Növekedett a haszongépjárművek piaca
Hazánkban, az elmúlt években lassan, de folyamatosan növekedett a haszongépjárművek piaca, illetve a flottafinanszírozással kapcsolatos szolgáltatások népszerűsége, ám még mindig nem érte el a kívánt szintet. A piac képviselőit kérdeztük arról, hogyan látják a magyar flottafinanszírozás jelenlegi helyzetét és lehetőségeit.
Pesti Tímea, a LeasePlan Hungária Zrt. kereskedelmi igazgatója szerint a piac komótosan ugyan, de elindult a növekedés útján:
– 2010-ben komoly mélypontra süllyedt az újautó-értékesítés. 2014-ben már egész látványosan ballagott előre – ami 24 százalékos növekedést jelentett 2013-hoz képest a személyautóknál és kishaszon-gépjárműveknél. 2014-ben 83 ezer új autót regisztráltak, míg ennek egészséges mértéke 140 ezer körül lenne. Összehasonlításképpen Csehországban ez a szám 178 ezer gépjárművet jelentett, ami döbbenetes különbség!
Barátkoznak a tartós bérlettel
A jó hír, hogy a vállalatok – és mára már a kkv-szektor is – egyre nagyobb bizalommal vannak a flotta kiszervezése iránt, hiszen könnyen levezethető, hogy a tartósbérleti konstrukció nemcsak kényelmi és hatékonysági, de pénzügyi szempontból is jelentős előnyöket nyújt számukra. Szerencsére egyre több cég látja be, hogy a flottakezelés egy külön szakma, amely komoly tapasztalatot és hozzáértést igényel.
A LeasePlan fő termékei a teljes körű operatív lízingszolgáltatásokat kínáló megoldások, melyek a flottakezelés és finanszírozás teljes mértékű kiszervezését szolgálják. A maradványérték és a futamidőre vonatkozó üzemeltetési költségek garantáltak, vagyis a flottakezelő átvállalja ezen kockázatok viselését az ügyfelektől.
– Egyre népszerűbb a SafePlan termékünk is, ami e-learning tanfolyamot és vezetéstechnikai tanfolyamot kínál a biztonságosabb, és nem utolsósorban környezet- és költségkímélő vezetés elsajátítása érdekében – mondja Pesti Tímea.
Tavaly nagy sikerrel indították el a Flotta Akadémiát, ahol a cégek flottáért felelős kollégáinak adnak segítséget az operatív lízing teljes körű, mélyebb megértéséhez.
Lízing és lízing közti különbség
– 2012 januárjától az operatív lízing havidíjának áfatartalma a hivatalos használat arányában visszaigényelhető, ami ezt a konstrukciót a flottafinanszírozás egyik kedvelt módozatává tette – mondja Varga András, a Nelson Flottalízing Kft. értékesítési vezetője. – Az a cég, amelyik kiszámítható havi költségként könyvelné el az autóhasználatot, gyakran választja ezt a formát. A pénzügyi előnyök egyértelműek, és az autó szakszerű üzemeltetésének gondját is leveszi a válláról a megfelelő autópark-kezelő cég. A zártvégű, a nyíltvégű és az operatív lízing konstrukciókat más-más tulajdonságok jellemzik. Az áfa-visszaigénylés a két utóbbi konstrukciót népszerűbbé tette.
Az elmúlt három évben sok nyíltvégű lízingügyletet kötöttek. Ez több buktatót is rejthet magában, jelzi Varga András. A NAV ugyan hivatalosan nem nyilatkozott, viszont, mivel ellentétesen értelmezhető a költségelés és a tulajdonlás ténye, akár át is minősítheti az ügyletet zártvégű lízinggé, befizettetve a visszaigényelt áfát egy esetleges büntetés kiszabása mellett.
2008 óta még mindig a céges autók tartják el az újautó-kereskedelmet, és nem csak a nagy cégek látványos megrendelései viszik előre a piacot.
– Saját portfóliónkat átfésülve kiderült, hogy az 1200 gépjármű kb. 18-20 százaléka az egy-két autót használó vállalkozásokhoz tartozik – nekik ugyanúgy megéri a bérlet, mint a nagy flottákat használó multicégeknek. Az esetek többségében a bérlettel jár jól egy vállalkozás: szolgáltatásként fizeti meg az autóhasználatot. Ebbe minden olyan teendő beletartozik, amely az autóval kapcsolatban felmerülhet. Sok cég keresi a prémium minőséget, tehát nekünk ebben kell jónak lennünk – jelzi Varga András.
Megváltozott elvárások
Jancsó Gyula, az Opel Magyarország B2B ügyfélkapcsolati igazgatója elmondta, hogy a céges partnerek megváltozott elvárásaihoz igazodva az Opel a 2014-es évben Magyarországon is elindította márkakereskedői hálózatában speciális flottaprogramját.
