Nielsen: a magyarok négyötöde karácsony előtt 1-2 héttel vásárol ajándékot
Tavaly decemberben 223 milliárd forint értékben vásároltak a magyar fogyasztók a hazai kiskereskedelemben, ami az éves összforgalom 10%-a, 3%-kal több, mint egy évvel korábban. A magyarok 83%-a karácsony előtt 1-2 héttel vásárolja meg ajándékcsomagjait, jellemzően családtagok számára, derül ki a Nielsen országos, reprezentatív, ajándékcsomagokkal kapcsolatos kutatásából. Az ünnepi szezon nagy nyertesei a hipermarketek.
A teljes kiskereskedelmi éves költés egyötöde (421 milliárd forint) az ünnepi, azaz a november-decemberi időszakra koncentrálódik; ennek négyötöde élelmiszer, derül ki a Nielsen kiskereskedelmi indexéből. Ami a boltválasztást illeti, az ünnepekkor a hipermarketek kimagasló szerephez jutnak, az értékbeli forgalom 27%-át itt bonyolítjuk az ünnepi szezonban.
Az élelmiszerek között tarol a pezsgő az ünnepek alatt: az éves értékbeli forgalom 44 százalékát hozza be. A praliné is dobogós: az éves értékbeli értékesítés egyharmada az ünnepi szezonban történik, és ennek a hipermarketek a nagy nyertesei: az eladások mintegy 40%-a náluk zajlik. A szeszes italok bronzérmesek: az éves értékbeli forgalom egynegyede a karácsonyé.
A vegyi áruknál a parfüm, az after shave és a kézápolási termékek vezetik az ünnepi szezon eladási toplistáját értékben: a parfümök éves értékesítésének kétötöde az év végére esik. A kategória abszolút nyertesei a drogériák, az eladások 90+%-a itt történik.
Ha karácsony, akkor ajándékcsomag: a Nielsen reprezentatív felmérése szerint minden harmadik magyar fogyasztó vásárolt már belőle, a nők valamelyest nagyobb arányban (37-29 százalék a nők javára), és leginkább a 30-39 éves korosztály favorizálja ezt az ajándékopciót. Budapesten és környékén, valamint Délkelet-Magyarországon különösen kelendőek, leginkább a legalább középfokú végzettséggel rendelkezők körében.
A termékösszeállítások fő beszerzési helyszíne a hipermarket: minden hetedik fogyasztó itt vásárolja meg, jellemzően családtagjának vagy párjának az ajándékot. Közeli barátoknak, illetve távoli rokonoknak csupán a fogyasztók egynegyede és egyötöde vásárol a típusból.
A magyar fogyasztók közel felét befolyásolja, hogy az adott üzletben az ajándékcsomagok széles választékából tudjon vásárolni, különösen igaz ez a hipermarketekre és drogériákra.
„A szépségápolási csomagok piaca csak tavaly 4,5 milliárdot tett ki” – mondta Dászkál Fruzsina, a Nielsen piackutatási tanácsadója. „Ennek a közel 3 millió csomagnak a 90 százalékát decemberben vásároltuk meg, ami alátámasztja, hogy tényleg karácsony előtt egy-két héttel futunk neki a vásárlásnak.”
A szépségápolási termékek ajándékcsomagjait vizsgálva kiegyenlített arányban találunk férfi és női termékeket. A tusfürdő az egyik legsikeresebb és leggyakrabban előforduló elem (másfél milliárd forint értékben fogy belőle), ezt követi a dezodor (egymilliárdért) és a testápoló (közel félmilliárd forint). (Nielsen)
Kapcsolódó cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >2025-ben magához térhet a fogyasztás
Mi jellemezte a magyar gazdaságot az elmúlt negyedévben? Mikor kap…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Véget ért a Biokultúra napja – Minden eddiginél nagyobb támogatásokról beszélt az államtitkár
Minden korábbinál nagyobb előnyöket kapnak azon termelők, akik az ökológiai…
Tovább olvasom >