NGM: tájékoztatni kell a vásárlókat, ha csökken egy élelmiszer kiszerelése
A családok védelme érdekében a kormány új intézkedést fogadott el, így az 1 milliárd forint feletti árbevétellel rendelkező élelmiszerkereskedőknek figyelemfelhívó tájékoztatót kell kihelyezniük, amennyiben egy termék kiszerelése csökkent – ismerteti a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében.
A szaktárca kifejti: a kormány mindent megtesz a családok védelme érdekében, és a leghatározottabban fellép a vásárlók megtévesztése ellen, így azt is megakadályozza, hogy a családokat megkárosítsák, különösen ebben a nehéz gazdasági helyzetben. 2023 az infláció letörésének éve volt – emlékeztetnek. A kormány időben felismerte, hogy a háború, a szankciók és a multik árspekulációja miatt elszabaduló árak megfékezése érdekében határozott és hatékony lépésekre van szükség. A kormány az eredményes intézkedéseknek köszönhetően már októberre egy számjegyűre szorította vissza az inflációt, amely novemberre még tovább, 7,9 százalékra csökkent, decemberben pedig 6 százalék körüli szintre mérséklődhetett.
Az infláció letörését követően egyre inkább a növekedés beindítását szolgáló lépések kerülnek előtérbe – hangsúlyozza a minisztérium. A kormány célja, hogy 2024-ben helyreállítsa a gazdasági növekedést, és újra dinamikusan, 4 százalékkal növekedjen a gazdaság. Ennek érdekében az óvatossági motívum fokozatos oldásával és a bizalom megerősítésével növeli a fogyasztást, 25 százalék felett tartja a beruházási rátát és tovább növeli a munkaerőpiaci aktivitást.
Az elmúlt hónapokban számos országban kiemelt figyelmet kapott az a jelenség, miszerint bizonyos termékek árának változatlanságával vagy akár emelkedésével párhuzamosan, a termék mennyisége csökken. Ezen megtévesztő gyakorlat eredménye az, hogy a fogyasztók a megvásárolt termékekből a korábbiaknál kevesebbet kapnak a pénzükért.
A kormány által elfogadott új intézkedés a fogyasztók körültekintőbb és tudatosabb vásárlási döntését segíti elő azzal, hogy 2024. március 1-től jogszabályban kötelezi az 1 milliárd forint feletti árbevételű élelmiszerkereskedőket arra, hogy a termék mellett elhelyezett, figyelemfelhívó tájékoztatással hívják fel a vásárlók figyelmét, hogy az általuk árusított, előrecsomagolt termékek kiszerelése a korábban megszokottakhoz képest kisebb lett – emeli ki a szaktárca.
A kiszerelés, így különösen a tömeg vagy térfogat csökkenésének viszonyítási alapja az adott termék gyártója által 2020. január 1. és 2023. július 1. között alkalmazott kiszerelés lesz. A kereskedők tájékoztatási kötelezettsége 2 hónapig áll fenn, főszabály szerint az új, csökkentett méretű termék kereskedő általi forgalmazásától kezdődően – tájékoztat az NGM.
A kereskedő tájékoztatási kötelezettségének teljesítése érdekében a gyártó, a magyarországi forgalomba hozó és beszállító köteles a kiszerelési egység csökkenésével érintett termék vonatkozásában megfelelő módon tájékoztatni a kereskedőket. A szabályok elmulasztása esetén a fogyasztóvédelmi hatóság fog eljárni – hangsúlyozzák a közleményben.
A kiszerelés-csökkenéssel érintett termékekről a fogyasztók a Nemzeti Élelmiszerlánc biztonsági Hivatalt (NÉBIH) honlapján nyilvánosan elérhető tájékoztató adatbázisból is tudakozódni tudnak majd.
A részletszabályok hamarosan megjelennek a Magyar Közlönyben. A kereskedők által kihelyezendő tájékoztatás tartalmát és formáját a nemzetgazdasági miniszter rendeletben fogja megállapítani. A szabályok kidolgozása folyamatban van, azok megjelenése február első felében várható – jelezte a Nemzetgazdasági Minisztérium.
Kapcsolódó cikkeink
Új szabályozás a munkaegészségügyi vizsgálatok terén: mit jelent ez a szállodaipar számára?
2024. szeptember 28-tól jelentős változások léptek életbe a munkaegészségügyi vizsgálatok…
Tovább olvasom >HungaroControl: 6 százalékkal nő a forgalom az ünnepek alatt
A magyar léginavigációs szolgáltató előzetes becslése alapján a karácsonyt megelőző…
Tovább olvasom >NGM: a karácsonyi vásárokban is vizsgálják a fogyasztói jogok érvényesülését
A kormányhivatalok munkatársai a karácsonyi vásárokban is vizsgálják a fogyasztói…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >