Növekedési lehetőségeket keresnek az orosz élelmiszer-kereskedők
Az orosz kiskereskedők új utakat keresnek piaci részesedésük növelésére. A vezető kelet-európai kiskereskedők ugyanazokkal a problémákkal küzdenek, mint nyugat-európai társaik: a lassuló inflációs ráták miatt a jövőbeni növekedésnek egyre inkább a mennyiségi eladások, illetve az értékesítési terület bővüléséből kell származnia. Mivel a nemzetközi növekedési lehetőségek korlátozottak, a hazai piacon már nem csupán a kisebb láncok esnek a fokozódó konszolidáció áldozatául.
Lassulóban van az orosz élelmiszer-kiskereskedelmi ágazat növekedése. Az Infoline piackutató becslése szerint a tíz legnagyobb élelmiszer-kiskereskedő 14,1%-kal növelte forgalmát 2023-ban, szemben az előző évi 21,3%-kal. A legtöbb európai országhoz hasonlóan az értékforgalom növekedése is lassul. Míg a Tradingeconomics szerint 2022 végén az infláció Oroszországban 11,9% volt, addig 2023 végére az áremelkedés éves összehasonlításban 7,4%-ra lassult. Ugyanakkor a fizikai üzletek számára elérhető jövedelmező, fejlett, affluens vásárlók által sűrűn lakott helyszínek egyre ritkábbak, még akkor is, ha a piac egésze relatíve nem konszolidált. Oroszország távol-keleti részén a kiskereskedelmi térkép üres területeire való közelmúltbeli betöréssel a kereskedők ugyan kiaknázhatják a terjeszkedési potenciált, ám a megnyúlt ellátási útvonalak és a kevésbé sűrűn lakott vonzáskörzetek miatt az üzletek termelékenységének csökkenését kockáztatják. A piacvezető X5 az idei évre 1500 új Pyaterochka üzlet nyitásáról tett bejelentést, amelyből csak 150-et nyitna az ország keleti részén. Ugyanakkor a meglévő területeken való további terjeszkedést nagymértékben korlátozzák a nemzeti szabályozások, amelyek a kiskereskedők expanziós tevékenységét 25%-os helyi piaci részesedés eléréséig engedik.
Konszolidáció az élen
Mivel az organikus növekedés korlátozott, az élen lévő kiskereskedelmi óriások pénzügyi erejüket stratégiai felvásárlásokra használják fel. A felvásárlások azonban már nem korlátozódnak a kisebb szereplőkre, a konszolidáció a tíz legnagyobb országos élelmiszer-kereskedőt is elérte. Az öt legnagyobb élelmiszer-kiskereskedő együttesen jelenleg az orosz élelmiszer-kiskereskedelmi piac közel 36%-át birtokolja szemben 2019 végén mért kevesebb mint 29%-kal (lásd az ábrát).
A piacvezetők akvizíciói képezik a konszolidáció hajtómotorját
A 10 legnagyobb orosz élelmiszer-kereskedő élelmiszerpiaci részesedése %-ban, 2023 vs 2019
*A Dixy-t 2021-ben a Magnit vásárolta fel **A Monetkát 2023 októberében a Lenta vette meg
Ábra: Aletos Retail Advisory; Forrás: Infoline
A közelmúltban két korábbi országos kereskedő is a megnövekedett versenykényszer áldozatául esett. A lakóhelyhez közeli üzleteket működtető Dixyt 2021-ben a Magnit vette át. A Dixy akkoriban az orosz kiskereskedelem harmadik legnagyobb szereplőjének, a DKBR kiskereskedelmi csoportnak a tagja volt, amely a Dixyből, valamint a Krasnoe & Beloe és Bristol alcomarketekből állt. 2023 második felében a kis formátumú üzleteket üzemeltető szibériai Monetkát, az akkori kilencedik legnagyobb országos kereskedőt a Lenta (Severgroup) vásárolta fel. A piacvezető X5 Group pedig az elmúlt években több száz üzlettel rendelkező regionális láncokat vásárolt fel.
A nemzetközi terjeszkedés egyelőre korlátozott
Növekedésre egyelőre az orosz piacon van lehetőség. A vezető országos kereskedők, az X5 Group, az alcomarket-üzemeltető Mercury Retail Group és a Lenta kizárólag a hazai piacon tevékenykednek. Kivételt képez a második helyen álló Magnit, amely 2022 óta fejleszti M Cosmetic nevű drogériaformátumát Üzbegisztánban. Az Oroszország-szerte több mint 29 000 lokációból álló teljes hálózatához képest azonban a jelenleg 50 üzletből álló közép-ázsiai egység nem befolyásolja jelentősen az eladások növekedését. Csak az ötödik legnagyobb élelmiszer-kiskereskedő, a Mere és a My Price európai márkákat működtető keménydiszkontnak, a Svetofornak van hálózatához képest szemmel is jól látható számú üzlete Oroszországon kívül. A becslések szerint az összesen 3000 objektumból 250 nemzetközi üzemeltetésű üzlet nagy része azonban a szomszédos Fehéroroszországban található.
Kapcsolódó cikkeink
Folyamatosak a vajlopások az áremelkedések hatására
Az orosz gazdaság komoly kihívásokkal néz szembe, mivel az infláció…
Tovább olvasom >Racionalizálási törekvései közepette növeli európai jelenlétét az Aldi Nord
2023-as fenntarthatósági jelentése szerint 5,9%-kal nőtt az Aldi Nord nettó…
Tovább olvasom >Az országosan egységes árképzésért kampányol a Lidl Finnországban
A Lidl Finnország az országosan egységes árakat támogatja, kritizálva a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >