Nőttek az árak az euróövezetben
Az elemzői várakozásokkal megegyező mértékben emelkedtek a fogyasztói árak éves összevetésben az euróövezetben novemberben.
Az Európai Unió statisztikai hivatalának (Eurostat) szerdán kiadott végleges adatai szerint éves összehasonlításban 1,0 százalékkal nőttek a fogyasztói árak a 19 uniós országot tömörítő eurózónában decemberben az előző havi 0,7 százalék után. Tavaly novemberben még 1,9 százalékos volt az emelkedés.
A novemberi érték továbbra is messze elmarad az Európai Központi Bank (EKB) inflációs célszámától. Az EKB elsődleges célja az árstabilitás fenntartása, ennek jegyében arra törekszik, hogy az éves harmonizált fogyasztói árindex középtávon 2 százalék alatt, ám ahhoz közeli értéken maradjon.
Az energiaárakat nem számolva 1,4 százalékkal emelkedtek éves szinten a fogyasztói árak az euróövezetben, a gyakran változékony energia-, élelmiszer-, alkohol- és dohányárakat nem tartalmazó maginfláció pedig 1,3 százalékra rúgott az év utolsó előtti hónapjában.
A 28 tagú unióban az euróövezetnél gyorsabban, 1,3 százalékkal nőttek a fogyasztói árak novemberben, gyorsult az ütem az októberi 1,1 százalékhoz képest. Tavaly novemberben azonban még 2,0 százalékra rúgott a pénzromlás éves üteme.
Havi összevetésben az euróövezetben 0,3 százalékkal, az unió egészében pedig 0,2 százalékkal csökkentek a fogyasztói árak novemberben.
Az év tizenegyedik hónapjában Olaszországban és Portugáliában volt a legalacsonyabb az éves infláció, mindkét országban 0,2 százalékkal nőttek a fogyasztói árak, Belgiumban 0,4 százalékkal, míg Görögországban, Spanyolországban és Cipruson egyaránt 0,5 százalékos emelkedés volt. A legerősebb éves ütemet Romániában (3,8 százalék), Magyarországon (3,4 százalék) és Szlovákiában (3,2 százalék) mérték.
Kapcsolódó cikkeink
Komáromon túl olcsóbb az élet? – A magyar vásárlók tömegesen járnak Szlovákiába spórolni
Az Mfor.hu tesztje szerint a szlovákiai Komárom diszkontáruházaiban jelentős árkülönbségek…
Tovább olvasom >Fagy sújtotta a hazai gyümölcsösöket – áremelkedéssel és kínálati hiánnyal indul a szezon
Május beköszöntével egyre több szezonális gyümölcs jelenik meg a boltokban…
Tovább olvasom >Sentix: jelentősen javult az euróövezet májusi befektetői bizalmi indexe
Az elemzők által vártnál jelentősebben javult, tavaly június óta a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Trade marketing, az elengedhetetlen? – Szerelmem a trade marketing – idén is
A Trade Marketing Klub hagyományos, online konferenciája, a Szerelmem a…
Tovább olvasom >Tedd láthatóvá a minőséget! Válaszd a Kiváló Termék védjegyet!
A fogyasztói tudatosság erősödésével nő a kereslet a kiváló minőségű…
Tovább olvasom >1 milliárd eurót ruház be idén a Coca-Cola Brazíliában
2025-ben 7 milliárd brazil reált (kb. 1 milliárd eurót) –…
Tovább olvasom >