Nielsen: továbbra is dobogón élelmiszer-kiskereskedelmünk forgalomnövekedése
Magyarország újra dobogós helyen az európai élelmiszer-kiskereskedelem növekedési rangsorában. Hazánkban a boltok bevétele 5,8 százalékkal emelkedett élelmiszerből valamint háztartási vegyi áruból a harmadik negyedév alatt, tavaly július-szeptemberhez viszonyítva. Ez a harmadik legnagyobb mutató Törökország és Ausztria után. (Előbbinél 12,4%, utóbbinál 5,9%). A huszonegy fejlett európai ország átlaga plusz 3,0 százalék. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat „Growthreporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.
Már egymás után hatodszor került be élelmiszer-kiskereskedelmünk Európában a legjobb három közé, bevételének nagy növekedési arányával. Mennyiséget tekintve a magyar élelmiszer-üzletek 4,3 százalékkal többet adtak el, egyik harmadik negyedévről a másikra. Ennél nagyobb növekedést csak Lengyelországban értek el (5,0%). A vizsgált huszonegy európai ország átlaga plusz 1,3 százalék.
„A korábbi válságos időszak negatív trendjei után tavaly év eleje óta sorozatban már hetedik alkalommal nőtt a mennyiségi eladás a magyar élelmiszer-kiskereskedelemben, negyedévről negyedévre. Az átlagárak csak 1,5 százalékkal nőttek Magyarországon az idei harmadik negyedév során, tavaly július-szeptemberhez képest, míg Európában átlagosan 1,7 százalékkal” – állapítja meg Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen kereskedelmi kapcsolatok osztályának vezetője. – „Élelmiszer-kiskereskedelmünk kedvező trendjei kapcsolódnak ahhoz, hogy hazánkban a fogyasztói bizalmi index három éves hullámvölgy után tavaly elkezdett növekedni. Derűlátásra ad okot a közeljövőt illetően, hogy a magyar fogyasztók bizalmi indexe öt éves rekordot ért el az idei harmadik negyedévben. Tapasztalataink szerint, ha a fogyasztói bizalom változik, hatása általában két negyedév múlva érződik a vásárlásokon is”.
Két országban csökkent az élelmiszerüzletek értékben mért eladása. Svájc újra sereghajtó mínusz 1,5 százalékkal, ami az értéket illeti, majd előtte Finnország (0,9) következik. Közülük Finnországban már a hatodik egymás után következő negyedévben negatív a trend. Svájcban pedig a harmadik negyedévben regisztráltak kisebb forgalmat.
Ha a többi visegrádi országot nézzük, mindegyikben meghaladja a 3,0 százalékos európai átlagot a forgalom növekedésének üteme. Lengyelországban 4,4% a mutató, Csehországban 3,5% míg Szlovákiában 3,3%.
Az öt nagy európai piac, a „big five” közül leginkább Spanyolországban javult a trend: a tavaly negyedik negyedévi mélypont óta meredeken emelkedik az értékben mért bolti eladások grafikonja, és most 3,0 százalékos bővülést jelez múlt év július-szeptemberhez viszonyítva. Ebből a szempontból Németországnál hullámvasútra emlékeztet a legutóbbi kilenc negyedév trendvonala. Most éppen plusz 2,3 százaléknál tart. Olaszországban 2, Franciaországban 1,1 százalék a növekedés mértéke a tavalyi harmadik negyedévhez viszonyítva. Az Egyesült Királyságban stagnál az eladás értéket tekintve.
A vizsgált országok közül legnagyobb mértékben, 12,4 százalékkal a török élelmiszerboltok forgalma bővült a harmadik negyedév során. Igaz, ezt az árak átlag 9,5 százalékos emelkedésével érték el. Második Ausztria, ahol a forgalom plusz 5,9 százaléka mellett átlagosan az árak csak 1,9 nőttek. (Nielsen)
Kapcsolódó cikkeink
Megakadt a kiskereskedelmi forgalom növekedése
Áprilisban megakadt a kiskereskedelmi forgalom visszaépülésének lendülete, havi alapon 0,9%…
Tovább olvasom >Indul a Costa Art & Craft pályázat!
Egy jó kávé csodákra képes – felfrissít, inspirál, energiát ad.…
Tovább olvasom >3,4%-kal bővült a fogyasztás
A KSH megerősítette, az idei első negyedévben 0,8%-kal nőtt a…
Tovább olvasom >További cikkeink
A nagyvállalatok ellenállnak a gazdasági bizonytalanságnak
Visszafogott várakozások jellemzik a hazai nagyvállalati szektort a következő egy…
Tovább olvasom >Cégtrend 2024-ben: pozitívabb félév, de még mindig negatív üzenet
Az elmúlt öt év legalacsonyabb cégszámát idén júniusban regisztrálták. Az…
Tovább olvasom >A Magyar Marketing Szövetség a szakma utánpótlásáért
A Magyar Marketing Szövetség aktívan tesz a szakma jövőjéért, ezért…
Tovább olvasom >