Nielsen: nyolc és fél millió csokimikulást adtak el tavaly a boltokban
Újra rekordot döntött a decemberi ünnepek szezonális édességeinél az élelmiszer-kiskereskedelem tavaly. Minden eddiginél több, mintegy 3,1 milliárd forint bevételt értek el a boltok, kereken 650 tonna édes ajándékkal, legutóbb november-decemberben. Egyebek közt ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.
Ünnepi édességekből a boltok bevétele a tavalyi utolsó két hónap folyamán 16 százalékkal haladta meg az előző évi hasonló periódus addig rekordnak számító forgalmát.
Sláger hagyományosan a csokoládé Mikulás figura, amelyből tavaly közel nyolc és fél millió darabot adtak el; 5 százalékkal többet, mint tavalyelőtt. Értékben ez több mint 1,9 milliárd forintot jelent, ami 15 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit.
Így az ünnepi édességpiacból értékben újra 62 százalékkal részesedett a közkedvelt csokoládé Mikulás figura, ahogyan tavalyelőtt is.
Második legnagyobb részarány a hagyományos ajándékcsomagra jut; általában átlátszó zacskóban néhány édesség. A tavalyi, érték szempontjából 11 százalékos piacrész a tavalyelőtti ünnepi időszakhoz képest 1 százalékponttal kisebb.
Népszerűbb lett viszont az adventi kalendárium, amelynek piacrésze – szintén értéket tekintve – 7 százalékról 10-re emelkedett, egyik ünnepi periódusról a másikra.
A játékot is tartalmazó ajándékcsomagok mutatója egyaránt 4 százalékot ért el a legutóbbi két év november-decemberében.
Édességből készült figurákra és karácsonyfadíszekre 3-3 százalék jutott. Ezek a részarányok nem jeleznek változást.
Egyéb ünnepre való ajándékok 7 százalékkal részesedtek az édességek múlt évi utolsó két hónapjának vásárlásaiból.
Ami a keresletet érinti, egyre inkább magas minőségű termékeket keresnek a fogyasztók. Ezt a tendenciát támasztja alá, hogy az ünnepi édességek forgalma értéket tekintve jóval nagyobb mértékben bővült, mint mennyiség szempontjából.
Kilogrammot tekintve ugyanis összességében változatlanul 650 tonna ünnepi édességet adtak el a boltok, egyik november-decemberi időszakról a másikra.
Szintén a prémium termékek térnyerését mutatja, hogy az előző évekhez hasonlóan, 2014-ben tovább erősödött a valódi csokoládéból készült figurák forgalma a nugáthoz képest.
Ha az édes ünnepi ajándékok darabszámát nézzük, akkor együttesen 11 millió terméket regisztráltak legutóbb november-decemberben, 4 százalékkal többet a tavalyelőtti utolsó két hónapnál.
Ebből a szempontból két kategória emelkedik ki egyaránt 25 százalékos növekedési aránnyal: adventi kalendárium mellett az egyéb figurák; azaz kivéve a Mikulást minden más, hóembertől a rénszarvasig.
Amikor az emberek beszerzik az ünnepi alkalmakra szánt édességeket, többségük előnyben részesíti a nagy üzletek tágas eladótereit. Az ott vonzóan kihelyezett széles és mély kínálatból, továbbá promóciókból szívesen választanak. Minden eddiginél jobban érvényesült ez a vásárlási szokás tavaly, amikor hipermarketek karácsonyi édességekből 19 százalékkal nagyobb bevételt értek el, mint tavalyelőtt. Így a csatorna piaci részesedése 55 százalékra emelkedett.
Jellemzi a jelentős koncentrációt, hogy a 400 négyzetméternél nagyobb üzlettípusok együtt 85 százalékot vittnek el a decemberi ünnepekhez kapcsolódó édességek teljes hazai bevételéből, a legutóbbi adatok szerint.
Hozzájárult a koncentráció növekedéséhez, hogy érték szempontjából az 50 négyzetméteres és kisebb boltokban a karácsonyi édességek eladása 23 százalékkal csökkent, egyik ünnepi időszakról a másikra. Ezzel piaci részesedésük a tavalyelőtti 2 százalékról 1-re változott.
A 201-400 négyzetméteres csatorna részaránya 5, az 51-200 négyzetméteresé pedig 9 százalék, a tavaly november-decemberi adatok szerint.
A decemberi ünnepek szezonális édességének értékben mért kiskereskedelmi forgalmának megoszlása az egyes szegmensek között, a legutóbbi három évben november-december során. Százalékban.
Szegmens | 2012 | 2013 | 2014 |
Mikulás figurák |
58 |
62 |
62 |
Hagyományos ajándékcsomag (átlátszó zacskóban néhány édesség) |
14 |
12 |
11 |
Adventi kalendárium |
9 |
7 |
9 |
Ajándékcsomag, amelyben játék is van |
5 |
4 |
4 |
Karácsonyfa díszek |
3 |
4 |
3 |
Figurák Mikulás nélkül (pl. hóember, szarvas, stb.) |
3 |
3 |
3 |
Egyéb |
8 |
8 |
8 |
Forrás: Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat
A decemberi ünnepek szezonális édességének értékben mért kiskereskedelmi forgalmának megoszlása az egyes bolttípusok között a legutóbbi három év november-decemberi időszaka során. Százalékban.
Bolttípus | 2012 | 2013 | 2014 |
2 500 nm felett |
54 |
54 |
55 |
401-2 500 nm |
28 |
30 |
30 |
201-400 nm |
5 |
5 |
5 |
51-200 nm |
11 |
9 |
9 |
50 nm és kisebb |
2 |
2 |
1 |
Forrás: Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat
Kapcsolódó cikkeink
Felvásárolja Valeo Foods az I.D.C. Holding édesipari céget
Megállapodott a Valeo Foods Group a Közép- és Kelet-Európában ostyákat,…
Tovább olvasom >Indul a Costa Art & Craft pályázat!
Egy jó kávé csodákra képes – felfrissít, inspirál, energiát ad.…
Tovább olvasom >Édességipar: veszített vonzerejéből Németország mint üzleti helyszín
A Német Édességipari Szövetség (BDSI) arra figyelmeztet, hogy a költségterhek…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >