Nyolcéves a Superbrands

Szerző: trademagazin Dátum: 2012. 12. 05. 19:33

A Brand Council független szervezet 1995-ben Nagy-Britanniában jött létre, és ma már világszerte 88 országban működik. A Superbrands azon márkák előtt tiszteleg, amelyek kiemelkedő sikereket értek el, illetve e kivételes eredmények fenntartásáért dolgoznak.

A Magyarországon nyolc éve indult Superbrands programsorozat sikerét jelzi, hogy a fogyasztói márkák értékelése mellett 2012-ben immáron ötödik alkalommal startol a Business Superbrands program, amely az üzleti szektor (B2B) márkáinak legkiválóbbjait díjazza, azaz olyan magyarországi cégeket, márkákat, amelyek elsősorban nem fogyasztókat, hanem vállalkozásokat, szervezeteket szolgálnak ki. Manapság mind a fogyasztók életében, mind pedig az üzleti életben rendkívül fontos a minőség szerepe. Ez lehet a titka annak, hogy a vezető márkák sikeresen tartják a pozíciójukat, hiszen számukra kulcskérdés az elégedettség és a bizalom. Az elmúlt két évtizedben dinamikusan nőtt
a termékmegkülönböztetés jelentősége,
a márkák egyre tudatosabban törekednek erre, hiszen tisztában vannak azzal, hogy egy jó díjazási rendszer számukra elismerés, presztízs, marketingeszköz, amely segíti az ágazati érdekérvényesítést.

A Superbrands védjegy minden esetben minőségjelző, tudatosságra nevelő, valamint döntésmegerősítő kommunikációs eszköz
a márkák számára.

A Superbrands és Business Superbrands programok segítik a márkákat, hogy kitűnhessenek a többiek közül és lehetőségeket nyújtanak, hogy a megbízható minőség
sikertörténetté váljon.

A kiválasztás

A Brand Council minden országban létrehoz egy független és önkéntes bizottságot, amelynek legfőbb feladata annak biztosítása, hogy csak az arra érdemes márkák kaphassák meg a Superbrands státust.

A magyarországi szupermárkák kiválasztásának alapja a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának védjegyadatbázisa, amelyben több mint százezer nemzeti védbejegyzés található. A marketingszakma, a média és a tudományos élet vezető képviselőiből álló szakértők ennek
az adatbázisnak a szűkített és frissített változatából választják ki a 2012-es év hazai Superbrandjeit.

A nemzetközi definíción túl a bírák figyelembe veszik az adott brand tradícióját, történelmét, piaci szereplését, a márka reputációját, a vállalat goodwilljét, etikai megítélését, közismertségét, tudatos innovációját, márkastratégiáját.

A Business Superbrands program lelke az önkéntes szakértői bizottság, tagjai az üzleti szférát jól ismerő, neves és elismert szakemberek. A bizottság elé kerülő lista félmillió működő vállalkozás szűrésével
a Dun & Bradstreet, valamint az iparági szövetségek által tett ajánlások figyelembevételével jött létre.

Ebbe a mintegy 3000 márkát, vállalatot tartalmazó listába egyaránt beletartoznak a legnagyobb nyereségű hazai cégek és az egyes szektorok iparkamarái, egyesületei, szakmai szervezetei által javasolt kisebb vállalkozások, amelyek az üzleti élet kiválóságainak számítanak.

A szakértői bizottság szakmai kollégiumai pontozással értékelik a csaknem 100 kategóriába sorolt márkákat, cégeket. Ennek a pontozásnak az eredménye a Magyarország legkiválóbb B2B márkáit tartalmazó végleges lista.

A Business Superbrand státus megerősíti az adott márka pozícióját, növeli presztízsét és megkülönbözteti a márkát versenytársaitól.

Kapcsolódó kampányok

A program egyik kiemelkedő eleme
a Superbrands és Business Superbrands díjazottak közös kiadványa, amely esettanulmányok formájában mutatja be az egyes márkák történetét, nemzetközi, illetve hazai hátterét, és számos izgalmas részletet a márkával kapcsolatban.

A kiadvány nem csupán az egyes márkák szakmai és belső kommunikációjában játszik fontos szerepet, hanem kiváló eszköz arra, hogy a fogyasztók is behatóbban megismerhessék Magyarország Superbrandjeit.

A Superbrands Magyarország folyamatosan együttműködik a GfK Hungária Piackutató Intézettel annak érdekében, hogy a márkatulajdonosok jobban megismerjék a fogyasztók véleményét. A márkafelmérések eredményei is azt mutatják, hogy a hazai Superbrandek a többi márkánál ismertebbek és egyben vonzóbbak is a fogyasztók számára. Arra, hogy egy márkának mekkora a vonzereje, illetve milyen kép él a fogyasztókban egy adott márkáról, a piackutatók által kifejlesztett speciális márkaértékindexek adnak választ.

