NGM: 100 termékre bővülhet az online árfigyelőben megfigyelt termékek köre
Az élelmiszerárak alakulása kiemelten fontos a családok számára, ezért a kormányzat a jövőben is határozottan fellép a megfizethető alapvető élelmiszerek érdekében – emelte ki szerdai közleményében a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).
Felidézték: a kormányzat korábban számos intézkedést vezetett be a háború és energiaválság okozta infláció letörése érdekében, amelyek közül kiemelendő az élelmiszerár-stop, a kötelező akciózás, valamint az online árfigyelő rendszer.
Ezen intézkedések hatékony eszköznek bizonyultak, melyeknek köszönhetően 2024 első negyedévére gyakorlatilag 0 százalékra csökkent az élelmiszerinfláció.
A legfrissebb adatok szerint az élelmiszerinfláció meghaladja az 5 százalékot. Ebben nemzetközi tényezők (nyerstej, gabona árának emelkedése) játszanak szerepet, azonban egyes termékek esetén jelentős kiskereskedelmi árrés-emelkedést is tapasztalhattunk.
A kormány a családok védelme, az infláció tartósan alacsony szinten tartása, valamint a kiskereskedelmi verseny erősítése érdekében 2023. július 1-je óta működteti az infláció letörésében alkalmazott egyik legsikeresebb eszközét, az online árfigyelő rendszert.
Ennek köszönhetően 2025-ben is a fogyasztók rendelkezésére áll az eszköz, hogy kényelmesen – akár mobiltelefonról is – össze tudják hasonlítani, hol a legkedvezőbb bevásárolni.
Az árfigyelő hatékonyságát az infláció letörésében az is bizonyította, hogy az indulás utáni első 3 hónap során a kezdeti 62 termékkategóriából 56 termékkategóriában, átlagosan 6,7 százalékkal csökkentek az átlagárak.
Kiemelték: az árfigyelő célja a jövőben is az, hogy a legnépszerűbb élelmiszerek napi eladási árának megjelenítésével transzparenssé tegye a fogyasztók számára a legnagyobb hazai üzletláncok árait, így fokozza a piaci versenyt és alacsonyan tartsa az élelmiszerárakat.
Az árfigyelő rendszer bevezetésekor rendkívüli versenyt generált az üzletláncok között és az élelmiszerárak közelmúltbeli alakulása, valamint a felhasználók visszajelzése alapján felmerült, hogy az élelmiszerek még szélesebb körében lenne célszerű erősíteni a versenyt.
Az NGM bejelentette: jelenleg folyamatban van annak vizsgálata, hogy további termékkategóriákra kerüljenek kiterjesztésre az árfigyelő szabályai.
Az infláció csökkentése, a vásárlók védelme és az üzletláncok közötti verseny biztosítása érdekében, a kormány 100 termékre emelheti az online árfigyelőben megfigyelt termékek körét.
A kormány jelenleg a rendszer olyan termékkörökre való kiterjesztését vizsgálja, mint a halak, kávé, tea, rizs, további tejtermékek (például tejszín), marhahús, sertés kolbászok, zsemle, édességek, kakaópor.
Az online árfigyelő és annak esetleges bővítése nem jár a vállalkozások számára az adminisztrációs terhek érdemi növekedésével, mivel az érintett vállalkozások korábban is együttműködőnek bizonyultak, az informatikai infrastruktúra pedig már rendelkezésre áll – állapította meg az NGM.
Kapcsolódó cikkeink
Az euróövezetben lassult a fogyasztói árak emelkedésének üteme márciusban
Márciusban az előzetesen becsültnek megfelelően mérséklődött az éves infláció az…
Tovább olvasom >Az élelmiszerek és alkoholmentes italok árnövekedése tovább gyorsult Ausztriában
Ausztriában a fogyasztói árak éves növekedési üteme az előzetes becsléssel…
Tovább olvasom >Komoly átalakulásban a magyar tésztapiac
A szokások változása alapjaiban formálják át a magyar tésztapiacot –…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntartható növekedés: a globális hullámkarton piac 206 milliárd dollár fölé emelkedhet 2032-ig
Áttörés előtt áll a csomagolóipar: a hullámkarton globális piaca 2032-re…
Tovább olvasom >Egyelőre nem engedjük át a takarítást a robotoknak
Az ár-érték arány a legfontosabb szempont a magyarok körében amikor…
Tovább olvasom >Megújítja prémium programját a Kifli.hu
A Kifli.hu anyavállalata, a cseh Rohlik Group bemutatta az Xtra-t,…
Tovább olvasom >