Nokia Siemens Networks roadshow: Szuperintelligens város lehet Budapest

Szerző: Kátai Ildikó Dátum: 2011. 09. 14. 12:12

A Nokia Siemes Networks K+F divíziójának magyar mérnökei olyan intelligens rendszereket fejlesztenek, amelyeknek köszönhetően egyszerűsödik és hatékonyabbá válik az üzletvitel és a magánemberek élete is kényelmesebbé, biztonságosabbá tehető. A kapcsolódó változások az élet minden területén, így a munka, ügyintézés, háztartás, szabadidő, kapcsolatok, vészhelyzetek esetén is megmutatkoznak majd.

Szeptember 13-16 között a Nokia Siemens Networks roadshow keretében mutatja be a média, a hazánkban működő nagyvállalatok és a kormányzati szetor számára a világ számos pontján már jól működő M2M (Machin to Machin) piaci megoldásokat. A kifejezés azt jelenti, hogy nem csak az emberek közötti elektronikus kommunikációban, hanem az ipari és szolgáltatói szektorban is kialakul az olyan intelligens eszközök használatának az igénye, amelyek minden időpillanatban kommunikálhatnak egymással, egymást irányítják, az adatközlés kapcsán további folyamatokat például számlázás, generálnak.
-Egyszerűbbé, kényelmesebbé és tudatosabbá tehetik majd az életünket a magyar mérnökök által fejlesztett M2M alkalmazások – kezdte a sajtótájékoztatón egybegyűltek köszöntését Ésik Róbert, a Nokia Siemens Networks ügyvezető igazgatója.

A budapesti központban 900 főt foglalkoztató NSN globálisan összesen 60 000 dolgozót alkalmaz, így jelentős szereplője az inteligens eszközök összekapcsolódását elősegítő fejlődésnek. Az előrejelzések szerint eben a szektorban 2020-ra több, mint 15 milliárd okos készülék lesz és mintegy 280 milliárd eurós piacot képvisel majd.

Fintor András üzletfejlesztési vezető lapunknak elmondta, hogy a fejlesztések irányadói az energiaszektor és a közlekedés, de számos iparág már most hasznosítja az eszközök folyamatos kommunikációjából és az adatok elemzéséből adódó előnyöket.

Az elektromos autók töltéséhez kapcsolódó roaming típusú szolgáltatástól a vending automaták optimális feltöltésén át a nagyfogyasztók energiafogyasztásának csökkentéséig rengeteg területen rendelkeznek megoldásokkal. Ügyfeleik közé tartozik többek között a kínai mobilszolgáltató ugyanúgy mint a helsinki önkormányzat. Hazánkban a futár néven ismert, metro állomásokon látható interaktív képernyők, a járatokról folyamatosan információt szolgáltató rendszer is a Nokia Siemens Networks nevéhez fűződik.

Ezek az alkalmazások az élet minden területén változást hoznak majd – mondta Bóna Ákos értékesítési vezető – beleértve a médiahasználati szokásokat, a komplex szolgáltatók létrejöttét vagy a mobil fizetés elterjedését is.

Az okos mérés bevezetésével például a végfelhasználó számára is áttekinthetőbbé válnak a közüzemi fogyasztások, valós adatok alapján dönthetnek a fogyasztók háztartásuk optimális menedzseléséről, így megtakarításokat érhetnek el, napi szolgáltatási ajánlatok közül választhatnak, sőt eszközeik lesznek alkalmasak arra, hogy a legkedvezőbb díjtételű időszakot és szolgáltatót válasszák.
Az alkalmazásfejlesztést támogatják az Európai Unió ösztönző szabályozásai is. Magyarország 2011 júniusában csatlakozott az európai egységes vészhívó-rendszer létrehozását szolgáló eCall törekvéshez. A közlekedési eszközökben elhelyezett eCall rendszer nemcsak az utasok, hanem a járművek által is aktiválható készülék, amely automatikus vészhívást indít. Az új technológia bevezetésének köszönhetően a városi területekre 40%-kal, vidékre mintegy 50%-kal gyorsabban érkeznek meg a mentőcsapatok. Amint kihelyezésre kerülnek az eCall eszközök, évente több száz életet menthetnek meg és több tízezer esetben csökkentik a sérülések következményeit. Az eCall része az Európai Útbiztonsági Akciótervnek, amelynek célja, hogy 2020-ra 50%-kal csökkentse a közúti elhalálozások számát.
A szabályzási háttér alakulása, a verseny- és közszféra valamint a közüzemi szolgáltatók pozitív hozzáállása esetén hazánkban is robbanásszerű fejlődés várható az M2M kommunikáció terén.

Kapcsolódó cikkeink