Norma – Németország utolsó keménydiszkontja

Szerző: Rennack Sebastian Dátum: 2025. 01. 21. 09:15

A Lidl és az Aldi diszkontóriások árnyékában a bajor családi vállalkozás folyamatosan növekedni tudott. A regionális specialitásokra és a sajátmárkás minőségre helyezett hangsúlyos figyelem segít a kereskedőnek megállnia a helyét a német piacon a rendkívül kiélezett versenyben.

A Norma német keménydiszkont szlogenje a „Kenn ich, mag ich, kauf ich!” (Ismerem, szeretem, megveszem). Ennek megfelelően a kiskereskedő koncepciójának középpontjában a jól ismert regionális márkák termékei és a saját márkák széles választéka áll, amelyek többsége a DLG (Deutsche Landwirtschafts-Gesellschaft) nonprofit szervezet által tanúsított. Különleges szerepet játszanak a biotermékek, amelyek közül több mint 220 érdemelte ki eddig a DLG pecsétet.

A Norma egy egyszerű, keménydiszkont koncepciót működtet: az üzletek mérete 700 és 1200 négyzetméter között mozog, az átlagos eladótér pedig körülbelül 750 négyzetméter. A Norma eredetileg a bajorországi Frankföldről indult, de az 1.350 üzletből álló hálózata mára egész Németországra kiterjedt. Az üzletek többsége kisebb, 2500 vagy annál nagyobb népességszámú városokban működik.

A legfrissebb, 2022-es pénzügyi jelentések szerint a Norma nettó árbevétele 4,5 milliárd euró, ami 3,6%-kal több, mint az azt megelőző időszakban. Az egy üzletre jutó 3,4 millió eurós árbevétel a német diszkontok átlagának alsó határán van. Összehasonlításképpen a Lidl és az Aldi Süd esetében, ahol az átlagos üzletméret 1100 négyzetméter körül alakul, a nettó árbevétel több mint 9 millió euróra tehető. A Norma nem vesz részt a gyártói márkák esetében folytatott és a német piacra oly nagyon jellemző promóciós árharcban, ennek ellenére az általa kínált egyértelmű ár-érték aránynak köszönhetően rendszeresen kerül az első helyre.

Minimalista üzletkoncepciója ellenére a kereskedő saját e-kereskedelmi vállalkozást működtet, amely 60 000 SKU-t – főként nem élelmiszeripari cikkeket, borokat és állateledeleket – kínál.

Közvetlenül az üzlet bejáratánál a hagyományos német reggeli kategóriák – kávé, kenyérre kenhető kencék és pékáruk – találhatók egymás közvetlen közelében

A bake-off pékség a csatorna vezető szereplőhez képest lényegesen kevesebb, mindössze mintegy 20 pékáru terméket kínál

A bejáratnál induló soron a Norma heti és szezonális akciói következnek raklapokon vagy asztalokon elhelyezve. Kivételt képeznek a beszállítók márkáinak negyedraklapos kihelyezései.

A hatékonyság érdekében a hűtést nem igénylő/száraz élelmiszer-kínálat három szinten kerül elhelyezésre, ami eggyel kevesebb, mint más diszkontoknál. Minden árucikket egy polckész egységben árusítanak. Az állandó választék 90%-át a középkategóriás regionális márkák és saját márkák teszik ki.

A minimalista üzletberendezés ellenére a Norma minden polcegységben következetesen hangsúlyozza a minőséget. A polcokon DLG-díjak és Fairtrade tanúsítványok láthatók, itt az Excelsior sajátmárkás tejcsokoládé esetében.

A boros részlegen egyetlen palack sem kerül többe 5 eurónál. A prémiumabb borokat palackonként árusítják, míg a készlet többi része kartondobozokban kerül kihelyezésre. A hónap bora mindig a polcsoron található és rendre magasabb árfekvésű, mint a standard választék többi terméke.

A szeszes italok választékába szinte kizárólag olyan regionális márkák tartoznak, amelyeket más diszkontok nem forgalmaznak. A nemzetközi A-márkák hiányoznak a választékból.

A nagy érdeklődésre számot tartó szezonális termékeket fényképes árcédulákkal, DLG pecsétekkel és Fair Trade tanúsítvánnyal népszerűsítik.

Az üzlet hátsó részének első felében a Norma élelmiszer- és non-food-akciói kapnak helyet. A vásárlók eligazodását a heti promóciókat népszerűsítő nyomtatott plakátok segítik.

Az üzlet hátsó részének másik felében a hűtött és fagyasztott termékek találhatók. Az alacsony mélyhűtőszekrények szabad rálátást biztosítanak a fali hűtőkre.

A hűtött termékcsaládok több tucat, a hagyományos ízekre és receptekre összpontosító kényelmi terméket tartalmaznak.

Válaszul a gyorsuló inflációra a Norma 2022 második felében bevezette a „my smile” belépő szintű sajátmárkás húskészítményeket.

A középső soron található standard termékcsaládok széles választékot kínálnak sütéshez és főzéshez.

A gyümölcs- és zöldség részleg közvetlenül a pénztár előtt található. A választékban számos biotermék található.

Kapcsolódó cikkeink