Nielsen: tízből négyen kártyával fizetünk
Mindennapi költései során tízből négy magyar ember részesíti előnyben a bank- vagy a hitelkártyát. A többség – 57 százalék – azonban készpénzt szeret használni. Lényegében erre a két fizetési módra koncentrálnak a magyarok, állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat hatvan országban végzett felmérése.
Amikor napi rutin költéseire kerül sor, készpénzt a magyarokhoz képest nagyobb arányban preferálnak a vizsgált harmincegy európai ország közül nyolcban. Kiemelkedik a görögök 84 százalékos aránya, majd őket az ukránok követik 71 százalékkal. Ebben a tekintetben legalacsonyabb a franciák és a norvégok 15-15 százalékos aránya.
Nálunk a kártyatulajdonosok 70 százaléka rendelkezik egy bank- vagy hitelkártyával. További 23 százaléka kettővel, míg a további 7 százalék hárommal vagy többel. (Az európai átlag 54, 32, valamint 14 százalék).
Ezzel hazánkban egy tulajdonosra átlag 1,4 plasztik kártya jut. Ennél nagyobb, 1,6 a vizsgált harmincegy európai ország átlaga. Kiemelkedik Törökországban az egy tulajdonosra jutó 2,1-es kártya-átlag; ott a megkérdezettek egyharmada tett szert kettőnél többre. Szintén magas az arány Horvátországban, Norvégiában és Svájcban; mindháromban 1,8 darab.
– Korunk fogyasztói nem csak a kényelem miatt fordulnak a kártyás fizetéshez, hanem a különböző plusz előnyök miatt is, mint például hozzáférés különböző promóciókhoz vagy más bónuszokhoz – mondja ezzel kapcsolatban Oliver Rust, a Nielsen globális pénzügyi szolgáltatásainak szenior elnökhelyettese. – A mostani időszak alkalmas a kártyák kibocsátói számára ahhoz, hogy szegmentáltan fejlesszenek ki újabb termékeket, valamint promóciókat, és ezáltal szorosabban kapcsolódjanak ügyfeleik költési szokásaihoz.
Egyelőre a magyar válaszadók 3 százaléka helyezi előtérbe az online fizetést. Ez az arány Európában átlag 6 százalék.
Ami az online történő fizetést illeti, a magyar megkérdezettek 38 százaléka használná vásárláshoz egy valódi üzletben okostelefonját vagy tabletjét, ha a készülék biztonságosan kezeli vásárlói, bank- vagy hitelkártyája, valamint személyes adatait. Nemmel válaszolt 36 százalék, további 26 százalék pedig azt mondta, hogy „talán”. Ezek az arányok lényegében ugyanakkorák, mint az európai átlag. Hasonló a válaszok aránya online vásárlás esetén is, mind Magyarországon, mind az európai országok átlagát tekintve.
Ezzel kapcsolatban Oliver Rust megállapítja:
– Növeli az online vásárlás vonzerejét, hogy a szakemberek kifejlesztettek olyan elektronikus pénztárca megoldásokat, amelyek a biztonságos fizetési csatornák révén megkönnyítik a kártya használatát a virtuális közegben. Ez az árverseny helyett a szolgáltatásban olyan hozzáadott értéket és jobb promóciókat jelent, amelyekkel a kártyák kibocsátói növelik a kártyahasználók elégedettségét és lojalitását.
Módszertan
A Nielsen globális felmérésének során a fogyasztók pénzügyi céljairól több mint 30 ezer internetet használót kérdeztek meg hatvan országban; Európa mellett Ázsiában és Óceániában, Észak- és Dél-Amerikában, Közép-Keleten valamint Afrikában, 2013. augusztus 14. és szeptember 16. között.
A minta mindegyik országban reprezentatív az internet-használók kora, valamint neme szempontjából, és maximális hibahatára plusz-mínusz 0,6 százalék. A felmérés csak az internet-hozzáféréssel rendelkezők fogyasztási szokásait veszi számba. Az internethez hozzáférők aránya országonként változik. A Nielsen a kutatást csak olyan országokban végzi, ahol az internet penetrációja legalább 60 százalék vagy minimum 10 millió lakos rendelkezik internet-hozzáféréssel. A Nielsen globális kutatása, amely magában foglalja a globális fogyasztói indexet is, 2005-ben indult.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >