Növekszik a fogyasztói bizalom, óvatos optimizmus

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 09. 27. 08:00

Példa nélküli pénzügyi, gazdasági válságot éltünk meg, és nehezen lehetett tájékozódni arról, hogy milyen következmények várhatók. A Fogyasztói Bizalmi Index lehetőséget ad arra, hogy előre jelezhessük a várható trendeket.Az index három mutató alapján jelzi a kiskereskedelem jövőbeni alakulását: egyrészt a válaszadók megítélése szerint személyes anyagi helyzetük alakulása a következő tizenkét hónap során. Másrészt véleményük, szintén az előttünk álló évben, a hazai munkalehetőségekről. Továbbá kinek, mi a véleménye arról, hogy a mostani időszak, a mai árakat és személyes anyagi helyzetüket figyelembe véve alkalmas-e a számukra szükséges és kívánatos termékek megvásárlására.

Folytatódhat a pozitív trend – Európában mennyiségi növekedés
A második negyedév FMCG-kiskeres-kedelmének adatai kedvező jelzést adnak a gazdaság talpra állásáról; a Nielsen által vizsgált európai országok háromnegyedében pozitívan alakulnak a mennyiségben mért eladás mutatói, tavaly április–júniussal szemben.
A mennyiségi forgalom érzékelhető növekedése egybeesik a fogyasztók bizalmának erősödésével, amit a Nielsen legutóbbi nemzetközi felmérésének eredménye mutat. A júniusi megkérdezés során a globális Fogyasztói Bizalmi Index 5 százalékkal magasabb, mint 2009. februárban.
A Nielsen ügyfeleinek átfogó tájékoztatása céljából Magyarországon elkezdtük havonta mérni a Fogyasztói Bizalmi Indexet. A márciusi 37 pontos mélypont után lassú növekedés kezdődött. A legutóbbi két, júliusi és augusztusi, egyaránt 48 pontos index az idei legmagasabb. Ez pozitívan értékelendő, bár még mindig a válság előtti időszak mutatója alatt marad.
Az FMCG-forgalomban itthon is azt látjuk, amit általában a többi európai országban: a bizalom emelkedésével a forgalom visszaesésének mértéke csökken.

Javuló mutatók az alacsony státusúaknál
Általában, így Magyarországon is, az átlagosnál jóval magasabb az index a legmagasabb státuscsoportba tartozók, nagy jövedelműek és felsőfokú végzettségűek körében.
Jelenleg a Fogyasztói Bizalmi Index hazánkban a havi nettó 100 ezer forintnál többet keresők körében a legmagasabb (65 pont). Utánuk következnek a budapestiek (64), főiskolát és egyetemet végzettek (61), továbbá havi nettó 75 és 100 ezer forint között keresők (57). Átlag feletti mutatót regisztráltunk a szakközépiskolát vagy gimnáziumot végzettek, 18–29, illetve 30–39 évesek körében, továbbá a háromszemélyes háztartásban élőknél.
Figyelemre méltó, hogy az index a legutóbbi hónapokban éppen a C státusúaknál emelkedett. Szintén kedvező a trend a közepes, 75 ezer és 100 ezer forint közötti jövedelműeknél, a legfeljebb általános iskolát végzetteknél, valamint a falun, illetve északkeleten és Budapesten élőknél.
A fordulat egyik oka, hogy a közvéleményben javult a következő tizenkét hónapra vonatkozó személyes anyagi helyzet megítélése. Vélhetően ez összefügg azzal a ténnyel, hogy a megkérdezettek 22 százaléka rendelkezik deviza alapú hitellel. További 11 százalék forinthitellel, sőt, 1 százalék mindkettővel. A hitelek törlesztése érzékelhetően csökkenti a háztartások kereskedelemben elkölthető pénzösszegét, és ez negatívan hat a személyes anyagi helyzet megítélésére.
A forint erősödése nyomán azonban a devizahitelesek visszafizetési problémái csökkentek, és nyilván ezért látják helyzetüket kedvezőbbnek.

Kedvezőbb a vásárlási hajlandóság
A Fogyasztói Bizalmi Index kiszámításának tényezői közül továbbra is a vásárlási hajlandóság mutatja a legkedvezőbb képet. Ez a fogyasztók személyes pénzügyi helyzetükről alkotott, kedvezőbb véleményének egyik következménye.

Kapcsolódó cikkeink