– A program felépítésekor figyelembe vettük a legfontosabb ügyfélelvárásokat, és ezekre különböző megoldásokat dolgoztunk ki partnereink részére. Néhány példa: dedikált értékesítő és munkafelvevő vállalati ügyfelek részére; kiterjesztett nyitvatartási idő ajánlása a flottaügyfelek számára; javítási flottakedvezmény.
Az Opel Magyarországon is elindította myOpelService programját, amellyel gyors hozzáférést biztosít az Opel Márkaszervizek teljes világához. Ezenfelül az Opel Szerviz 4+ programmal lehetővé teszik ügyfeleiknek, hogy a programban részt vevő márkaszervizeikben kedvező árazással, Opel-technológiával, eredeti Opel alkatrészekkel tartsák karban autóikat garanciális időn túl is.
Jancsó Gyula a gépjármű-finanszírozó partnereiktől kapott statisztikák alapján úgy látja, hogy egyértelmű növekedéssel zárta a 2014-es évet a magyarországi lízingpiac:
– A jegybanki növekedési hitelprogram 103 milliárd forinttal járult hozzá a 453 milliárd forintos finanszírozott összeghez, ez utóbbi 24 százalékos növekedést jelent ez előző évhez képest. A bővülést kifejezetten a kkv-k jármű- és eszközbeszerzései jelentették, úgy gondoljuk, hogy a jövőben is ők fogják húzni
a piacot.
Az Opel az egyik legszélesebb termékpalettával rendelkező autómárka Magyarországon. 17 különböző modellcsaládon belül több 100 modell áll ügyfelei rendelkezésére.
Az Opel a tavalyi évben összesen 10 195 gépkocsit értékesített, szemben a 2013-as 6730-cal. A teljes piac 23,4 százalékos növekedését ezzel több mint kétszeresen múlta felül a márka.
Múlnak a régi beidegződések
Zs. Nagy István, a Merkantil Bank Flotta üzletágának vezetője úgy látja, hogy a cégek esetén egyre nagyobb arányban megfogalmazódik az autóval kapcsolatos üzemeltetési és másodlagos piaciérték-kockázatok kiszervezési igénye, amely lassan, de hatékonyan erodálja az eszközök mindenáron tulajdonlásával kapcsolatos régi beidegződést.
– A Merkantil flotta rendelkezik minden – a gépjárműpiacon fellelhető – konstrukcióval, és azok egyedi, testre szabható kombinációjával, legyen szó pénzügyi termékről vagy szolgáltatáscsomagról. Üzleti filozófiánk az univerzális szolgáltatói jelenlét a hazai piacon, amely során több értékesítési csatornán keresztül próbáljuk elérni az ügyfeleket, az érték alapú árképzés szem előtt tartása mellett – mondja az üzletágvezető.
A Merkantil az igényfelmérés alkalmával javaslatot tesz az adózási, számviteli, kockázati és költséghatékonysági szempontból a partnerhez legjobban illeszkedő csomagra, bármelyik szolgáltatási elem moduláris igénybevételére, vagy szimpla finanszírozásra. Így az ügyfél nem érzi, hogy be akarják „kényszeríteni” egy olyan helyzetbe, ahol a futamidő közben derül ki, hogy az számára mégsem optimális.
– Az új beszerzések lassan átalakulnak a leginkább cash-flow kímélő megoldásba, amely a teljes körű autópark-kezeléssel kombinált tartósbérleti konstrukció – jelzi Zs. Nagy István. – Említést érdemel még a nyílt végű pénzügyi lízing, ami csak finanszírozásra vonatkozó konstrukció, s ami ugyan kevesebb áfamegtakarítást jelent a tartós bérlettel szemben, de a saját tulajdonba kerüléshez képest mindenképp alternatíva a személygépjárművek esetében.
Továbbá aktuálisan jelentős szerepet tölt be a kishaszon-gépjárművek megvásárlása során az MNB Növekedési Hitelprogram, amely az elmúlt 20 évben messze a legkedvezőbb kamatozásával felbolygatta a haszongépjármű-piacot.
Bár a törvényi szabályozásban az elmúlt évben nem történt jelentős változás, de Zs. Nagy István lát még fejlődési lehetőséget:
– Személy szerint szerencsésnek tartanám a bérleti díj áfatartalmának ügyfél általi visszaigényelhetőségének egyszerűsítését. Így bizonyos előre vélelmezett arányokat választhatnának a vállalkozások, amely mellőzhetné az útnyilvántartás vezetésének szükségességét – ugyanakkor a költségvetés sem járna rosszabbul, mert az ilyen formában nyújtott engedmény egyáltalán nem biztos, hogy bevételkiesést, hanem éppen némi növekedést idéz elő a költségvetés bevételeire gyakorolt közvetlen és közvetett hatásai miatt.
Mizsei K.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >