Növekvő kiskereskedelmi forgalomra számítanak az elemzők
Növekvő kiskereskedelmi forgalomra számítanak az MTI-nek nyilatkozó elemzők, illetve a nemzetgazdasági tárca is, de szakértők az elmúlt havi adatok ingadozásából adódó bizonytalanságra is felhívják a figyelmet.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerdai közlése szerint júliusban 1,2 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom naptárhatástól megtisztított volumene az előző év azonos időszakához képest. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben és a nem élelmiszer-kiskereskedelemben egyaránt 1,0 százalékkal, míg az üzemanyag-kiskereskedelemben 2,9 százalékkal emelkedett az értékesítés volumene.
Suppan Gergely, a Magyar Takarékszövetkezeti Bank senior elemzője szerint a várakozásokat meghaladó mértékű volt a kiskereskedelmi forgalom júliusi 1,2 százalékos növekedése. Hozzátette: az előzetes becslés szerint a kiskereskedelmi értékesítések megközelítően 0,9 százalékkal emelkedhettek az előző havihoz képest.
Az elemző úgy látja, a szerényen növekedő kiskereskedelmi forgalom összhangban van a fokozatosan javuló fogyasztói bizalommal, a vártnál dinamikusabban növekvő foglalkoztatással, valamint a 38 éves inflációs mélypont miatt megugró reálbérek pozitív hatásával, így a júniusban mért visszaesés átmenetinek tekinthető.
A bérek és nyugdíjak idei reálnövekedése miatt a kiskereskedelmi forgalom a korábbi várakozásoknál gyorsabb növekedést mutathat, ami a negyedik negyedévben bázishatások, a pedagógus- és egészségügyi béremelések, valamint az esetleges további háztartási energiaár-csökkentés miatt akár jelentősebb mértékben is gyorsulhat – emelte ki az elemző.
Idén összességében akár az 1,5 százalékot is megközelítheti a kiskereskedelmi forgalom növekedése – közölte Suppan Gergely. Júniusban negatív volt az index, a megelőző két hónapban viszont pozitív, az ingadozó adatokból nehéz messzemenő következtetéseket levonni – hívta fel a figyelmet Nyeste Orsolya, az Erste Bank elemzője.
Az elemző szerint az mindenképpen látszik, hogy a belső fogyasztás lassú javulást mutat. Az idei második negyedéves GDP-adatok is azt tükrözik, hogy mind a háztartások fogyasztási kiadásai, mind a háztartások végső fogyasztásának éves indexe pozitívba fordult – közölte.
Nyeste Orsolya hozzátette: a javulásra számítani lehetett az alacsony infláció, illetve a bérek és a nyugdíjak reálnövekedése miatt. A fogyasztás bővülése összhangban van az általános makrogazdasági képpel – fejtette ki.
Jelentősen bővült a hazai kiskereskedelmi forgalom júliusban – emelte ki az MTI-hez eljuttatott közleményében a Nemzetgazdasági Minisztérium.
A beérkezett kiskereskedelmi adatok megerősítik a második negyedéves részletes GDP adatait, amelyek szintén a háztartások fogyasztásának növekedését mutatják.
A növekvő kiskereskedelmi forgalom a reáljövedelmek bővülésének, a javuló munkaerő-piaci helyzetnek, illetve a növekvő fogyasztói bizalomnak köszönhető. A tárca várakozása szerint a kiskereskedelmi forgalom növekedése az év hátralevő hónapjaiban folytatódni fog.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) szerint a reálkeresetek növekedése miatt várható volt a nagyobb költekezés. Az adatok szerint azonban a több jövedelemnek csak kisebb részét fordítják a fogyasztók áruházi vásárlásra.
Feltehetően még mindig sok teher nehezedik a háztartásokra, így fogyasztásuk egyes időszakokban mért növekedése is csak visszafogott lehet – írja közleményében a szervezet.
A júliusi KSH adatsor megerősíti azt az előrejelzést, hogy a kereskedelmi fogyasztás, az áruházi vásárlások 2013-ban elérhetik az előző évi szintet, ami egyébként a válságos évek mélypontja volt. Ehhez az szükséges, hogy a második félévben az eddigi hullámzást kiegyensúlyozottabb elmozdulás váltsa fel. Döntő kérdés lesz az élelmiszer-, továbbá az üzemanyag árak második félévi alakulása, valamint az online pénztárgép átállás fehérítő hatása – állapította meg az OKSZ. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >