Nielsen: továbbra is dobogón élelmiszer-kiskereskedelmünk forgalomnövekedése
Magyarország újra dobogós helyen az európai élelmiszer-kiskereskedelem növekedési rangsorában. Hazánkban a boltok bevétele 5,8 százalékkal emelkedett élelmiszerből valamint háztartási vegyi áruból a harmadik negyedév alatt, tavaly július-szeptemberhez viszonyítva. Ez a harmadik legnagyobb mutató Törökország és Ausztria után. (Előbbinél 12,4%, utóbbinál 5,9%). A huszonegy fejlett európai ország átlaga plusz 3,0 százalék. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat „Growthreporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.
Már egymás után hatodszor került be élelmiszer-kiskereskedelmünk Európában a legjobb három közé, bevételének nagy növekedési arányával. Mennyiséget tekintve a magyar élelmiszer-üzletek 4,3 százalékkal többet adtak el, egyik harmadik negyedévről a másikra. Ennél nagyobb növekedést csak Lengyelországban értek el (5,0%). A vizsgált huszonegy európai ország átlaga plusz 1,3 százalék.
„A korábbi válságos időszak negatív trendjei után tavaly év eleje óta sorozatban már hetedik alkalommal nőtt a mennyiségi eladás a magyar élelmiszer-kiskereskedelemben, negyedévről negyedévre. Az átlagárak csak 1,5 százalékkal nőttek Magyarországon az idei harmadik negyedév során, tavaly július-szeptemberhez képest, míg Európában átlagosan 1,7 százalékkal” – állapítja meg Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen kereskedelmi kapcsolatok osztályának vezetője. – „Élelmiszer-kiskereskedelmünk kedvező trendjei kapcsolódnak ahhoz, hogy hazánkban a fogyasztói bizalmi index három éves hullámvölgy után tavaly elkezdett növekedni. Derűlátásra ad okot a közeljövőt illetően, hogy a magyar fogyasztók bizalmi indexe öt éves rekordot ért el az idei harmadik negyedévben. Tapasztalataink szerint, ha a fogyasztói bizalom változik, hatása általában két negyedév múlva érződik a vásárlásokon is”.
Két országban csökkent az élelmiszerüzletek értékben mért eladása. Svájc újra sereghajtó mínusz 1,5 százalékkal, ami az értéket illeti, majd előtte Finnország (0,9) következik. Közülük Finnországban már a hatodik egymás után következő negyedévben negatív a trend. Svájcban pedig a harmadik negyedévben regisztráltak kisebb forgalmat.
Ha a többi visegrádi országot nézzük, mindegyikben meghaladja a 3,0 százalékos európai átlagot a forgalom növekedésének üteme. Lengyelországban 4,4% a mutató, Csehországban 3,5% míg Szlovákiában 3,3%.
Az öt nagy európai piac, a „big five” közül leginkább Spanyolországban javult a trend: a tavaly negyedik negyedévi mélypont óta meredeken emelkedik az értékben mért bolti eladások grafikonja, és most 3,0 százalékos bővülést jelez múlt év július-szeptemberhez viszonyítva. Ebből a szempontból Németországnál hullámvasútra emlékeztet a legutóbbi kilenc negyedév trendvonala. Most éppen plusz 2,3 százaléknál tart. Olaszországban 2, Franciaországban 1,1 százalék a növekedés mértéke a tavalyi harmadik negyedévhez viszonyítva. Az Egyesült Királyságban stagnál az eladás értéket tekintve.
A vizsgált országok közül legnagyobb mértékben, 12,4 százalékkal a török élelmiszerboltok forgalma bővült a harmadik negyedév során. Igaz, ezt az árak átlag 9,5 százalékos emelkedésével érték el. Második Ausztria, ahol a forgalom plusz 5,9 százaléka mellett átlagosan az árak csak 1,9 nőttek. (Nielsen)
Kapcsolódó cikkeink
Megtartotta közgyűlését az Országos Kereskedelmi Szövetség
Az Országos Kereskedelmi Szövetség éves közgyűlésén megerősítette egyes régi, illetve…
Tovább olvasom >Egyre nagyobb a német fogyasztók hazai élelmiszerekbe vetett bizalma
A német fogyasztók 89%-a biztonságosnak vagy nagyon biztonságosnak tartja az…
Tovább olvasom >Kik nyertek és kik buktak 2024-ben? – Látványos eredménykülönbségek az élelmiszer-kiskereskedelemben
A 2024-es üzleti év mérlege az élelmiszer-kiskereskedelmi szektorban látványosan kettévált:…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >Riasztó jelek a földeken: aszály sújtja a kukoricát, a búzánál még van remény
A szakértők szerint a kukoricaállomány már most tragikus képet mutat,…
Tovább olvasom >