évben 600 millió dollárral (több mint 550 millió euróval) csökkenti az amerikai árbevételt. Ugyanakkor a tranzakció a vállalat szerint “szerény mértékben növeli az eredményt” az USA-ban. Európában az Albert Heijn január elejétől leállította a dohánytermékek értékesítését, ami valószínűleg 2-3 százalékpontos negatív hatással lesz az európai eladásokra.
Jolanda Poots-Bijl, az Ahold Delhaize pénzügyi igazgatója egy befektetői egyeztetésen kiemelte a közép- és délkelet-európai (CSEE) operációk szerepét, amelyek a jövőben “a növekedés szempontjából fontos tényezőkké” lépnek elő. Példaként említette a kiskereskedő csehországi Albert kiskereskedelmi láncát, amely 2023-ban már a nyolcadik egymást követő évben ért el növekedést. Az Ahold kelet- és déleurópai működésére nagy hatással lesz, hogy a várakozások szerint az év második felében lezárul a Profi romániai kiskereskedőnek az Ahold Mega Image nevű helyi kiskereskedelmi vállalata általi felvásárlása. Az ügylet várhatóan nemcsak a kiskereskedő jelenlétét növeli a romániai élelmiszer-kiskereskedelemben, hanem saját számítások szerint mintegy 2,5 milliárd euró nettó árbevétellel is hozzájárul a csoport teljes bevételéhez (lásd a grafikont).
Az üzlet létrejöttével az Ahold Delhaize helyi kiskereskedelmi vállalatai a régióban, a Cseh Köztársaságban, Romániában és Szerbiában a top 3 kiskereskedők közé kerülnek. A kelet- és déleurópai operációk lakóhelyhez közeli boltokra épülő koncepciója a három országban az eddig átlagosan 3,4%-ra becsült nettó nyereséggel (2022-től) stabil eredményeket tudott felmutatni a diszkontok elmúlt években felerősödött térhódítása ellenére is. A nagyobb romániai kiskereskedelmi jelenléttel pedig tovább nőhet az Ahold Delhaize jövőbeni magasabb jövedelmezőségre vonatkozó esélye.
Kapcsolódó cikkeink
Belép a román piacra a REWE drogériahálózata, a BIPA
Belép a román piacra a REWE drogériahálózata, a BIPA –…
Tovább olvasom >Új fejezetet ír a Rimi Baltic a Salling Grouppal
Csendben megerősítette pozícióját a Rimi Baltic, miközben egyre kiélezettebb verseny…
Tovább olvasom >1500 irodai munkahelyet szüntet meg a Walmart az USA-ban
A Walmart 1500 vállalati pozíció megszüntetését tervezi az Egyesült Államokban…
Tovább olvasom >További cikkeink
Zöldséget gyereknapra – meglepő akcióval készül a foodora
Gyümölcs- és zöldség akciót hirdet a foodora gyereknap alkalmából, hogy…
Tovább olvasom >EY: Kulcskérdéssé vált az energiabeszerzés – egyre több cég versenyképességét vetik vissza az ingadozó árak
A cégek többsége aggódik a növekedéshez szükséges energia beszerzése miatt,…
Tovább olvasom >Változás a Danone magyarországi vezetésében: Csaplovics Péter az új értékesítési igazgató
2025. májusától Csaplovics Péter tölti be a Danone magyarországi értékesítési…
Tovább olvasom >