Nielsen: globálisan 15 %-kal nőtt az e-bevásárlás forgalma
A csomagolt és frissáru online forgalma globálisan 15%-kal nőtt az elmúlt két évben. Ahogy növekszik a fogyasztók internetes vásárlási ökoszisztéma iránti bizalma, úgy bővül a kosárba kerülő termékkategóriák köre, derült ki a Nielsen piackutató legújabb jelentéséből. A netező magyarok 93%-a vásárolt már online, főként divatárut és utazást, de jön fel az étel-házhozszállítás is.
A Nielsen a fogyasztók online vásárlási szokásait feltérképező „Összekapcsolt kereskedelem” c. riportja rámutat, hogy a világhálóra csatlakozó fogyasztók 95 százaléka vásárolt már az interneten, ami egy százalékpontos növekedés 2017-hez képest. Az adatokból az is kiderül, hogy globálisan a digitális vásárlók több mint egynegyede (26%) vásárolt már frissárut is a netről: ez forgalomban 15 százalékos növekedés 2016-2018 között, ezzel mintegy 70 milliárd dollárral járultak hozzá az online FMCG-kereskedelem forgalmához. Magyarországon ez az arány alacsonyabb: százból 7-en vásároltak csomagolt élelmiszert, 5-en frissárut.
A „régi motoros” kategóriák, mint a divat, az utazás és a könyvek, őrzik vezető pozíciójukat az online vásárlások arányait tekintve (sorrendben 61, 59 és 49 százalék vásárolt már a kategóriából világszerte). Mindeközben az e-kereskedelem legdinamikusabban fejlődő szegmensei közé tartozik az éttermi étel-házhozszállítás, melyről a megkérdezettek egyharmada nyilatkozott úgy, hogy rendelt már (+2%p 2017-hez képest), valamint erősödnek a csomagolt élelmiszerek (+3%p növekedéssel a fogyasztók 30%-a vásárolt már) és frissáruk (+2%p növekedéssel a fogyasztók 26%-a vásárolt már).
A magyarok hozzák a világátlagot: nálunk is a divatáru a vezető kategória online vásárláskor (41% vásárolt már), ám a harmadik helyen a szórakoztató elektronikai termékek állnak (39%). Legkevésbé a bor- és szeszesital-vásárlásra és a virág-/ajándékküldésre kattanunk.
„Dél-Koreában például a teljes kiskereskedelmi költés egyötöde a virtuális térben zajlik, ezzel abszolút világelső. Ha figyelemmel kísérjük az ország online értékesítésének fejlődését, különböző vásárlói magatartási mintázatokat fedezhetünk fel” – mondta Pete Gale, a Nielsen kereskedői kapcsolatokért felelős ügyvezetője. „A tipikus első netvásárlós kategóriák növelik a rutint, komfortérzetet és a bizalom fokát, ami pedig szélesíti a repertoárt. Így a kosárba szépség- és testápolási termékek, valamint babaápolási szerek is bekerülnek, majd szép lassan eljutnak a csomagolt és frissárukhoz. Ennek tanúbizonysága az elmúlt években ugrásszerűen növekvő online élelmiszervásárlás és házhozszállítás.”
A Nielsen riportjából kiderül, hogy a fogyasztók gyakrabban vásárolnak online csomagolt, illetve friss élelmiszert, amennyiben bizonyos vásárlási opciókat és minőséggaranciát is kínál a kereskedő. A fogyasztók mintegy fele (49%) nyilatkozott úgy, hogy a kifogásolt minőségű termékre vonatkozó pénzvisszafizetési garancia ösztönzi az e-vásárlást. További 45% nyilatkozott úgy, hogy vonzónak találja a helyettesítő termékek felkínálását, amennyiben a kívánt termék nem elérhető, míg 44% kimondottan keresi az ingyenes kiszállítási opciót bizonyos összeghatár felett. A magyarok közel fele találja ösztönzőnek az ingyenes kiszállítást és a pénzvisszafizetést.
„A fogyasztók mindinkább hozzászoknak az online vásárláshoz. Emellett a folyamatosan fejlődő e-kereskedelmi szcéna elmossa a határt az online és offline között” – tette hozzá Gale. „Néhány évvel ezelőtt az e-kereskedelmi vásárlások a tartós árucikkekre irányultak, ám idővel újabb kategóriák kéredzkedtek fel erre a listára. A jövőben a változó vásárlási magatartást a fogyasztási előzmények elemzésén és az online viselkedésen alapuló személyre szabott ajánlatok, valamint egyéb hasonlóan innovatív digitális megoldások formálják majd.” (Nielsen)
Kapcsolódó cikkeink
A biztonság továbbra is a legfontosabb szempont a magyar fogyasztók 83%-ának az online vásárlás során
A biztonság továbbra is a legfontosabb szempont a magyar fogyasztók…
Tovább olvasom >„A polc nemcsak hely, hanem stratégia” – a P&G újragondolja a vásárlói élményt Magyarországon
Interjú Joanna Bohdanowicz-cal, a Procter & Gamble Közép-európai szenior igazgatójával…
Tovább olvasom >Madar Norbert – a magyar piaci szereplők a Temu árnyékában csak vegetálnak
„Nem szeretem használni az e-kereskedelem kifejezést, sokkal inkább lefedi a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >A papírformán túl
A higiéniai papírtermékek piacán tapasztalható mozgások jól tükrözik a fogyasztói…
Tovább olvasom >Kereskedők akaszthatják meg a Kellanova Mars általi felvásárlását Európában
Versenyjogi vizsgálatot indíthat az Európai Bizottság a Mars közel 36…
Tovább olvasom >