Növekvő szerepben a saját márkák
A GfK Hungária Piackutató Intézet háztartások privát fogyasztását monitorozó ConsumerScan felmérésének adati szerint a kereskedelmi márkás termékek részesedése 2007-re tovább növekedett az FMCG-piacon. Míg 2007-ben a forgalom 24 százalékát a kereskedelmi láncok saját márkás termékei adták, addig – a trend folytatódásával – 2008 első negyedévében ez az arány már elérte a 25 százalékot.A kiskereskedelmi csatornák közül a diszkontok a legerősebbek a saját márkás termékek forgalmazásában. Esetükben a kereskedelmi márkás termékek részesedése 2007-ben elérte, 2008 első negyedévében pedig jóval meghaladta a forgalom 50 százalékát. A csatornák közül a kisbolt-láncokban a második legmagasabb a saját márkás termékek értékbeli részesedése: 2007-ben 23 százalék, 2008 első negyedévében 24 százalék volt az arányuk.
Egy átlagos vásárló háztartás által kereskedelmi márkás termékekre fordított összeg 16 százalékkal nőtt 2006-ról 2007-re. Eközben, az „A” márkákra csupán 2 százalékkal, a „B” márkákra pedig 7 százalékkal költött többet egy vásárló háztartás, mint egy évvel korábban. A saját márkás termékek esetében az egy vásárlásra jutó összeg és a vásárlási gyakoriság is jóval nagyobb mértékben nőtt, mint az „A”, illetve „B” márkák esetében.
A fentiekkel összefügg az is, hogy egy átlagos háztartás 2006-ban a teljes napi fogyasztási cikk költésének 23 százalékát, 2007-ben pedig már 25 százalékát fordította a kereskedelmi láncok saját márkás termékeire.
A korábbi évekhez hasonlóan, 2007-ben is a következő kategóriákban legmagasabb a kereskedelmi márkák aránya: tejtermékek (vaj, tejföl, tejszínhab, vajkrém), háztartási papíráruk (papír zsebkendő, WC-papír) és állateledelek.
A kereskedelmi márkák forgalmából az átlagosnál nagyobb mértékben vásároltak 2007-ben az északnyugati régió háztartásai, a városok és megyeszékhelyek lakói, valamint a gyermekes családok.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >