Növekszik a gyertyák exportja Magyarországról 2020 és 2024 között

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 10. 29. 11:46
🎧 Hallgasd a cikket:

November 1-jén, mindenszentek napján Magyarországon is milliók gyújtanak gyertyát a temetőkben, hogy megemlékezzenek elhunyt szeretteikről. Bár az ünnep elsősorban lelki jelentőséggel bír, a külkereskedelmi adatok azt mutatják, hogy a gyertyaipar gazdasági szempontból is fontos szerepet tölt be. Az Akcenta, a Nemzetközi Kereskedelmi Központ (ITC) adatai alapján készült elemzése szerint Magyarország gyertyaexportja 2020 és 2024 között 34,8 millió euróról 54,2 millió euróra nőtt. Bár 2023-hoz képest 9,3%-os visszaesés figyelhető meg, az ágazat továbbra is pozitív külkereskedelmi egyenleget mutat – 2024-ben ez 4,06 millió eurót tett ki.

Németország, Dánia, Csehország és Olaszország a legfontosabb célpiacok

A magyar gyertyák elsősorban európai piacokra kerülnek. 2024-ben a legnagyobb felvásárlók Németország (16,3 millió euró), Dánia (5,9 millió euró), Csehország (5,3 millió euró) és Olaszország (4,9 millió euró) voltak. Érdekesség, hogy Magyarország gyertyáiból még Lengyelországba is jutott (1,8 millió euró értékben), noha Lengyelország a világ második legnagyobb gyertyagyártója Kína után.

Pozitív külkereskedelmi egyenleg a gyertyapiacon

A nem európai országokból származó import korlátozott szintje miatt Magyarország gyertyaiparának külkereskedelmi mérlege továbbra is pozitív. 2024-ben a többlet 4,06 millió euró volt. Ez azt mutatja, hogy bár az export 2023-hoz képest 9,3%-kal csökkent, Magyarország nemcsak fedezni tudja a belföldi igényeket, hanem sikeresen versenyez a régiós piacokon is.

Bár a magyar export növekedett, az ország továbbra is importál gyertyákat – elsősorban Lengyelországból. 2024-ben a Lengyelországból származó import értéke elérte a 22,8 millió eurót, amivel Lengyelország lett Magyarország legnagyobb beszállítója. A második helyen Kína állt (11,7 millió euró), a harmadik pedig Szlovákia (4,4 millió euró). Ez azt jelenti, hogy Lengyelország csaknem kétszer annyi gyertyát szállít Magyarországra, mint Kína.

A nemzetközi kereskedelemben – különösen az eurózónán kívüli országok, mint Lengyelország és Magyarország között – kulcsfontosságú a devizakockázat megfelelő kezelése. Az Akcenta évek óta támogatja az exportőröket és importőröket a különböző valutákban történő hatékony elszámolásban, valamint az árfolyam-ingadozások elleni fedezeti ügyletek megkötésében. Ennek köszönhetően a vállalatok a kereskedelem és a termelés fejlesztésére összpontosíthatnak, nem pedig az árfolyamkockázatra – mondja Kusala Eduárd, az Akcenta magyarországi képviseletének kereskedelmi igazgatója.

Globális piaci kontextus – növekvő verseny Ázsiából

A globális piacon látható, hogy az európai gyártók, köztük Magyarország is, egyre erősebb versennyel néznek szembe az ázsiai exportőröktől. Kína 2024-ben 946 millió euró értékben exportált gyertyákat (+8% éves szinten), ezzel 21%-os globális piaci részesedést ért el. Vietnám pedig 718 millió eurós exporttal, 62%-os növekedéssel 16,1%-os piaci részesedést szerzett – ezzel szinte utolérte Lengyelországot, amely 727 millió eurós exportot ért el.

A nemzetközi kereskedelemben – különösen az eurózónán kívüli országok, mint Lengyelország és Magyarország között – kulcsfontosságú a devizakockázat megfelelő kezelése. Az Akcenta évek óta támogatja az exportőröket és importőröket a különböző valutákban történő hatékony elszámolásban, valamint az árfolyam-ingadozások elleni fedezeti ügyletek megkötésében. Ennek köszönhetően a vállalatok a kereskedelem és a termelés fejlesztésére összpontosíthatnak, nem pedig az árfolyamkockázatra– mondja Kusala Eduárd, az Akcenta magyarországi képviseletének kereskedelm i igazgatója.

Címkék:

Kapcsolódó cikkeink