Nielsen: négy és fél százalékkal nőtt kiskereskedelmünk forgalma 2016 utolsó negyedévében
Értékben 4,5 százalékkal nőtt a magyarországi kiskereskedelem forgalma 2016 utolsó negyedéve során az előző év azonos időszakához képest a Nielsen által mért élelmiszer- és vegyiáru-piacon. Ezzel jócskán elhúzunk az európai 1,8%-kos utolsó negyedévi átlag mellett. A kontinens lendülete továbbra is „takaréklángon ég” és alacsony növekedésű piacnak számít, enyhe emelkedéssel. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen „Growth Reporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.
Az első három negyedéves időszakban negatív tartományban mozgó mennyiségi eladás csökkenése az utolsó negyedévben megállt és enyhe, 0,4%-kos emelkedést produkált Magyarországon. Az európai átlag 0,8 százalékos növekedést mutat. Nálunk az élelmiszerek, háztartási vegyi áruk és kozmetikumok piacán átlagosan 4,1 százalékos volt az árszínvonal-növekedés hatása negyedéves összehasonlításban. Európában átlagosan 0,9 százalékkal emelkedtek az átlagos egységárak.
A hazai élelmiszerpiac összességében értékben 4,3%-kal növekedett, míg a vegyi áruk piaca 5,2%-kal.
„Az előző negyedévek alacsonyabb élelemiszerpiaci bővülése után örömteli a piac szignifikáns növekedése. Mindez, a vegyi áruk piacának stabil bővülése mellett, új lendületet adott a negyedik negyedévre a teljes, Nielsen által mért FMCG-piacnak. Az árszínvonal-növekedés mögött olyan, most már tartósnak mondható trendek állnak, mint az eladások drágább csatornák felé tolódása és a márkás és sajátmárkás termékek piacára egyaránt jellemző prémiumizáció” – mondta Homonnai Balázs, a Nielsen kereskedelmi kapcsolatokért felelős vezetője.
Kontinensünk huszonegy vizsgált országa közül a kiskereskedelem forgalmának legnagyobb arányú növekedését 2016 utolsó negyedévében Törökországban mérték (+8,8%). Majd következik Lengyelország (+4,7%), Magyarország (+4,5%), Csehország (+4,2%) és Portugália (+4,0%). Sereghajtó Finnország (-3,5%), előtte áll Görögország (-2,9%), Dánia (+0,2%), Németország (+0,3%) és Belgium (+0,6%). Az öt nagy nyugat-európai piac közül a legnagyobb növekedést Spanyolországban mérték (+3,6%), ezt követi Olaszország (+1,6%) és Franciaország (+0,8%).
Európában a gazdasági növekedés mértéke stabilan 1,3%-on áll, ugyanakkor a néhány nagyobb országban tapasztalható bizonytalan politikai környezet negatívan befolyásolta a fogyasztói bizalmat 2016-ban. Emellett az ipari növekedés mértéke kisebb volt a tavalyi év során, és a +0,4%-os értékbeli növekedés utoljára 2013-ban volt ennyire alacsony. Viszont 2016 második felében erősebb nominális növekedést figyelhettünk meg és javult a mennyiségi forgalom is – többek között a közép-európai országoknak köszönhetően.
Régiónkban a felmért országok mutatója mind pozitív tartományban mozog: Lengyelország (+4,7%), Csehország (+4,2%), Ausztria (+3,4%) és Szlovákia (+3,3%).
A kiskereskedelem értékbeli növekedési üteme néhány európai országban 2016 utolsó negyedévében. Az előző évi harmadik negyedévhez viszonyítva. Százalékban.
Értékbeli változás | Árszínvonal változás | Mennyiségi változás | |
Európai átlag | 1,8 | 0,9 | 0,8 |
Finnország | -3,5 | -0,5 | -3,0 |
Görögország | -2,9 | -0,3 | -2,6 |
Dánia | 0,2 | 0,6 | -0,4 |
Németország | 0,3 | 1,5 | -1,2 |
Belgium | 0,6 | 1,7 | -1,1 |
Egyesült Királyság | 0,7 | 0,7 | 0,00 |
Franciaország | 0,8 | 0,4 | 0,4 |
Svédország | 1,5 | 0,2 | 1,3 |
Hollandia | 1,5 | 1,9 | -0,3 |
Olaszország | 1,6 | -0,5 | 2,1 |
Svájc | 1,7 | 0,3 | 1,4 |
Norvégia | 2,0 | 2,1 | -0,1 |
Írország | 2,1 | 0,6 | 1,5 |
Szlovákia | 3,3 | 0,4 | 2,9 |
Ausztria | 3,4 | 1,9 | 2,2 |
Spanyolország | 3,6 | -0,3 | 3,9 |
Portugália | 4,0 | 0,6 | 3,4 |
Csehország | 4,2 | 0,6 | 3,6 |
Magyarország | 4,5 | 4,1 | 0,4 |
Lengyelország | 4,7 | 2,4 | 2,3 |
Törökország | 8,8 | 4,7 | 4,1 |
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
2025-ben magához térhet a fogyasztás
Mi jellemezte a magyar gazdaságot az elmúlt negyedévben? Mikor kap…
Tovább olvasom >Az EU kiskereskedelmi kiadásainak aránya tovább csökken: jelentés a GfK-tól
A GfK legfrissebb tanulmánya szerint az Európai Unió kiskereskedelmi kiadásainak…
Tovább olvasom >Több ezer eladó fog hiányozni a német kiskereskedelmi szektorból 2027-re
A német élelmiszer-kiskereskedelmi ágazatban 2027-re hatalmas hiány várható szakképzett munkaerőből,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Érdemes a hazai szárnyasokat választani Márton-nap alkalmából
Idén sem hiányozhat a Márton napi asztalról a libapecsenye. A…
Tovább olvasom >Márton-nap előtt: drágulásra számíthatunk a liba és kacsa esetében?
November 11-én, Szent Márton napján a hagyomány szerint libát illik…
Tovább olvasom >Rendkívüli fogyasztóvédelmi ellenőrzést indítanak az ételfutár cégeknél
A fogyasztóvédelemért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium rendkívüli fogyasztóvédelmi vizsgálatot indít a…
Tovább olvasom >