Nielsen: gödörben a fogyasztói bizalom Magyarországon
Magyarországon a legalacsonyabb a fogyasztói bizalmi index öt egymást követő negyedévben, a világszerte vizsgált ötvennyolc ország közül.
Némi javulást jelez, hogy hazánk harmadik negyedévi mutatója 37 pont, ami 7 ponttal nagyobb, mint a második negyedévi index. Többek között ezt állapítja meg a felmérés, amit a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat végzett 2012. augusztus-szeptemberben.
Világszerte az index átlagosan 1 ponttal javult a második negyedévhez viszonyítva, így a harmadik negyedévi globális index 92 pont. Ennél alacsonyabb, 74 pont az európai átlagos index, amely szintén 1 ponttal javult, a második negyedévhez képest. (Az index 100 pont felett optimizmust, alatta pesszimizmust jelez).
Magyarországon az index három összetevője közül viszonylag legkedvezőbb a helyzet az anyagiaknál: Legutóbb a megkérdezett magyarok 14 százaléka nyilatkozott úgy, hogy személyes pénzügyi helyzete a következő tizenkét hónap során, ha nem is kiváló, de jó lesz. Negatív véleményt 82 százalék mondott. További 4 százalék nem tudta eldönteni. (A második negyedévben a válaszadók 9 százaléka nyilatkozott kedvezően, és 87 kedvezőtlenül).
Országunkban a munkahelyi kilátásokat, szintén az előttünk álló tizenkét hónapban többé-kevésbé jónak a válaszadók 4 százaléka tartja. (Arányuk a második negyedévben 3 százalékot ért el). „Nem olyan jó” vagy „rossz” 94 százalék szerint. További 2 százalék nem tudja megítélni.
Javult valamelyest a vásárlási kedv:„Tekintettel az árakra és az ön személyes pénzügyi helyzetére, a mostani időszak megfelel arra, hogy megvásárolja, amit szeretne és amire szüksége van?” A kérdésre a magyar megkérdezettek közül 8 százalék tartja a jelenlegi időszakot vásárlásra jónak, míg 90 százalék szerint „rossz” vagy „nem jó”. További 2 százalék nem tudta eldönteni. (A második negyedévben 4 százalékos pozitív és 95 százalékos negatív mutatót regisztrált a Nielsen).
Mivel az index hazánkban 7 pontos növekedést jelez, Magyarország globálisan ahhoz a harminc országhoz tartozik, ahol emelkedett a mutató, egyik negyedévről a másikra. Tizenkilencben csökkent, míg a többiben változatlan maradt.
– A visszafogott harmadik negyedévi eredmények azt tükrözik, hogy a világon nincs általánosan pozitív vagy negatív trend, mert a fogyasztók mintha egy helyben topognának – állapítja meg a felmérésről Dr. Venkatesh Bala, a Nielsen holdinghoz tartozó The Cambridge Csoport vezető gazdasági szakértője. – Biztonságra játszottak a fogyasztók a harmadik negyedév során, különösen Európában, ahol nagyon bizonytalan a gazdasági helyzet. Annak ellenére, hogy az Európai Központi Bank néhány politikai kezdeményezésével a stabilizálást célozza. Kína exportjának növekedése lelassult, különösen az eurózónába, amelynek fogyasztóit ezzel egyidőben sok megszorítás érinti. Az európai hatások közvetlenül kevéssé érvényesülnek az USA-ban, ahol azonban a fogyasztók továbbra is óvatosak, tekintettel a talapraállás egyenlőtlenségeire, amit a munkanélküliség emelkedése mellett bizonyít, hogy a bérek csalódást keltően alakulnak.
„Országunk gazdasági válságban van” – ez a véleménye tíz magyar válaszadóból kilencnek. Közülük 4 százalék bízik abban, hogy a következő tizenkét hónap alatt kijövünk a recesszióból. További 82 százalék nem hiszi, és 14 százalék nem tudja.
Mindez a fogyasztást jelentősen befolyásolja: A megkérdezettek 85 százaléka változtatott vásárlási szokásain az egy évvel korábbiakhoz viszonyítva, hogy spóroljon. Ennél jóval alacsonyabb, 65 százalékot tesz ki harminc európai ország átlaga.
A Nielsen globális felmérését a fogyasztói bizalomról 2005-ben kezdte. Idén a harmadik negyedévben ötvennyolcra emelkedett a vizsgált országok száma, mivel most először Szlovákiában és Bulgáriában is megkérdezték a fogyasztókat. Előbbiben az index 62, utóbbiban pedig 64 pont.
A globális rangsorban közvetlenül Magyarország előtt Dél-Korea áll 40-es index-szel, majd öt európai ország következik: Horvátország és Portugália 41-41, Görögország és Olaszország 46-46, Spanyolország 48 ponttal.
A kutatásban részt vett többi szomszédunk indexei: Románia 60, Ukrajna 69. Ausztria 93 pontja Európában a harmadik legnagyobb. Régiónkban Lengyelország indexe 69, Csehországé 70 pont.
Globálisan India és Indonézia áll a ranglista élén, egyaránt 119 ponttal. Európában legnagyobb a fogyasztói bizalom Svájcban (104 pont), majd Norvégia (102) következik.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megugrott a FAO globális élelmiszerár indexe
Az elmúlt 18 hónap legmagasabb értékére ugrott az élelmiszer-alapanyagok globális…
Tovább olvasom >Suppan Gergely: magasabb növekedési pályára állhat a gazdaság
Magasabb növekedési pályára állhat a magyar gazdaság 2025-től – mondta…
Tovább olvasom >Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >