Novemberben tovább romlott a GfK németországi fogyasztói hangulatindexe
Novemberre vonatkozóan már a harmadik egymást követő hónapban romlott a németországi fogyasztói hangulat és a GfK gazdaságkutató intézet szerint, és az év végéig már nem is lehet javulásra számítani.

További romlás várható
A
GfK németországi fogyasztói hangulatindexe az előző havi mínusz 26,7 pontról novemberre a várt mínusz 26,6 pont helyett 1,4 ponttal mínusz 28,1 pontra romlott.
A hangulatindex novemberi csökkenésével szakértők szerint az év végig „el lehet felejteni” a fogyasztói hangulatelőtti javulásához fűzött reményeket. Mindenekelőtt a magas élelmiszerárak gyengítik a németországi háztartások vásárlóerejét, és így a magánfogyasztás idén nem lesz a gazdaság egyik pillére.
A jövedelmi kilátások továbbra is az infláció fojtogató szorításában vannak. A háztartások megtakarítási hajlandóságának emelkedése is a fogyasztói hangulat további romlására utal: a mutató az októberi 8,0 pontról novemberre 8,5 pontra nőtt.
A jövedelmi várakozások mutatója az előző havi stabilizálódás után novemberre 4,0 ponttal mínusz 15,3 pontra romlott.
A vásárlási hajlandóság mutatószáma már több mint egy éve stagnál és most sem változott, az előző havi mínusz 16,4 pont után mínusz 16,3 ponton áll, ami rendkívül alacsony szintnek számít – legutóbb a 2008-as pénzügyi és gazdasági válság idején állt a hasonlóan alacsony szinten.
A gyenge vásárlási hajlandóság valószínűleg a magas infláció mellett a munkanélküliség növekedésével hozható összefüggésbe, ami növeli a munkahely biztonságával kapcsolatos aggodalmakat.
A jövedelmi kilátásokkal ellentétben némileg javult a lakosság körében a gazdasági helyzet alakulásához fűzött várakozás: a mutatószám az előző havihoz képest szerény egypontos emelkedéssel mínusz 2,4 ponton áll, szemben az egy évvel korábbi mínusz 22,2 ponttal.
Kapcsolódó cikkeink
Lengyelországban gyorsult a kiskereskedelmi forgalom növekedése és csökkent a munkanélküliség áprilisban
Lengyelországban a márciusi csökkenés után áprilisban erőteljesen, 2022 májusa óta…
Tovább olvasom >Javult a GfK májusra vonatkozó német fogyasztói hangulatindexe
Az elemzők által várt romlás helyett javult a nürnbergi GfK…
Tovább olvasom >A foglalkoztatottsági adatok alapján Magyarország Európa élmezőnyéhez tartozik
A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján 2025 februárjában közel 4,7…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >Fokhagyma az európai piacokon: Miért nem garantál alacsony árakat a bőséges kínai termés?
Bár Kína idén kiemelkedő fokhagymatermést könyvelhet el, az európai fogyasztók…
Tovább olvasom >