A program célja, hogy a marketing- és kommunikációs szakmán túl a széles közönséget is megismertesse a legkiválóbb márkákkal, ezért a Superbrands 2012 program keretén belül év végén nagyszabású televízió, rádió, print, online és „outdoor” médiakampányt indít Magyarország vezető márkáinak bemutatására.

A Superbrands Magyarország programgazdája

www.superbrands.hu

Superbrands_MO.pdf
logo%20t%c3%a9rk%c3%a9p2egybe_jooo.jpg
A Superbrands Bizottság tagjai
Aczél László ügyvezető igazgató, Young & Rubicam
Dr. Bauer András docens, Budapesti Corvinus Egyetem
Dr. Bendzsel Miklós

elnök
Superbrands Bizottság
Dr. Nagy Bálint

marketingtanszék-vezető
IBS Nemzetközi Üzleti Főiskola
Dr. Serényi János

tulajdonos-ügyvezető igazgató
Értéktrend Consulting
Dr. Simon András

általános alelnök
Magyar Marketing Szövetség
Dr. Törőcsik Mária tanár, PTE Közgazdaságtudományi Kar
Dr. Vass László

főigazgató, elnök, Budapesti Kommunikációs
és Üzleti Főiskola, Lobbi Szövetség
Fischer András elnökségi tag, Médiaunió
Gosztonyi Csaba

ügyvezető igazgató
Carbon Group Communication
Kozák Ákos ügyvezető igazgató, GfK Hungária Piackutató Intézet
Kozári István kereskedelmi igazgató, Origo
Lakatos Zsófia alelnök, Magyar PR Szövetség
Málnay B. Levente vezérigazgató, Chello Central Europe
Mezriczky László elnök, Magyar Reklámszövetség
Nyomárkay Kázmér stratégiai igazgató, Marketing és Média
Simon Zsolt vezérigazgató, TV2
Wiszkidenszky András elnök, Magyar Brands

Azt tudjuk, miért szeretünk díjakat kapni, de azt talán már kevésbé, miért fontosak azok a díjak, amelyek évek, vagy akár évtizedek óta jelen vannak közöttünk. A díjak társadalmi intézmények, olyanok, mint iskoláink, kórházaink, vállalataink, bankjaink. A díjak segítik a győzteseket abban, hogy amit jól csinálnak, azt folytathassák, mert a díj munkájuk minőségét dicséri.
A márkadíjak összehozzák egy ágazat vagy épp az egész ország gazdasági szereplőit
a versenyben és utána a díjátadáskor, mert a díj az övék és egyszersmind mindenkié. A versenyben díjazottak példát mutatnak, és a többieket arra sarkallják, hogy jobbak legyenek ők is.

Miért fontos a márkák díjazása és a Superbrands program ma
Magyarországon? Azért, mert a gazdasági válságban, ami Magyarországot súlyosan érinti, inognak és összeomlanak fontos társadalmi intézmények körülöttünk, egyes szektorok, vállalatok akár a válság, akár politikai döntések miatt komoly veszélybe kerültek. E díjazás évek óta jó tükröt tart a magyarországi vállalatoknak abban, hogyan menedzselik a márkáikat.

A márkaérték az egyik legfontosabb szellemi terméke vállalatainknak, nehezen felépíthető, de pillanatok alatt lerombolható.
A márkák megóvásának válság idején még nagyobb jelentősége van, mint normál körülmények között. Az elmúlt években több kutatás igazolta, hogy a jelentős értéket képviselő márkák csökkentik egy cég részvényeinek árfolyam-ingadozását és a vállalat tulajdonosainak, partnereinek kockázatait. A válságban ennek a jelentősége megnő, és miközben vannak, akik igyekeznek arról meggyőzni a vállalat vezetőit, hogy csökkentsék a marketingkiadásokat, nagyon komoly érvek szólnak a márkaérték megóvása mellett. S nemcsak pénzről beszélünk, hanem az oltalmi jogok rendben tartásáról, a márkaérték méréséről, a minőségi megjelenésről, s minden olyan ügy iránti odafigyelésről, ami a márkával összefügg. Hiszem, hogy a Superbrands Magyarországon is segít ebben a munkában és olyan értéket jelent a verseny résztvevőinek, ami előreviszi őket
a ma gyakran különlegesen nehéz munkájukban.

Kapcsolódó cikkeink