Növekedett a kereskedelem és az FMCG vonzereje a munkavállalók körében
Április 25-én 11. alkalommal hirdette ki a Randstad Magyarország legnépszerűbb munkaadóit a nagyvállalatok körében. A legnépszerűbb idén A Coca-Cola lett hajszállal megelőzve a Nestlét, a kereskedelemben az először felmért Libri lett a legvonzóbb munkaadó. Magyarország legismertebb munkáltatója az abszolút kategóriában az ALDI lett. Bár a magyar gazdasági konjunktúrában továbbra is van némi bizonytalanság, a demográfiai helyzet és az elvándorlás felerősödése miatt a tehetségekért folytatott harc továbbra is kulcskérdés.
A cikk a Trade magazin 2024/6-7. lapszámában olvasható.
A 7568 18–65 év közötti magyar válaszadó szerint a felmért 23 FMCG- és 36 kereskedelmi cég összességében több munkavállaló számára vonzó, mint tavaly.
A felmért 15 iparágról el lehet mondani, hogy nagyon aktívan harcolnak a legjobb munkavállalókért, és összességében az átlagos vonzerő gyorsan nő. Egyedüli csökkenést a telekom szektorban látott a Randstad, amiben biztos szerepe van a tulajdonosváltások utáni bizonytalan helyzetnek is. A legnépszerűbb szektor, ahol a legtöbben dolgoznának az IT. Hozzá kell tenni, hogy a tavalyi év nem róluk szólt. Az állami és a kaliforniai szilikonvölgyi informatikai óriások megrendelései tavaly év közben megcsappantak, Amerikában félmillió, de nálunk is ezrek vesztették el a munkájukat. A mesterséges intelligencia és az általános gazdasági konjunktúra hatása látható volt, de mostanra ismét élénkül az IT-piac, amit a Randstad számai is visszatükröznek.
A BSS (business services sector) a szolgáltató központok közül a második legnépszerűbb, ami szintén sokat tesz szakmai szervezetein keresztül az iparág népszerűsítéséért. Bár a stagnáló forintárfolyam párosítva a tavaly magas inflációval megnehezíti az exportálók helyzetét, a mind magasabb hozzáadott értékű munkát végző szolgáltató központok jó fizetéssel, prémium munkakörülményekkel, sok home office nappal csábítják a fiatal tehetségeket.
Harmadik helyen végzett a gyógyszeripar (life sciences). A pandémia után is vonzó ipart ágazati különadók sújtják, ami azért veszélyes, mert ebben az iparban az egyik legnagyobb a munka hatékonysága, a hozzáadott érték. Reméljük, hogy nem jut eszükbe kivonulni Magyarországról.
A munkahely kiválasztásában természetesen a munkabérek és juttatások vezetnek továbbra is, bár az átlagos kritériumtól számított távolságuk kicsit csökkent (–3%pont). A kellemes munkahelyi légkör a második legfontosabb választási szempont. Ez az, amit a vállalat vezetése maga alakít ki. A harmadik legfontosabb a vállalat pénzügyi stabilitása. Nagyon érdekes, hogy az európai számokban ez a szempont sokkal hátrább van. A magyarok nem bíznak annyira magukban, hogy találnak munkát, ha a vállalat nehéz helyzete miatt elveszítik a munkájukat.
Továbbra is elgondolkoztató, hogy mi magyarok mennyire nem vesszük figyelembe az európai átlaghoz képest azt, hogy mi a munka tartalma, érdekes-e az, biztosít-e a munkahely továbbképzési lehetőséget. Továbbra is szűk a látókörünk, rövid távú érdekek mentén döntünk a munkahely kiválasztásakor.
A választási szempontokat iparágakra levetítve láthatjuk, hogy a kereskedelem első helyen áll a megközelíthetőség szerint. Boltok mindenütt vannak. A vállalat hírnevét tekintve is elfogadható a teljesítmény, de az összes többi: fizetés, munkahelyi környezet, fejlődési lehetőség terén azonban utolsó helyek egyikén áll a kereskedelem megítélése.
Összességben elmondhatjuk, hogy a szakkereskedők a legnépszerűbbek. A Libri után a dm, az Ikea következik a népszerűségben, míg az ismertségben természetesen az élelmiszer-kereskedők tarolnak. A fent említett ALDI után hajszállal jön a Tesco és a Penny Market. Ha azt vizsgáljuk, hogy a munkahelyválasztás szempontjaiban ki erős, akkor meg kell említeni a Lidlt, amely a fizetések, pénzügyi stabilitás tekintetében is viszi a prímet.
Az FMCG kicsit jobban teljesít az iparágak között. A hírnév, a stabil pénzügyi helyzet terén az iparág megítélése kedvező, azonban a fizetések, a fejlődés, a munkahelyi környezet terén azért elmarad a magyar átlagtól. Az FMCG is harcol a 20 évvel ezelőtti imázs visszaszerzésért, de ahogy a görög harcos se tudja egyelőre utolérni a teknősbékát a filozófiai példabeszédben, hiszen elmászik, mire odaér a katona, így a többi iparág sem áll egy helyben.
A vállalatokat tekintve a Coca-Cola a legismertebb és legnépszerűbb FMCG-vállalat Magyarországon. Népszerűségben hajszállal van mögötte a Nestlé, ismertségben viszont a Heineken a második. A népszerűség dobogójára a Szentkirályi fért még fel, míg ismertségben a Nestlé közvetlenül a Heineken nyomában jár.
Érdekes kiemelni, hogy a Procter&Gamble-t tartják a magyar dolgozók a legjobban fizető cégnek, de a kellemes munkahelyi légkör és a munka-magánélet tekintetében a FrieslandCampina a bajnok.
Az idei külön kérdések között érdekes, hogy 2023 második felében a dolgozók 15%-a váltott munkahelyet, és 30% gondolkozik ezen: ez az előző évhez képest stagnáló tendenciát mutat. A munkáltatóknak figyelembe kellene venni azt, hogy az országunkon belül a dolgozók fele szívesen költözne, ha a munkáltató pénzügyileg támogatná a költözést. Azaz kár Maniláig menni dolgozókért. Félelmetes viszont az, hogy a 18-24 év közötti korosztályban kisebbségben vannak azok (41%), akiket nem foglalkoztat a külföldi munkavállalás lehetősége. A sorrend Ausztria (27%), Németország (24%) és az Egyesült Királyság (18%) a célországok között. Szomorú az, hogy a valamilyen hátrányos csoportba tartozó munkavállaló (etnikai, vallási, megváltozott munkaképességű, szexuális orientációjú) közül 60% mondta azt, hogy karrierje során érte hátrányos megkülönböztetés. Van mit tenni ezen a téren is. //
Kapcsolódó cikkeink
Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >Önálló vállalkozásba szervezi víz- és prémiumital-üzletágát a Nestlé
A jövő év elejétől globálisan önálló vállalkozásba szervezi víz- és…
Tovább olvasom >Mindenkinek a vásárló a fontos – mindig, mindenhol, mindenkor – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
A Business Days harmadik, szerdai napjának délelőttje az elmúlt másfél…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >