NFH: a próbavásárlások 37 százalékánál kaptak alkoholt vagy cigarettát fiatalkorúak
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) vizsgálata során a próbavásárlások 37 százalékánál tapasztaltak jogszabálysértést, 1046-ból 392 esetben kiszolgáltak 18 év alattiakat alkoholtartalmú itallal, illetve dohánytermékkel.
A fogyasztóvédelmi hatóság keddi tájékoztatása szerint fiatalkorúak közreműködésével kereskedelmi egységekben, rendezvényeken, fesztiválokon, vendéglátó-ipari egységekben, zenés-táncos szórakozóhelyeken végeztek próbavásárlásokat a kormányhivatalok munkatársai.
Alkoholtartalmú ital vásárlásakor a fiatalok 43 százaléka az életkorát tudakoló kérdés nélkül megkapta a kért terméket, a dohánytermékek vásárlásánál 26 százalékos volt az arány. A mindkét terméket kérők csoportjában az esetek 40 százalékában kapták meg mind a két értékesítési tilalom alá eső terméket a fiatalok.
A tavaly végzett ellenőrzésekhez képest 2 százalékponttal többször szolgáltak ki fiatalkorúakat alkoholtartalmú itallal, a dohánytermékek kiszolgálásának mutatója nem változott.
A feltárt jogsértések hátterében többnyire emberi mulasztás, figyelmetlenség állt. Az alkalmazottak sok esetben nem néznek a vásárlóra, csak automatikusan lehúzzák a termékek kódjait, illetve nem nézik meg kellő gondossággal a vásárló életkorát az igazolványban.
Vizsgálta a fogyasztóvédelmi hatóság a gyermek- és fiatalkorúakat célzó reklámokat is, az 1055 ellenőrzött hirdetés közül 23 minősült jogsértőnek. Így a reklámozással kapcsolatos jogsértési gyakoriság 2 százalékos, ami jelentős csökkenés a 2014-ben tapasztalt 17 százalékhoz képest – közölte az NFH.
A próbavásárlások lefolytatása és a reklámok ellenőrzése során észlelt jogsértések miatt a kormányhivatalok 400 érdemi döntést hoztak, a kiszabott fogyasztóvédelmi bírság összege meghaladta a 49 millió forintot. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Az alkoholmentes borok térnyerése: dinamikus növekedés és hazai sikerek
Az alkoholmentes borok piaca az elmúlt években jelentős növekedést mutatott,…
Tovább olvasom >Milyen hatással vannak a népszerű italok a fogakra? Egy amerikai fogorvos kísérlete
A kísérlet szerint a legerősebb fogfestőnek a vörösbor bizonyult. Az…
Tovább olvasom >Változások az alkoholreklámozási szabályokban 2024. január 1-től
2024. január 1-jétől jelentős változások lépnek életbe az alkoholreklámozás terén,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hősök és árulók ‒ a visszaélésbejelentési rendszer első éve
Az egész Európai Unióban, így nálunk is legalább egy éve,…
Tovább olvasom >KSH: januárban 5,5 százalékkal haladták meg átlagosan a fogyasztói árak az előző év azonos hónapi értékeket
2024. januárhoz viszonyítva az élelmiszerek ára 6,0 százalékkal nőtt, ezen…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A januári magasabb fogyasztói árszint átmeneti jelenség
Nagy Márton szerint elfogadhatatlan a magas élelmiszerinfláció, a kormány minden…
Tovább olvasom >