Novemberben tovább romlott a GfK németországi fogyasztói hangulatindexe
Novemberre vonatkozóan már a harmadik egymást követő hónapban romlott a németországi fogyasztói hangulat és a GfK gazdaságkutató intézet szerint, és az év végéig már nem is lehet javulásra számítani.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2021/02/bolt_shopping-bolt_carts-1275480_1280.jpg)
További romlás várható
A
GfK németországi fogyasztói hangulatindexe az előző havi mínusz 26,7 pontról novemberre a várt mínusz 26,6 pont helyett 1,4 ponttal mínusz 28,1 pontra romlott.
A hangulatindex novemberi csökkenésével szakértők szerint az év végig „el lehet felejteni” a fogyasztói hangulatelőtti javulásához fűzött reményeket. Mindenekelőtt a magas élelmiszerárak gyengítik a németországi háztartások vásárlóerejét, és így a magánfogyasztás idén nem lesz a gazdaság egyik pillére.
A jövedelmi kilátások továbbra is az infláció fojtogató szorításában vannak. A háztartások megtakarítási hajlandóságának emelkedése is a fogyasztói hangulat további romlására utal: a mutató az októberi 8,0 pontról novemberre 8,5 pontra nőtt.
A jövedelmi várakozások mutatója az előző havi stabilizálódás után novemberre 4,0 ponttal mínusz 15,3 pontra romlott.
A vásárlási hajlandóság mutatószáma már több mint egy éve stagnál és most sem változott, az előző havi mínusz 16,4 pont után mínusz 16,3 ponton áll, ami rendkívül alacsony szintnek számít – legutóbb a 2008-as pénzügyi és gazdasági válság idején állt a hasonlóan alacsony szinten.
A gyenge vásárlási hajlandóság valószínűleg a magas infláció mellett a munkanélküliség növekedésével hozható összefüggésbe, ami növeli a munkahely biztonságával kapcsolatos aggodalmakat.
A jövedelmi kilátásokkal ellentétben némileg javult a lakosság körében a gazdasági helyzet alakulásához fűzött várakozás: a mutatószám az előző havihoz képest szerény egypontos emelkedéssel mínusz 2,4 ponton áll, szemben az egy évvel korábbi mínusz 22,2 ponttal.
Kapcsolódó cikkeink
Fenntartható nem kell, de bio legyen?
Németországban jelentősen visszaesett a fenntartható termékek iránti kereslet, ami új…
Tovább olvasom >Oroszországban gyorsult a kiskereskedelmi forgalom és történelmi mélyponton stagnált a munkanélküliség
Oroszországban gyorsult a kiskereskedelmi forgalom éves növekedése novemberben, miközben a…
Tovább olvasom >Mekkora lesz jövőre a béremelés? Három tényező, ami meghatározza a magyar munkaerőpiac alakulását
A munkanélküliség további csökkenése és a kínai beruházási boom hatásai…
Tovább olvasom >További cikkeink
Valentin-nap hétvégéjének estéin a szerelmeseké lesz a McDonald’s megújult Nyugati téri étterme
A szerelmeseket várja február 14-én és 15-én péntek és szombat…
Tovább olvasom >Immár ajándékozni is tudunk a Wolt-applikáción keresztül
Új funkció a Wolton: immár ajándékozni is tudunk az applikáción…
Tovább olvasom >K&H: mit mutat a fiatalok pénztárcája? Minden negyedik magyar huszonéves képtelen félretenni
Bár a fiatalok 57 százaléka rendelkezik valamekkora megtakarítással, 25 százalékuk…
Tovább olvasom >