Nőtt a drágább dzsúsz piacrésze
A gyümölcslé olyan kategória, amelynél a forgalom nem az olcsóbb, hanem a drágább, magasabb gyümölcstartalmú szegmens felé mozdult el. A dzsúsz piaci részesedése értékben 29 százalékra nőtt 2009. december–2010. júliusban, a tavalyi hasonló periódushoz képest. Ezzel megelőzte a nektárt. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe.
A bolti választékban fontos szerepet játszik a gyümölcslé. A Nielsen által mért 90 élelmiszer-kategória között a hetedik legnagyobb forgalmú termék. Éves forgalma 40 milliárd forint körül mozog. Piaci pozíciója idén gyengült. Kiskereskedelmi eladása értékben 10, mennyiségben 13 százalékkal csökkent 2009. december–2010. júliusban, az előző hasonló időszakhoz viszonyítva.
A 100 százalékos dzsúsz iránti kereslet növekedésében nyilván szerepet játszik, hogy olcsóbb lett. Ugyanis tavaly június–júliusi, literenként 277 forintos, mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára után idén, ugyanabban a periódusban 256 forintot regisztráltunk.
Alacsonyabb lett a nektár átlagára is, az italé pedig csak 4 forinttal emelkedett.
Az átlagárak alakulása minden bizonnyal összefügg a kereskedelmi márkák növekedésével. A mennyiségben mért bolti eladásból legutóbb június–júliusban 37 százalékkal részesedtek a láncok saját márkái. Ez 4 százalékponttal több, mint az előző évi hasonló periódusban.
Értékben legnagyobb a 25 százaléknál kisebb gyümölcstartalmú ital piaci részesedése, a december–júliusi adatok szerint 43 százalék, ami 2 százalékponttal kisebb, mint egy évvel korábban.
A dzsúsz mutatója, ahogyan a bevezetőben is szerepel, 29 százalék (plusz 4 százalékpont). Ugyanakkor a nektáré 28 százalék (mínusz 1 százalékpont).
A kereslet eléggé megoszlik az ízek között. A Nielsen tíz hónapi adatai szerint, mennyiséget tekintve, a narancs vezet az őszibarack, alma és vegyes gyümölcs előtt. A négy íz együtt elviszi a forgalom több mint kétharmadát.
Értékben más a sorrend a narancs után, mert az őszibarack és a vegyes gyümölcs egyforma mutatójával megelőzi az almát.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 7,2 százalékkal csökkent szeptemberben
2024 szeptemberében az ipari termelés volumene 7,2, munkanaphatástól megtisztítva 5,4…
Tovább olvasom >