Nőtt a bitter és a pálinka részedése
Az égetett szeszes italok kiskereskedelmi forgalma értékben 8 százalékkal nőtt egyik évről a másikra, és 2007. augusztus – 2008. júliusban meghaladta a 72 milliárd forintot. Mennyiségben a Nielsen plusz 1 százalékot regisztrált, ami mintegy 28 millió liternek felel meg.A mennyiségben legnagyobb szegmens, a pálinka kedveltsége még nagyobb lett. Mennyiségben 19, értékben 20 százalékra emelkedett a piaci részesedése.
Értékben viszont a bitter vezet 21 százalékkal, míg a mennyiségi mutató 15 százalékos. Itt érzékelhető növekedést regisztrált a Nielsen.
Az utánuk következő brandy és vodka részesedése némileg csökkent, egyaránt 15, illetve 14 százalékra. Két számjegyű még a likőr (mennyiségben, továbbá értékben is 10), és csak értékben a whisky mutatója, 10-10 százalékkal.
Az égetett szeszes italok bolti forgalma általában kevésbé koncentrált, mint a többi élelmiszeré. Így például a hagyományos, 400 négyzetméteres és kisebb üzletekre a mennyiségi eladások 50 százaléknál nagyobb része jut pálinkából, vodkából és rumból.
A kereskedelmi márkák részaránya itt is növekszik, a mennyiségi eladásokból a tavalyelőtti június–júliusi 17 százalék után, az idei hasonló periódusban 21 százalékra. Ezen belül legalacsonyabb a vermut 8, legmagasabb pedig a gin 61 százalékos mutatója.
A keserű italok között a hagyományos bitter szegmens viszi el a forgalom 80 százalék körüli részét, értékben is, mennyiségben is.
Brandynél a nem Napóleon szegmensre 50 százaléknál több jut mind értékben, mind mennyiségben. A Napóleon mutatói 34, illetve 39 százalék.
Likőröknél értékben a krémlikőr vezet 40 százalékos részaránnyal. Mennyiségben a nem desszert típusú likőré a pálma, 42 százalékkal. Utána sorrendben a desszert típusú likőr következik, majd a likőrvodka. Pálinkánál az értékben mért piaci részesedések ranglistáját a körte vezeti (25 százalék), a barack (22), szilva (21), vilmoskörte (12), vegyes (6) és cseresznye (3) előtt. A többi rész egyéb ízekre jut.
Whiskyknél a skót vezető pozíciója tovább erősödött. Mennyiségben 53, értékben pedig 59 százalék lett a piaci részesedése 2007. augusztus–2008. júliusban. Nőtt a bourbon, értékben 14 százalékra, míg a kanadai 11, az ír whisky pedig 4 százaléknál tart.
Melisek Eszter ügyfélkapcsolati osztályvezető Nielsen
Az égetett szeszes italok fogyasztói átlagára az utóbbi időben, forint/liter
Szegmens 2006. június–július 2007. június–július 2008. június–július
Bitter 3344 3497 3542
Pálinka 2344 2549 2661
Brandy 1986 2155 2197
Vodka 2057 2272 2408
Likőr 1939 2050 2211
Whisky 3007 3402 3735
Rum 2187 2464 2454
Vermut 1062 1248 1397
Gin 2263 2554 2727
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >77 ezer forint: ennyit terveznek idén költeni a magyarok karácsonyi ajándékra
Szeretteinkkel szívesebben találkozunk személyesen karácsonykor, az ajándékokat viszont egyre gyakrabban…
Tovább olvasom >A diabétesz előszobája: az elhízás megháromszorozza a cukorbetegség kialakulásának kockázatát
Miközben a cukorbetegséghez és annak szövődményeihez köthető halálozás folyamatosan nő…
Tovább olvasom >