Növekszik a kertészeti cikkek részaránya a Praktikerben

Szerző: trademagazin Dátum: 2010. 07. 06. 08:00

A Praktiker Magyarországon a tavalyi évben 41,8 milliárd forintos bruttó árbevételt ért el, ez nyolcmilliárddal maradt el az egy évvel korábbitól. A vásárlóerő csökkenése ellenére a Praktiker Esztergomban nyitott új üzletet, s továbbfejleszti internetes áruházát. Nagy Szilviával, a Praktiker Kft. kertészeti termékeinek beszerzőjével a szezonalitás hatásairól, a legújabb vásárlói trendekről beszélgettünk.Okozott-e visszaesést a kertészeti termékek iránti keresletben a recesszió?
N. Sz.: – A gazdasági válság legkevésbé a kertészeti árucikkek iránti keresletet befolyásolta. Tapasztalataink szerint míg az utazásra, nagyobb beruházásra megfontoltabban és kevesebbet költenek, addig néhány cserép virágra, egy csinosabb kaspóra, egy kerti garnitúrára általában jut. Jellemző az is, hogy a szűkösebb családi költségvetés miatt több időt töltenek otthon, és a kertet, teraszt csinosítgatják.

Vannak-e jellemző trendek a vásárlói szokásokat illetően?
N. Sz.: – Hosszú évek alatt megfigyeltük, hogy a vevők az elektromos gépek vásárlásától elmozdultak a robbanómotorosok irányába; idén ez visszarendeződni látszik. Ebben bizonyára szerephez jut a drágább üzemeltetés és az, hogy a benzines gépek többe kerülnek. Kertápolással, -gondozással, -szépítéssel kapcsolatos anyagokból és eszközökből, kerti bútorokból és a kerti szórakozás eszközeiből álló árucsoportjainkat a német tradíciók szerint állítjuk össze, de a vezérlőelv a szezonalitás is. Az összforgalmon belül a kertészet részaránya 1 százalékkal nőtt a tavalyi évhez képest, és így a 4. legjelentősebb árukörré erősödött. A növekedés üteme azonban az egyes árucikkek között némi eltérést mutat. Ennek oka elsősorban az időjárás alakulásában keresendő.

A tényleges vásárlást hetekkel megelőző rendelések összeállításakor mennyire figyelik az időjárást?
N. Sz.: – Vannak előrejelzéseink, amelyek ugyan száz százalékos biztonságot nem nyújtanak, de a tendenciákat tudjuk figyelni. Fel tudtunk készülni arra is, amikor három évvel ezelőtt a kerti motoros gépek forgalma hirtelen megnőtt, ugyanis szinte átmenet nélkül köszöntött be a nyár és gyors növekedésbe kezdett a fű. Ilyenkor néhány hét alatt annyi fűnyíró fogy, mint máskor két hónap alatt.

A Praktiker milyen kerti, kertészkedő, növénybarát vevőkörre épít?
N. Sz.: – A legtöbb vevőnk kertes házzal rendelkezik, és a középkorosztályba tartozik. De a fiatalok is megtalálják a nekik tetsző termékeket, mert forma és színvilágban követjük a trendeket. Például a bútorok huzatválasztásakor a divatirányzatokat követve választunk. Ugyanakkor megtalálhatóak a tradicionális termékek is, mert a magyar vásárló konzervatív; a többség kevésbé nyitott a gyors váltásra.

Van-e olyan termék, ami sikeres volt, s esetleg olyan, amivel megbuktak és ki kellett vonni?
N. Sz.: – Egyetlen termékcsoport forgalmazásával sem hagytunk fel, de értékesítési számainkat minden évben elemezzük. Ha úgy látjuk, hogy egy termékre nem lesz a jövőben sem kereslet, akkor a terméket kivonjuk. Egy-egy termékcsalád életútját nyomon követve lehet megállapítani, hogy miként változik a trend, a vásárlók ízlése. Mindez jól érzékeltethető a kerti bútorokkal. A fabútorok kiszorították a műanyagokat. De hozhatom példának az orchideát is; néhány éve még drága volt és otthoni körülmények között a nehezen gondozható növények közé sorolták. Mára tömegáru lett, nálunk egész évben kapható.

A huszadik Praktiker áruház Esztergomban nyitotta meg kapuit 2010 áprilisában, több mint kétmilliárdos beruházás keretében. A recesszió ellenére történő befektetés jó döntésnek ígérkezik: a 6600 négyzetméteres áruházat, amelyben euróval is lehet fizetni, a nyitást követő 5 napon több mint 14 ezer vásárló kereste fel. A párkányi hídnak köszönhetően a vásárlók 65 százaléka a határon túlról, Szlovákiából érkezett. A geotermikus energiával működő esztergomi áruház megnyitását 2010-ben nem követi újabb, de a következő 2-3 évben a Praktiker folytatja hazai expanzióját.

A Praktiker az internetes kereskedelmet tartja az egyik kitörési pontnak a recesszió idején, ennek megfelelően továbbfejleszti webshopját. Az internetes áruház 2009. márciusában „nyitotta kapuit”, s az év végéig 1,7 millió egyedi látogató kereste fel, akik elsősorban bútort, szerszámokat és világítástechnikai termékeket vásároltak.

Kapcsolódó cikkeink