Non-food kínálatra és brit stílusú értékalapú árazásra alapoz a Tesco Szlovákiában

Szerző: Rennack Sebastian Dátum: 2025. 12. 01. 09:31
🎧 Hallgasd a cikket:

A Tesco hipermarketei eladótérének újraallokálásával igyekszik fokozni e nagy alapterületű üzletek relevanciáját. A forgalom növelésében és az impulzusvásárlások ösztönzésében a szezonális non-food kínálat az, amely központi szerepet játszik. A kereskedő Szlovákiában is alkalmazza a Nagy-Britanniában már bevált, mindennapi alacsony árakra és exkluzív Clubcard-ajánlatokra épülő árstratégiáját.

Sebastian Rennack
international retail analyst
Aletos Retail

Miközben Európa hipermarketei visszavonulót fújtak – csökkentik területüket és koncessziós partnerségeket alakítanak ki –, a Tesco Szlovákiában úgy döntött, belső erőforrásaira támaszkodva újra megerősíti nagy alapterületű üzleteit. A Pozsony északi részén működő Zlaté Piesky bevásárlóközpontban található hipermarket jól példázza, hogyan osztja újra és rendezi át a kereskedő az eladóteret a versenyképesség megőrzése érdekében.

Ahelyett, hogy külső üzemeltetőnek adna bérbe területet, a Tesco Szlovákia a szezonális non-food kínálatra és saját márkás F&F textiltermékeire építve kíván még vonzóbb célponttá válni. Az üzlet elején egy nagy F&F ruházati részleg kapott helyet, amely mint „bolt a boltban” működik, és ruházati szaküzlet érzetét kelti. Ezzel a Tescónak lehetősége nyílik szezonális impulzusokat generálni anélkül, hogy kizárólag árakciókra támaszkodna. A non-food kínálat másik részét olyan tipikus szezonális tematikák uralják, mint az iskolakezdés, a kertészkedés és a játékok.

A Tesco az árérzékeny kiskereskedelmi környezetben az Egyesült Királyságban már jól bevált értékmodellt alkalmazza: mindennap alacsony árak (EDLP) és exkluzív ajánlatok a Clubcard hűségprogram tagjainak. Az olyan kényelmet növelő megoldások, mint a Scan & Shop és az önkiszolgáló pénztárak, gördülékenyebbé teszik a vásárlási folyamatot, ellensúlyozva a nagy alapterületű üzletekben történő vásárlással kapcsolatban sokat emlegetett hátrányt, annak „hosszadalmasságát”. Érdekes módon a frissáru-részlegen működő kiszolgálópult hossza csökkent, ami a csökkenő látogatottságra adott válasznak tűnik és a kiszolgálás hatékonyságának változására utal.

Az omnichannel stratégia a Tesco megkülönböztetési politikájának része. A kereskedő nemcsak exkluzív Clubcard árakkal igyekszik a hűségprogram penetrációját növelni és az adatok alapján a vásárlókat jobban megérteni, de erőteljesen fejleszti online házhozszállítási szolgáltatását is, amely tovább bővíti a hozzáférhető vásárlói adatok körét. Az e-grocery szolgáltatás és a Clubcard tagok körének egyidejű bővítésével a Tesco a legtöbb hagyományos versenytársnál lényegesen átfogóbb képet tud kialakítani a vásárlói magatartásról mindkét csatornában.

Összefoglalva a Tesco Szlovákia stratégiáját az látszik, hogy a kereskedő a zsugorodás helyett az újratervezést választotta. A nagy alapterületű üzleteket megtartja, de azokat magas impulzushatású, szezonális non-food kínálattal és kiemelt saját márkás textiltermékekkel igyekszik vonzó célponttá alakítani; miközben az élelmiszer- és frissáru-kategóriákat a hűségprogram nyújtotta előnyök és a mindennapi alacsony ár üzenete köré szervezi. Egy olyan piacon, ahol az élelmiszer-infláció 2023-ban kimagasló értéket ért el, és a diszkontláncok – például a Lidl – előrébb léptek az élelmiszer-kereskedők rangsorában, az értékre és az üzlet vonzerejének növelésére irányuló kettős fókusz kulcsfontosságú.

