Nielsen: nőtt a nagy üzletek súlya az élelmiszer-kiskereskedelemben
Mintegy 1620 milliárd forint forgalmat ért el az élelmiszerek kiskereskedelme 2015. december-2016. november között, a Nielsen által mért kilencven termék kategóriából; 2 százalékkal többet, mint az előző évi hasonló időszak során. Mennyiség szempontjából 1 százalékkal csökkent a bolti eladás, állapítja meg a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe.
A legnagyobb forgalmú húsz élelmiszer kategória közül tizenötnek nőtt az értékben mért eladása, egynek stagnált, négynek pedig csökkent. Átlag felett, 4-8 százalék közötti mértékben emelkedett a következők forgalma: sajt, gyümölcslé, édes keksz, kutyaeledel, étolaj, energia- és sportital valamint macskaeledel.
„Sajtnál a forgalom nagyon nőtt olcsóbb szegmensekből, élükön a népszerű trappistával valamint goudával, és az kihat az egész kategóriára. Az energia- és sportital bolti eladásának trendjei kezdettől fogva átlag felett alakulnak, és a jelek szerint kedvelőinek tábora még mindig jelentősen növekszik” – mondja Kapronczai Balázs, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője.
Ami a bolttípusok súlyát illeti, amíg a hipermarketek piaci részesedése a korábbi években csökkent, addig ez a tendencia megállt. Piaci részesedésük az értékben mért eladásból legutóbb december-november között ugyanúgy 26 százalékot ért el, mint egy évvel korábban.
„Egyre inkább keresik a kényelmes vásárlás lehetőségeit a fogyasztók. Ezt tükrözi, hogy a szervezett kiskereskedelem lakóhely közeli 401-2 500 négyzetméter közötti szupermarketjeinek és diszkontjainak forgalma az átlagosnál jobban növekszik” – tájékoztat Kocsis Eszter, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője.
Összességében nőtt a koncentráció. A korábbi években ugyanis a 400 négyzetméteresnél kisebb üzletek piaci részesedése stabilan tartotta magát. Részarányuk azonban most csökkent, 35 százalék után 34 lett, egyik tizenkét hónapos időszakról a másikra. Ezzel egy időben a 400 négyzetméternél nagyobb egységek mutatója 65-ről 66 százalékra emelkedett.
A Nielsen által mért kilencven élelmiszer kategória értékben mért kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése. Százalékban.
Bolttípus | 2014. december-
2015. november |
2015. december-
2016. november |
2 500 nm felett | 26 | 26 |
401-2 500 nm | 39 | 40 |
201-400 nm | 8 | 8 |
51-200 nm | 18 | 17 |
50 nm és kisebb | 9 | 9 |
(Forrás: Nielsen)
Kapcsolódó cikkeink
„Ha ez így folytatódik, eltűnnek az akciók” – interjú Pálinkás Zsolttal, a Tesco Magyarország vezérigazgatójával
2025 tavaszán a hazai élelmiszer-kiskereskedelem egyik legfontosabb szereplőjét, a Tescót…
Tovább olvasom >Az árréstop zökkenőmentes kivezetését segítő javaslatokat tesz az OKSZ
Az Országos Kereskedelmi Szövetség nemzetközi élelmiszer-kiskereskedelmi vállalkozásai a további bizonytalanság…
Tovább olvasom >KSH: februárban a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 3,3 százalékkal haladta meg, az előző hónaphoz képest 0,6 százalékkal mérséklődött
Februárban a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint 0,2…
Tovább olvasom >További cikkeink
Orbán Viktor: az árréscsökkentést új termékekre is be fogjuk vezetni, ha szükséges
Az árrésszabályozást fenn kell tartani, mert az indokolatlan áremelésekkel szemben…
Tovább olvasom >Egészséges, rostban és fehérjében gazdag húskészítményeket fejlesztettek ki Debrecenben
Új, egészségvédő, rostban és fehérjében gazdag, egyedi bioaktív hatóanyagokat tartalmazó…
Tovább olvasom >A német kiskereskedelmi forgalom csökkent áprilisban havi szinten
Németországban reálértéken 1,1 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom áprilisban havi…
Tovább olvasom >