Nyitottan a világra
A hazai borfogyasztás az elmúlt években valamelyest csökkent, azonban kedvezőnek értékelhető a minőségi kategóriák részesedésének változása. A minőségi borok forgalma nőtt, akárcsak a palackos importborok fogyasztása, ami viszont még mindig nem haladja meg a 3 százalékos piaci részesedést. Az import minőségi borok között a szárazabb kategóriák a kedveltebbek, melynek egyik fő oka a minőségi gasztronómia fokozottabb érdeklődése a termékek iránt. A teljes hazai fogyasztásnak mintegy 55 százalékát teszik ki a vörösborok, míg az importborok esetében ez az arány eléri a 85-90 százalékot. A magyar fogyasztó számára tehát az importborok egyértelműen a vörösborokat jelentik. Az elmúlt években a hazai piacon is megfigyelhető volt az úgynevezett „újvilági” borok előretörése. A szőlőtermesztéshez kimagasló területi és éghajlati adottságokkal bíró országok, mint Dél-Afrika, Chile, Ausztrália, Kalifornia, újabban pedig Új-Zéland és Argentína meg tudták lovagolni azon fogyasztói elvárásokat, mely a korábbi testes, robosztus „óvilági” stílussal szemben a gyümölcsös, friss, könnyen érthető borokat részesítette előnyben. Az európai ízléshez képest sokszor domináns, ám mégis harmonikus barrique jelleg szintén sok fogyasztót megnyert a stílusnak. Mindemellett napjainkra szerintem az újvilági borok divatja kezd kissé lecsengeni, illetve az európai nagy pincészetek is reagáltak a trendekre, így egy egészséges egyensúly prognosztizálható a fogyasztásban.
Az importborok területén manapság még a nagy nemzetközi fajták dominálnak, mint a cabernet sauvignon, chardonnay. Az elmúlt években viszont rendkívüli mértékben erősödtek a különleges, intenzív ízvilágot hordozó fajták, mint például a siraz, vagy a malbec. A hazai borkínálat rendkívül széles: még a szakemberek számára is átláthatatlan a választék, nemhogy a borok világában kevésbé jártas fogyasztóknak. Egyértelmű, hogy a fogyasztó próbál valami fogódzót találni, mely elsősorban lehet a fajta, esetleg egy ismerős borásznév. Természetesen a palack megjelenése alapvető az első benyomás miatt, és persze nem meglepő módon a hazai fogyasztó is fokozottan árérzékeny. Az erős pszichikai árhatárok – 1000 Ft, 2000 Ft – feltehetően továbbra is komoly szűrőként fognak működni.
A Heinemann Testvérek Kft. ez évig szinte kizárólag importborokat forgalmazott a világ szinte összes meghatározó bortermelő országából. Irigylésre méltónak látjuk azt a sokszor tapasztalt hozzáállást, amikor is egy-egy borász időt, pénzt és fáradságot nem sajnálva, átutazva sokszor a fél világot, borkóstolót tart partnereinknek, kínálja a saját portékáját, tudván, hogy sokszor csak évek múlva térülhet meg a piaci bevezetésre fordított költség.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >