Nielsen: Stabil a hazai kisker forgalma
Európa-szerte stabil a kiskereskedelem teljesítménye: a kontinens 2018 harmadik negyedévi 3,7%-os bővüléséhez a töretlen fogyasztói bizalom és az alacsony infláció is hozzájárult. Ehhez az eredményéhez képest a magyar kiskereskedelem több mint kétszer gyorsabb ütemben, 7,6%-kal bővült a vizsgált időszakban, ezzel tartja bérelt helyét a top 3-ban: csak Törökországban és Finnországban regisztrált magasabb forgalmat a a Nielsen „Growth Reporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.
Töretlen a hazai kiskereskedelem lendülete: A mennyiségi eladás 3,4 százalékkal nőtt az előző év utolsó negyedévéhez képest a magyar kiskereskedelemben, Európában ez az érték 1% volt. A hazai élelmiszereket, háztartási vegyi árukat és kozmetikumok piacát érintő árszínvonal-növekedés a vizsgált időszakban 4,2 százalékon állt, míg Európában az értékbeli növekedés fő motorja volt: 2,7%-kal növekedett az árszínvonal-változás hatására a piac.
A hazai élelmiszerpiac összességében értékben 7,3 százalékkal bővült, míg 8,9 százalékos növekedési ütemével a vegyi áruk piaca még erre is rávert.
„Habár a legutóbbi negyedéves adat 0,2 százalékponttal elmarad a második negyedév dinamikájától, teljes éves összevetésben továbbra is gyorsulást látunk. A júniusi 7,4% után szeptemberrel bezárólag 8,0%-kal növekedett a hazai FMCG-piac.” – mondta Kovács Gergely, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője. „A tavalyi negyedik negyedév kiugróan erős volt (8,2%-os növekedéssel), így nagy kérdés lesz, hogy ezt sikerül-e hasonló mértékben túlszárnyalnia az idei év végi szezonnak.”
Kontinensünk huszonegy vizsgált országa közül mindegyiknél bővülést regisztrált a Nielsen. A legnagyobb arányú növekedést, a korábbi negyedévi adatokhoz hasonlóan, ismét Törökországban mérték (+21,0%), őt követi Finnország (+7,6%) és Magyarország (+7,6%). A lista további alakulása: Lengyelország (+5,9%), Hollandia (+3,8%) és Egyesült Királyság (+3,5%). A lista végén Ausztria (+0,8%), Dánia (+1,0%) és Csehország (+1,0%) áll.
Az európai kiskereskedelem növekedését – az eurózóna GDP-csökkenése dacára – a stabil fogyasztói bizalom (Európában átlagosan 87 pont) és a folyamatos, enyhe áremelkedés eredményezte; a 3,7%-os negyedévi eredmény a legmagasabb érték 2012 óta. Az éves infláció mértéke az Eurostat szerint Európa-szerte stabilan +1,7%-on áll, hasonló értéket várnak 2019-re is.
Nyugat-Európában erős nyarat tudhatott maga mögött a kiskereskedelem, amelyhez a világbajnokság és enyhe infláció is hozzájárult. Ezzel a mennyiségi növekedés mértéke visszaállt az elmúlt másfél évre jellemző 1 százalék körüli értékre.
Ami a jövőt illeti: a kevésbé kedvező külső tényezők okán az utóbbi idők gazdasági lendülete valamelyest kezd alábbhagyni. A politikai bizonytalanság és az olaj emelkedő ára nagyobb költségeket, magasabb rezsiszámlákat, drágább utazásokat, ró a fogyasztókra. Mindezek miatt elképzelhető, hogy Európában hamarosan tetőzik a kiskereskedelem bővülése.
A kiskereskedelem értékbeli növekedési üteme néhány európai országban, 2018 harmadik negyedéve 2017 harmadik negyedévéhez viszonyítva, százalékban
Értékbeli változás | Árszínvonal változás | Mennyiségi változás | |
Európai átlag | 3,7 | 2,7 | 1,0 |
Ausztria | 0,8 | 0,8 | -0,0 |
Dánia | 1,0 | -0,3 | 1,3 |
Csehország | 1,0 | 3,6 | -2,6 |
Olaszország | 1,3 | 1,3 | -0,0 |
Svájc | 1,5 | 2,1 | -0,6 |
Görögország | 2,0 | 0,5 | 1,5 |
Franciaország | 2,1 | 2,0 | 0,1 |
Szlovákia | 2,2 | 1,8 | 0,4 |
Németország | 2,3 | 1,8 | 0,5 |
Belgium | 2,4 | 2,9 | -0,5 |
Portugália | 2,8 | 2,2 | 0,6 |
Írország | 3,10 | 0,4 | 2,7 |
Svédország | 3,1 | 1,3 | 1,9 |
Norvégia | 3,2 | 2,4 | 0,7 |
Spanyolország | 3,2 | 2,0 | 1,2 |
Egyesült Királyság | 3,5 | 1,6 | 1,9 |
Hollandia | 3,8 | 1,4 | 2,4 |
Lengyelország | 5,9 | 2,0 | 3,9 |
Magyarország | 7,6 | 4,2 | 3,4 |
Finnország | 7,6 | 2,3 | 5,3 |
Törökország | 21,0 | 18,9 | 2,1 |
(Nielsen)
Kapcsolódó cikkeink
2025-ben magához térhet a fogyasztás
Mi jellemezte a magyar gazdaságot az elmúlt negyedévben? Mikor kap…
Tovább olvasom >GKI elemzés: Stagnálás közelében a feldolgozóipari munkatermelékenység
A magyar gazdaságfejlesztési stratégia egyik központi eleme a magyar ipar…
Tovább olvasom >A vásárlók idén karácsonykor a technológia segítségével vadásznak majd a legjobb ajánlatokra
A kutatások szerint az ajándékvásárlási szezon már október végén elkezdődik.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >