Nielsen: nőtt a fogkrémek és fogkefék forgalma
Közel kétmillió liter fogkrémet, továbbá mintegy kilenc és fél millió darab fogkefét vásároltak a magyar fogyasztók idén január és október között. Fogkrémből, fogkeféből, szájvízből és elektromos fogkeféből összesen mintegy 16 milliárd forintos forgalmat bonyolított le a kiskereskedelem, idén az első tíz hónap során; 3 százalékkal nagyobbat, mint az előző hasonló időszakban. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.
Fogkrémre a fogyasztók mintegy 10 milliárd forintot költöttek a legutóbbi tíz hónap alatt; 3 százalékkal többet, mint a tavalyi hasonló időszakban. Mennyiséget tekintve 2 százalékkal kevesebbet adtak el a boltok.
Egy liter fogkrém mennyiségi eladással súlyozott átlagos fogyasztói ára 5 395 forintot ért el idén szeptember-októberben. Ez 6 százalékkal több, mint a tavalyi hasonló periódusban, és 10 százalékkal haladja meg a tavalyelőtt szeptember-októberi átlagárat.
Ha a bolttípusok súlyát nézzzük, a fogkrém kiskereskedelmi forgalmából a 2 500 négyzetméteresnél nagyobb üzletek és a drogériák piaci részesedése egyaránt 33 százalékot ért el az idei első tíz hónapban, érték szempontjából. A szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négzetméteres csatorna mutatója stabilan 16 százalék. A hagyományos, 200 négyzetméteres és kisebb élelmiszerüzletek részaránya 10 százalékról 11-re emelkedett, tízhónapos összehasonlításban.
– Az átlagosnál jóval keresettebbek a fogkrém gyártói márkái – állapítja meg Bakk József, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője. – Értékben ugyanúgy 97 százalékkal részesedtek a teljes forgalomból ez év január-októberben, mint tavaly. A gyártók erős kínálata több árszegmenst is lefed. Amellett a márkák hitelessége a fogyasztók szemében kiemelten magas a szájápolási termékek körében, ahogyan általában a személyes higiéniával kapcsolatos árucikkeknél.
FOGKEFÉBŐL értékben is, mennyiségben is egyaránt 5 százalékkal többet adtak el a kiskereskedelemben idén eddig, mint tavaly az első tíz hónap alatt. MIntegy kilenc és fél millió fogkefét vásároltak a fogyasztók, összesen közel 3 milliárd forintért. Ebből az összegből háromnegyed rész jut drogériára és 2 500 négyzetméteresnél nagyobb üzletekre. A drogéria részaránya 40 százalékról 41-re nőtt, míg a 2 500 négyzetméter feletti csatornáé 36-ról 34 százalékra csökkent.
Itt az átlagárak alig változtak: amíg legutóbb szeptember-októberben 309 forint volt egy darab fogkefe mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára, addig egy évvel korábban 308, tavalyelőtt a kilencedik-tizedik hónapban pedig 302 forint.
ELEKTROMOS FOGKEFE értékesítésénél a kiskereskedelem több mint félmilliárd forint bevételhez jutott idén eddig, ami 24 százalékkal haladja meg a tavaly január-októberit. Mennyiséget tekintve 14 százalékkal adtak el többet, egyik tízhónapos időszakról a másikra; ez több mint négyszázezer darabot jelent.
Olyannyira koncentrált az elektromos fogkefe forgalmazása, hogy két csatornára korlátozódik: a drogéria részaránya 63 százalék, a 2 500 négyzetméternél nagyobb üzleteké pedig 37, értéket tekintve, az idei első tíz hónap során.
Az átlagosnál kedvezőbb trendeket fő okát a fogyasztási szokások változásában látja Bakk József, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője:
– Az emberek egyre nagyobb része keresi az egészség megőrzését nyújtó termékeket. Így azokat is, amelyek a szájápolást szolgálják. A kedvező trendek egyik oka, hogy a fogyasztók egyre több termékből választhatnak. Szerepelnek a szélesebb kínálatban egyénre szabott speciális, esetenként terápiás jellegű szájápolási készítmények. A kínálati oldal aktivitásai közé tartoznak a kedvezményes ajánlatok is; például a promóciós csomagok vagy szimpla árengedmények. Szembetűnik, hogy mind a hagyományos, mind az elektromos fogkefe forgalma értékben és mennyiségben is emelkedik.
SZÁJVÍZNÉL az első tíz hónap forgalma közel jár a 3 milliárd forinthoz, miután 4 százalékkal bővült a tavalyi hasonló időszakkal szemben. Az 1 millió litert meghaladó mennyiségi eladásnál plusz 5 százalékot regisztráltak, egyik tízhónapos periódusról a másikra. A gyártói márkák itt is erősek, és piaci részesedésük értékben 93 százalék mind idén, mind múlt év január-október között.
A trendekkel kapcsolatban Bakk József megállapítja:
– A legutóbbi évek során a szájvíz, mint főképp fog- és ínybetegségeket megelőző, kiegészítő termék fejlett kategóriává nőtte ki magát. Emiatt a növekedés korábbi intenzív üteme lassult.
Táblázat. Szájápolási termékek mennyiségi eladással súylozott átlagos fogyasztói ára a legutóbbi időszak során.
Kategória | 2011 szeptember-
október |
2012 szeptember-
október |
2013 szeptember-
október |
Fogkrém Ft/liter |
4 911 |
5 078 |
5 395 |
Fogkefe Ft/darab |
302 |
308 |
309 |
Elektromos fogkefe Ft/darab |
1 093 |
1 355 |
1 380 |
Szájvíz Ft/liter |
2 633 |
2 689 |
2 656 |
Forrás: Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >A Molson Coors lett Dwayne Johnson energiaitalának többségi tulajdonosa az USA-ban
Többségi részesedést szerzett a Molson Coors Beverage Co. a Dwayne…
Tovább olvasom >ProVeg: Németországban a Lidl kínálja a legkedvezőbb árú vegán kosarat
Az árparitás egy évvel ezelőtti bevezetését követően most a német…
Tovább olvasom >