Novemberben tovább romlott a GfK németországi fogyasztói hangulatindexe
Novemberre vonatkozóan már a harmadik egymást követő hónapban romlott a németországi fogyasztói hangulat és a GfK gazdaságkutató intézet szerint, és az év végéig már nem is lehet javulásra számítani.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2021/02/bolt_shopping-bolt_carts-1275480_1280.jpg)
További romlás várható
A
GfK németországi fogyasztói hangulatindexe az előző havi mínusz 26,7 pontról novemberre a várt mínusz 26,6 pont helyett 1,4 ponttal mínusz 28,1 pontra romlott.
A hangulatindex novemberi csökkenésével szakértők szerint az év végig „el lehet felejteni” a fogyasztói hangulatelőtti javulásához fűzött reményeket. Mindenekelőtt a magas élelmiszerárak gyengítik a németországi háztartások vásárlóerejét, és így a magánfogyasztás idén nem lesz a gazdaság egyik pillére.
A jövedelmi kilátások továbbra is az infláció fojtogató szorításában vannak. A háztartások megtakarítási hajlandóságának emelkedése is a fogyasztói hangulat további romlására utal: a mutató az októberi 8,0 pontról novemberre 8,5 pontra nőtt.
A jövedelmi várakozások mutatója az előző havi stabilizálódás után novemberre 4,0 ponttal mínusz 15,3 pontra romlott.
A vásárlási hajlandóság mutatószáma már több mint egy éve stagnál és most sem változott, az előző havi mínusz 16,4 pont után mínusz 16,3 ponton áll, ami rendkívül alacsony szintnek számít – legutóbb a 2008-as pénzügyi és gazdasági válság idején állt a hasonlóan alacsony szinten.
A gyenge vásárlási hajlandóság valószínűleg a magas infláció mellett a munkanélküliség növekedésével hozható összefüggésbe, ami növeli a munkahely biztonságával kapcsolatos aggodalmakat.
A jövedelmi kilátásokkal ellentétben némileg javult a lakosság körében a gazdasági helyzet alakulásához fűzött várakozás: a mutatószám az előző havihoz képest szerény egypontos emelkedéssel mínusz 2,4 ponton áll, szemben az egy évvel korábbi mínusz 22,2 ponttal.
Kapcsolódó cikkeink
A GfK Európai kereskedelmi vásárlóerő tanulmánya már elérhető
Az átlagos kereskedelmi vásárlóerő Európában 6517 euró fejenként, azonban a…
Tovább olvasom >4 millió 749 ezer fő volt a foglalkoztatottak száma, a munkanélküliségi ráta 4,3 százalék
2024 májusában a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma az előző…
Tovább olvasom >Tej- és tejtermék-alternatívák egészségre szabva
Az egészségtudatos életmód és a speciális étkezési igények egyre fontosabbá…
Tovább olvasom >További cikkeink
Rekord nyereséget értek el a saját márkák az év első felében az Egyesült Államokban
Új csúcsokat értek el a sajátmárkás termékek 2024 első felében…
Tovább olvasom >Akadálymentesíti csomagolásait a Müller az Egyesült Királyságban
Minden márkás termékének csomagolásán NaviLens kódot helyez el a Müller,…
Tovább olvasom >Új termékigazgatót nevezett ki az Auchan
Július 1-től Varga László látja el az Auchan Magyarország termékigazgatói…
Tovább olvasom >