Nőtt a piaci információk iránti igény
Egyre több piaci információ és kutatási adat iránt érdeklődtek a vállalatok marketing- és értékesítési döntéshozói az elmúlt másfél évben. A kategóriák menedzseléséhez szükséges piacelemzések felértékelődtek mind a gyártók, mind a kereskedők oldaláról.Előtérbe került a promóciók körültekintő tervezése, hogy minél eredményesebbek legyenek. Az eladásösztönzés hatékonyságának növelésére is jobban odafigyelnek a piaci szereplők.
Magasabb ár – legolcsóbb árucikk
A trend általában jellemző az egész FMCG-piacra. Élelmiszerek között szárazárunál, míg egyes háztartási vegyi áruknál és kozmetikumoknál érzékelünk különösen megnövekedett igényt a kategóriamenedzselésre.
A Nielsen tapasztalatai szerint a vásárlók nagy része hajlandó magasabb árat fizetni az egyedi értéket képviselő márkákért. Azok pozíciója tudott erősödni a fogyasztás általános csökkenése mellett is. A kedvező trend ráirányítja a figyelmet a márkaépítés növekvő fontosságára.
Megfigyelhető, hogy kisebb, versenytársaiktól alig különböző márkák forgalma csökkent az utóbbi időben. Nehezebb helyzetbe kerültek a korábbiakhoz képest a megváltozott piaci környezetben.
A modern üzlettípusok eladóterében érzékelhető, hogy a kereskedelem most jobban kiemeli a kategóriájában legolcsóbb árucikkeket, mint mondjuk két évvel ezelőtt.
Optimális választék növeli a forgalmat
Markánsabb lett a választék optimalizálásának trendje. Egy boltlánc forgalma 5-10 százalékkal emelkedhet változatlan nagyságú választékkal, ha azt optimalizálják. Ennek érdekében modern piackutatási eszközökkel megállapítható a termékek, szegmensek és márkák hozzáadott értéke, amellyel egy lánc teljesítménye maximalizálható.
Gyakran ajánljuk a választék csökkentését egy üzlet nagyobb forgalma, illetve nyeresége érdekében. Mindenképpen fontos azonban a bolti választékot folyamatosan optimalizálni. Ahol ezt megteszik, ott alacsonyabb készletszint, ritkábban előforduló készlethiány, kisebb működési költség hozza a számszerűsíthetően jobb eredményeket.
Több üzletbe járnak, mint korábban
Fontos szempont a kategóriák menedzselésénél egy üzlet vevőkörének összetétele. A többség még mindig ott vásárol, ahol mindig szokott. De a ShopperTrends minden harmadik válaszadójánál előfordul az is, hogy „elugrom a legközelebbi boltba”. Csaknem ugyanekkora azok aránya, akik figyelik a reklámújságokat, szórólapokat, kuponokat, és a kedvező ajánlatok alapján választanak boltot.
Ugyanakkor a vevők egy üzlet iránti lojalitása csökken. A modern boltláncok terjeszkedése, az árverseny és a sok promóció következtében egy-egy válaszadó több üzletben szerzi be a szükséges FMCG-t, mint korábban. Amíg 2005-ben a legtöbb megkérdezett négy hét alatt átlag két-három különböző élelmiszerüzletet keresett fel, addig tavaly már hármat-négyet.
Befolyásolnak a promóciók
Erősen befolyásolják a vásárlási döntéseket a promóciók. A válaszadók 27 százaléka mondja azt, hogy „váltogatom a boltokat a legjobb akciók alapján”. Ez különösen a hipermarket és adiszkont vevőire jellemző. Legkevésbé a szupermarketére.
„Ritkán váltok más boltra, de vásárláskor aktívan keresem az akciókat”. Ezzel az állítással átlagosan a megkérdezettek 24 százaléka ért egyet. Itt kiemelkednek a szupermarket látogatói. Legkisebb az egyetértők aránya a hazai lánc vevőinél.
„Az akciók ritkán változtatják meg márkaválasztási szokásaimat”. Itt az egyetértők átlagos aránya 12 százalék. Legmagasabb a szupermarket vásárlóinál, legalacsonyabb pedig a diszkontnál.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >Sok a jelentkezés, mégis gyakran kihívást jelent a hatékony toborzás a hazai vállalatoknak
A magyarországi cégek munkaerő-menedzsmenttel kapcsolatos tapasztalatai és elképzelései csak minimális…
Tovább olvasom >