Növekvő inflációt és forgalomcsökkenést hozhat a népegészségügyi termékdíj
A kereskedelemben nincs annyi tartalék, hogy újabb költségeket képes legyen „lenyelni”, ezért – hacsak a gyártók nem vállalnak részt a teherből – várhatóan a fogyasztókra hárul a „chipsadó” megfizetése – mondta el a Népszabadságnak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.
Hozzátette: az államnak üzletileg sem feltétlenül jön majd be az elképzelés, mert amit a különadó hozhat, azt a forgalom várható csökkenése miatti áfakiesés elviheti.
A főtitkár szerint az elmúlt hónapok bebizonyították, hogy ha nő az élelmiszerek ára, akkor mennyiségben kifejezve kevesebbet vásárolnak a vevők. Ugyanez igaz lesz majd a cukros üdítőitalokra és termékdíjjal szintén sújtani tervezett nassolnivalókra is. A főtitkár azonban hangsúlyozta: a tervezett intézkedésről egyelőre semmilyen hivatalos információjuk nincs a kereskedőknek: sem a termékdíjmértékéről, sem a hatálya alá vont termékek köréről.
A Népszabadság több nagy kereskedőcégnél is érdeklődött a szénsavas üdítők és a nagy cukor-, illetve sótartalmú „ropogtatnivalók” mindennapos forgalmának alakulásáról. Megtudtuk, hogy az egyik leginkább akcióérzékeny termékkörről van szó. Az egyik, olcsó cikkeiről ismert kereskedőlánc üzletvezetője úgy fogalmazott, hogy egy jelentősebb, 20-25 százalékos árengedmény a kólaféleségek esetén hasonló arányú forgalomnövekedést hoz.
Azt is megfigyelték a mindennapos kereskedésben, hogy a kétliteres márkás kólaféleségek esetén a háromszáz forintos palackonkénti ár lélektaninak számít: ha az alá „akciózzák” az árut, érzékelhetően megugrik a kereslet. A chipseknél annyiban más a helyzet, hogy esetükben nagyobb árcsökkentésre reagálnak a vevők, általában egy adott szintről valamilyen kerek összegre – például 100 vagy 200 forintra – kell levinni az árat, hogy érzékelhető hatása legyen az akciónak a forgalomra.
A mindennapos vásárlásainkban a cukrozott üdítőitalok aránya nem elhanyagolható. Az üzletekben a forgalom napszaktól és évszaktól, sőt hetirendtől is függően erősen szóródik. Reggel a munkahelyre menet sokan vásárolnak üdítőt (jó néhányan chipset is), de a forgalmi csúcsot a családi bevásárlások napjai, a péntek és a szombat jelentik. Arról nem könnyű képet alkotni, hogy mennyit pakolnak a kosarakba a vevők a rágcsálnivalókból és ezekért mennyit fizetnek.
Az alkoholmentes üdítőitalok és az idesorolt energiaitalok áralakulását folyamatosan szondázza a KSH. Utóbbiak 1,7 százalékos súllyal szerepelnek a fogyasztói kosárban, amelyben az élelmiszerek 23,3 százalékos részükkel a háztartási energia és a szolgáltatások után a harmadik legfontosabb áralakító tényezők.
Az extra díjban „részesülő” termékkör tehát legalább 7 százalékkal szerepel az árindexben, vagyis az árváltozásuk bizonyára nyomot hagy az infláción. A népegészségügyi termékdíj pontos tételeinek ismerete nélkül azonban igen nehéz megbecsülni a várható inflációs hatás mértékét – mondta Németh Dávid, az ING Bank vezető elemzője. Általános tapasztalat, hogy az adóemelést a termelők és a kereskedők legalább 70-80 százalékos mértékben továbbhárítják a fogyasztókra, szemben az adócsökkentésekkel, amely hatásait egyedül szeretik kiélvezni – tette hozzá. Amennyiben mondjuk öt százalékkal drágulnának az érintett termékek, és az áthárítás is teljes körű lenne, az 0,35 százalékpontos inflációs hatást eredményezne – mondott egy közelítő példát az elemző. Fordítva lehetne ugyan számolni, azaz megnézni, hogy a 20-30 milliárd forintos állami bevételhez a forgalmi és áradatok alapján milyen díjtételeket kellene alkalmazni, de ez a törvényjavaslat részletei nélkül félrevezető eredményhez vezethet. Németh utalt arra, hogy első körben pont a „névadó” hamburgert húzták ki az egészségre káros termékek listájáról. Az árstabilitásért felelős jegybanknál a termékdíj hatásaival csak azután foglalkoznak, ha már kész lesz a javaslat – írja a Népszabadság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >