Nielsen: eladási stratégiák ösztönzik a határok nélküli vásárlást
Az online kereskedelem terjed a mobilinternet felé, és az új technológiák a fogyasztók számára példátlan hozzáférést teremtenek különböző termékekhez. Többé nem korlátozza a fogyasztók választási lehetőségeit a lakóhelyükhöz közeli üzletükben vagy akár saját országukban elérhető kínálat. A Nielsen globális online felmérése során a válaszadók 57 százaléka vásárolt online külföldi kiskereskedőtől, a megkérdezés előtti hat hónap során.
Földrajzilag eltérő ütemben terjednek a mobil innovációk. Az egyre gyorsabban betölthető applikációktól Indiában, a digitális pénztárca-azonosító kártyáig szubszaharai Afrikában. A kiskereskedők lehetőségei mind sebesebben bővülnek ahhoz, hogy új utakon szolgálják ki új fogyasztóikat, akik élnek is a lehetőségekkel.
Fejlődik a technológiához való alkalmazkodás valamint az infrastruktúra, és ennek köszönhetően mind több fogyasztó használja a digitális platformokat, egyre könnyebben, kényelmesebben. Ebből adódik, hogy az e-kereskedelem elkerülhetetlenül növekszik. A Nielsen globális kutatása során 13 ezer fogyasztót kérdeztek meg huszonhat országban arról, hogyan viszonyulnak az e-kereskedelemhez.
Számos régió még jelentős infrastrukturális kihívással szembesül; ilyen például az internet alacsony elterjedtsége, magas hozzáférési költsége vagy megbízhatatlan kapcsolat. Ezeket a nehézségeket az e-kereskedelem néhány innovatív vállalkozása úgy oldja meg, hogy gyorsan betölthető mobil applikációkat vagy oldalakat kínál. Az online kutatás válaszadóinak 32 százaléka mondja azt, hogy internet hozzáférése nem eléggé megbízható a kényelmes online vásárláshoz. Az érintett piacokon az e-kereskedelem fejlődésében döntő szerepet játszottak a mobil eszközök, és fontosságuk csak tovább növekszik.
India a mobil trend egyik vezető országa. Ott néhány online kiskereskedő az „először mobil” stratégiáról „csak mobil”-ra váltott. De az eltolódás a mobil vásárlás irányába nem csak fejlődő piacokon tapasztalható. Az USA-ban az IBM közölte, hogy mobil eszközökre jutott az összes online kereskedelmi forgalom 57 százaléka a legutóbbi Fekete Pénteken, az ország legforgalmasabb vásárlási napján, ami 15 százalékkal több, mint 2014-ben.
„Amikor egyre több fogyasztó vásárol mobil eszközökkel, a kiskereskedők számára kulcsfontosságú pillérré válik egy koherens mobil stratégia” – állapítja meg Patrick Dodd, a Nielsen globális kiskereskedelmi elnöke. – „Legsikeresebbek azok a stratégiák lesznek, amelyek optimalizálják és differenciálják mobil értékesítésüket, amellett pedig jobban összehangolják hagyományos bolti és online szolgáltatásaikat úgy, hogy alkalmazkodnak egyes piacaik sajátosságaihoz”.
Mivel a technológia és a kiskereskedelem mezőnye gyorsan fejlődik, szintén változnak a fizetés módjai. Több mint fele azoknak a válaszadóknak, akik vásároltak online a kutatás előtti hat hónap során, hagyományos bankkártyával fizetett (53%). De tízből közel négyen digitális fizetési rendszert használtak, mint például PayPal (43%). Bankkártyával fizetett 39 százalék, valamint bankszámlájáról közvetlen átutalással 38 százalék.
Kínában különösen népszerűek a digitális fizetési rendszerek. A kínai válaszadók 86 százaléka mondta, hogy a legutóbbi hat hónap alatt valamelyik online vásárlásánál digitális fizetési rendszert vett igénybe. Ez a leggyakrabban használt opció nyugat-európai megkérdezetteknél is (átlag 56 százalék), különösen pedig Németországban (68%).
Indiában a közvetlen utalás bankszámláról vagy bankkártyával megszokott fizetési mód; a válaszadók 61, illetve 71 százaléka választotta ezeket az online vásárlók körében. Ott legszélesebb körben terjedt el azonban a kiszállításkor való készpénzes fizetés – 83%-os aránnyal. A kiszállításkor való készpénzes fizetés népszerűségét több faktor is befolyásolja. Jelentős számú fogyasztónak nincs bankszámlája, alacsony a bankkártya penetrációja, és sokan aggályosnak tartják a bankkártyák biztonságát.
„India esete azt mutatja, hogy az online vásárlás növekedése nem függ a bankkártya elterjedtségétől vagy a fejlettségtől” – mondja Patrick Dodd. – „A vásárlók mindenekelőtt a biztonságot favorizálják, a kereskedők számára pedig fontos, hogy együttműködjenek bankokkal, és azáltal biztonságos, megbízható online tranzakciós módokat nyújtsanak”.
Szállításkor történő fizetés népszerű e-kereskedelmi trend számos fejlődő országban, mint például Nigéria (76%), Fülöp-szigetek (73%), Oroszország (70%), Egyesült Arab Emírségek (68%), Szaúd-Arábia (59%), Kolumbia (57%) és Thaiföld (56%).
Online vásárlásaikat a fogyasztók egyre inkább kiterjesztik lakóhelyük földrajzi régióján túlra. Például az indiai megkérdezettek közül a legutóbbi hat hónap során online vásárlók közel háromnegyed része (74%) vett valamit külföldről. Ez a trend azonban nem csak a fejlődő országokat jellemzi. Nyugat-Európában a válaszadók kétharmada rendelt valamilyen termékek külföldi kiskereskedőtől. Itt kiemelkedik az olaszok 79 százaléka mellett a németek 73 százaléka.
„A kiskereskedelem a globalizációnak sokáig ellenálló területek közé tartozott, de a technológia a fogyasztók számára hozzáférhetővé tette az árucikkek olyan világát, amely korábban elérhetetlen volt” – mondja Patrick Dodd. – „Jelentősen bővíti a választási lehetőséget a határokon átnyúló e-kereskedelem. Számos fejlődő országban növekszik a középosztály jövedelme, vele pedig tagjai igénye olyan választékra, amit hazai kereskedőiknél nem találnak meg. Emiatt a fogyasztók a hiteles márkákat más országokban keresik, ahol gyakran alacsonyabb áron vehetik meg őket, mint amikor esetleg hazájukban hozzájuthatnak”. (Nielsen)
Kapcsolódó cikkeink
Új AI alapú tervezőeszközzel segíti az amerikai kereskedőket az Alibaba
Az Alibaba International bevezette a kis- és középvállalkozások igényeire szabva…
Tovább olvasom >Spanyolországban is elindult a TikTok Shop
Piaci szakértők és kereskedők szerint december 9-én elindult a TikTok…
Tovább olvasom >Felvásárolja a Zalando az About You-t
A Zalando bejelentette, hogy megvásárolja német versenytársát, az About You-t.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >Decemberben alig változott a GKI konjunktúraindexe
A GKI Gazdaságkutató Zrt.– az EU támogatásával –felmérése szerint decemberben…
Tovább olvasom >Ünnepi fogások: bacon kuglóf, baconos sajttorta és szilveszteri kandírozott virslifalatkák
Sokszor egy-egy szokatlanabb hozzávaló, vagy akár maga a tálalás is…
Tovább olvasom >