Nőtt a drágább dzsúsz piacrésze
A gyümölcslé olyan kategória, amelynél a forgalom nem az olcsóbb, hanem a drágább, magasabb gyümölcstartalmú szegmens felé mozdult el. A dzsúsz piaci részesedése értékben 29 százalékra nőtt 2009. december–2010. júliusban, a tavalyi hasonló periódushoz képest. Ezzel megelőzte a nektárt. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe.
A bolti választékban fontos szerepet játszik a gyümölcslé. A Nielsen által mért 90 élelmiszer-kategória között a hetedik legnagyobb forgalmú termék. Éves forgalma 40 milliárd forint körül mozog. Piaci pozíciója idén gyengült. Kiskereskedelmi eladása értékben 10, mennyiségben 13 százalékkal csökkent 2009. december–2010. júliusban, az előző hasonló időszakhoz viszonyítva.
A 100 százalékos dzsúsz iránti kereslet növekedésében nyilván szerepet játszik, hogy olcsóbb lett. Ugyanis tavaly június–júliusi, literenként 277 forintos, mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára után idén, ugyanabban a periódusban 256 forintot regisztráltunk.
Alacsonyabb lett a nektár átlagára is, az italé pedig csak 4 forinttal emelkedett.
Az átlagárak alakulása minden bizonnyal összefügg a kereskedelmi márkák növekedésével. A mennyiségben mért bolti eladásból legutóbb június–júliusban 37 százalékkal részesedtek a láncok saját márkái. Ez 4 százalékponttal több, mint az előző évi hasonló periódusban.
Értékben legnagyobb a 25 százaléknál kisebb gyümölcstartalmú ital piaci részesedése, a december–júliusi adatok szerint 43 százalék, ami 2 százalékponttal kisebb, mint egy évvel korábban.
A dzsúsz mutatója, ahogyan a bevezetőben is szerepel, 29 százalék (plusz 4 százalékpont). Ugyanakkor a nektáré 28 százalék (mínusz 1 százalékpont).
A kereslet eléggé megoszlik az ízek között. A Nielsen tíz hónapi adatai szerint, mennyiséget tekintve, a narancs vezet az őszibarack, alma és vegyes gyümölcs előtt. A négy íz együtt elviszi a forgalom több mint kétharmadát.
Értékben más a sorrend a narancs után, mert az őszibarack és a vegyes gyümölcs egyforma mutatójával megelőzi az almát.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >Sok a jelentkezés, mégis gyakran kihívást jelent a hatékony toborzás a hazai vállalatoknak
A magyarországi cégek munkaerő-menedzsmenttel kapcsolatos tapasztalatai és elképzelései csak minimális…
Tovább olvasom >