A Tesco Szlovákiában relevanciájának és versenyképességének megőrzése érdekében új funkciót rendel hipermarketeinek kulcsterületeihez

A Pozsony északi részé található Zlaté Piesky bevásárlóközpontban működő Tesco hipermarket egy Lidl diszkonttal azonos épületben van. Egyfajta anti-diszkont stratégiaként a nagy alapterületű kereskedő már a bevásárlóközpontban nagy erőkkel népszerűsíti Clubcard hűségprogramját és mindennapi alacsony ár garanciáját

Az üzlet bejáratánál a Tesco egy dedikált kapun tünteti fel értéküzenetét: „Egyszerű módja a spórolásnak” és „A Tesco-ban biztosan kevesebbet fizetsz”, amit a Clubcard program 15 éves évfordulóját ünneplő nyereményjáték egészít ki

A Tesco Scan & Shop szolgáltatása ellensúlyozza a nagyformátumú üzletekben történő vásárlás hosszabb időtartamát: igénybevételével a vásárlók közvetlenül a táskájukba helyezéskor szkennelhetik a termékeket, így a hipermarket élmény kényelmesebb és hatékonyabb lesz

A vásárlói útvonalon az első nagy részleg, ahol exkluzív saját márkás F&F divatcikkeket kínál, a Tesco non-food szegmensben elért erős pozícióját emeli ki. Az eltérő padlóburkolat, világítás és berendezés áruházi hangulatot teremt, az F&F-et pedig szakkereskedőként pozicionálja a hipermarketen belül

A Tesco az F&F-et olyan bevásárló célpontként pozicionálja, ahol a család minden tagja megtalálhatja a számára megfelelő és rá illő ruházati terméket, amit egyértelmű szegmentáció és erős Clubcard promóciók támogatnak

A Clubcard árak mellett a szezonális kiárusítások alkalmával jelentős árengedmények elérhetők

A Tesco a zöldség-gyümölcs részleget a heti „Fresh 5” ajánlattal nyitja, már az első érintkezési pontnál felhíva a figyelmet a minőségre és a versenyképes árakra

Alacsony zöldség-gyümölcs kínálóasztalok gondoskodnak arról, hogy a részleg áttekinthető legyen, támogatva ezzel a termékek láthatóságát és a vásárlók tájékozódását

A hűtött áruk részlegén a Tesco kiemelten hangsúlyozza Clubcard ajánlatát

A kiszolgálópult mérete csökkent, a lezárt részen most a Tesco 2035-ig szóló fenntarthatósági vállalásai kerülnek megjelenítésre

A Tesco az eladótér nagy részének olyan szezonális témák mentén ad új funkciót, mint például az iskolakezdés, így igyekezve az F&F részleg mellett máshol is forgalmat generálni

A Tesco különálló kiárusítási zónájában a leárazást feltűnő táblák hirdetik, támogatva a felfedező vásárlásokat és az impulzusvezérelt non-food beszerzéseket

A söröket kínáló sorban a kereskedő a nagy volumenű értékesítést támogató raklapos elhelyezést erőteljes élményalapú márkabemutatóval ötvözi azzal a céllal, hogy vonzó és hatásos vásárlási élményt teremtsen

A hátsó falon jól látszik, mennyire fókuszál a Tesco Clubcard árakra: a hűségprogram tagjainak szóló ajánlatot egyértelműen és jól láthatóan jeleníti meg közvetlenül a söröket kínáló sor mellett

A polczászlók minden sorban a Tesco mindennapi alacsony árra vonatkozó ígéretét hangsúlyozzák az egész kategóriában

A Tesco nagyméretű kültéri táblákat használ online vásárlási szolgáltatásának népszerűsítésére, amivel az omnichannel értékesítésben a hagyományos diszkontokkal, például a Lidl-lel szembeni előnyét is hirdeti

Az eladótérben látható rendeléseket összekészítő kocsik a Tesco e-kereskedelmi képességeit hangsúlyozzák Szlovákiában

A Tesco üzletekben a pénztárak felét önkiszolgáló kasszákká alakították át

Az üzlet kijáratánál nagyméretű padlómatrica irányítja a figyelmet ismételten a Tesco hűségprogramjára

Kapcsolódó cikkeink