NGM: fogyasztói bizalom és hatékony jogérvényesítés a European Consumer Summit fókuszában
A fogyasztói bizalom erősítése, a digitális piac biztonságának garantálása és az uniós jogérvényesítés hatékonyságának fokozása állt a középpontban a kedden megrendezett European Consumer Summit csúcstalálkozón, amelyen Magyarországot a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) képviseletében Gerlaki Bence adóügyekért, fogyasztóvédelemért és kereskedelemért felelős államtitkár képviselte – áll a tárca közleményében.
A tájékoztatás szerint az államtitkár hangsúlyozta, a magyar soros elnökség kiemelt figyelmet fordított a fogyasztókat közvetlenül érintő területekre, és több esetben sikerült érdemi előrelépést elérni, így például az utazási szolgáltatások területén.
Kiemelte továbbá, hogy
a magyar fogyasztóvédelmi hatóság aktív szerepet vállal az európai uniós fogyasztóvédelmi irányok alakításában, különösen négy kulcsterületen: a légiutasjogok biztosításában, a fiatalok védelmében, az e-kereskedelem szabályozásában, valamint a mesterséges intelligencia jelentette kihívások kezelésében.
A május 19-én kezdődött csúcstalálkozó meghatározó állomása a 2025-2030-as uniós fogyasztóvédelmi stratégia előkészítésének.
A résztvevők kiemelt figyelmet fordítottak az egyre bővülő e-kereskedelem, az új technológiák, valamint a gyermekek és fiatalok védelmének kérdéseire, valamint a jogérvényesítés gyakorlati kihívásaira is.
A közelmúltban a hazai fogyasztóvédelmi intézkedések egyik központi eleme volt a légitársaságokkal szembeni hatósági fellépés megerősítése. A 2024-es nyári utazási időszak során a fogyasztóvédelmi hatóság 15 eljárást indított, míg a határon átnyúló ügyekben a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) mellett működő Európai Fogyasztói Központ összesen 734 panaszt kezelt, ezek közül 149 esetben sikeres vitarendezés történt a külföldi partnerintézmények bevonásával. Ennek eredményeként a magyar fogyasztók számára több mint 25 millió forint értékű kártalanítás vált elérhetővé, amely a gyakorlatban is jól tükrözi a rendszer eredményességét.
Mint írták,
a magyar soros elnökség fontos szerepet vállalt az utazási csomagokra vonatkozó uniós szabályozás új javaslatainak kidolgozásában is, amelyek elfogadása esetén a jövőben átalakulhat a válsághelyzetek kezelését célzó voucher-szabályozás: az utalványok szabadon átruházhatóvá válhatnak, a fel nem használt összegek pedig visszaigényelhetők lesznek.
A módosítás nemcsak az átláthatóságot és a fogyasztói bizalom erősítését célozza, hanem nagyobb védelmet is kíván nyújtani a fizetésképtelenné váló szolgáltatókkal szemben – tájékoztattak.
Kiemelt figyelmet kapott a fiatal fogyasztók védelme is, ennek területén Magyarország élen jár az uniós tagállamok között. A magyar kormány a fogyasztóvédelmi célokkal összhangban elkötelezett a fiatal fogyasztók védelme iránt, különös tekintettel az online térben felmerülő veszélyekre.
A fiatalok védelmét szolgálja többek között a 18 év alattiak számára történő energiaital-értékesítés és -kiszolgálás tilalma is, amely szigorú jelölési előírásokra és a rendelkezések gyakorlati érvényesülése érdekében a rendszeres hatósági ellenőrzésekre épül.
Az e-kereskedelem szabályozása szintén kiemelt prioritást élvez, különös tekintettel a digitális piacok tisztességének biztosítására és a harmadik országbeli tisztességtelen kereskedőkkel szembeni fellépésre.
Az online vásárlás mára mind az uniós, mind a hazai fogyasztás szerves részévé vált, a magyar lakosság több, mint 74 százaléka vásárol rendszeresen online, ami fokozott szabályozási felelősséget ró a hatóságokra. 2025-től a megerősített szervezeti háttérrel működő NKFH célzott próbavásárlásokkal, laboratóriumi vizsgálatokkal és piacfelügyeleti intézkedésekkel lép fel a megtévesztő, veszélyes termékeket értékesítő vagy beazonosíthatatlan hátterű webáruházakkal szemben – írták.
A digitális fogyasztóvédelem jövője nem képzelhető el a mesterséges intelligencia uniós szintű szabályozása nélkül.
Magyarország elkötelezetten támogatja az AI Act – a mesterséges intelligenciáról szóló uniós jogszabály – gyors bevezetését, különösen a gyermekeket és sérülékeny fogyasztókat célzó algoritmus-alapú szolgáltatások transzparenciája, felügyelete és biztonsága érdekében.
A magyar álláspont szerint az algoritmikus döntések csak akkor válhatnak a fogyasztói jólét eszközévé, ha azok átláthatóak, jogilag ellenőrizhetőek és minden érintett számára hozzáférhetők – áll a közleményben.
A brüsszeli csúcstalálkozó alkalmat adott arra, hogy a tagállamok megerősítsék közös elköteleződésüket a fogyasztói bizalom fenntartása és a belső piac tisztességes működésének biztosítása mellett.
A magyar kormány a jövőben azon dolgozik, hogy a fogyasztói jogok ne csupán jogszabályi szinten, hanem a mindennapi élethelyzetekben is érvényesüljenek.
Magyarország továbbra is a családok, a fiatalok és a nyugdíjasok érdekeit tartja szem előtt a hazai és a nemzetközi fogyasztóvédelem terén egyaránt – közölte az NGM.
Kapcsolódó cikkeink
Egyre nagyobb a német fogyasztók hazai élelmiszerekbe vetett bizalma
A német fogyasztók 89%-a biztonságosnak vagy nagyon biztonságosnak tartja az…
Tovább olvasom >NGM: a SZÉP-kártya jelentős segítség a magyar családoknak
A SZÉP-kártya jelentős segítség a magyar családoknak, áprilisban 14 százalékkal…
Tovább olvasom >Újabb eszközzel támogatja a kormány a turisztikai ágazatot
A turizmus a magyar gazdaság stratégiai jelentőségű ágazata, amely az…
Tovább olvasom >További cikkeink
Az Innovációk napján átadtuk az „Inno d’Or – Év innovációja 2025” díjakat
Idén ötödik alkalommal került megrendezésre a Trade magazin által életre…
Tovább olvasom >Nemcsak nyári sláger: jegestea egész évben
A jegestea szegmens korábban jellemző szezonális jellege mára komoly átalakuláson…
Tovább olvasom >300 millió euróból bővítette lengyelországi gyártókapacitását a Beiersdorf
A német Beiersdorf 300 millió eurós beruházással bővítette a lengyelországi…
Tovább olvasom >