A fogyasztókkal folytatott párbeszédet erősítenék a hazai élelmiszergyártók
Irányt váltanak a magyarországi élelmiszergyártók. Átalakul és nevet vált – hogy célkitűzéseit jobban tükrözze – a mintegy 500 hazai élelmiszeripari céget tömörítő szakmai szervezet, az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége. Az összesen 1800 milliárd Ft bruttó termelési értéket előállító hazai élelmiszerfeldolgozó vállalatot képviselő szervezet mostantól Felelős Élelmiszergyártók Szövetségeként működik tovább, tevékenységében pedig kiemelt helyre kerül a fogyasztókkal folytatott párbeszéd, melynek első lépéseként Hello Food néven új országos programot is indít a szervezet.
„Egy közel harminc éves hazai szervezetnek két lehetősége van: mamutként eltűnik vagy irányt vált – a hazai élelmiszergyártók ez utóbbi mellé tették le a voksukat” – jelentette ki Éder Tamás, a FÉSZ elnöke a változások bejelentése kapcsán. Az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége 2019. április 24-i közgyűlése megszavazta a névváltást, Felelős Élelmiszergyártók Szövetségeként folytatja tevékenységét. „Az új névvel a modern élelmiszeripar hitvallását szeretnénk közvetíteni a fogyasztók felé: nem az az igazi kérdés, hogy a kis- vagy a nagyvállalatok, a kézműves vagy az ipari élelmiszerek a jobbak, hanem az, hogy egy vállalkozás a méretétől, vagy éppen tulajdonosi szerkezetétől függetlenül értéket teremt-e a hazai fogyasztók számára, minden esetben a fogyasztók érdekeit tartja-e szem előtt, felelősen és hosszú távon is fenntartható módon működik-e?” – ad hátteret a váltásról Éder Tamás.
A FÉSZ a hazai élelmiszer-feldolgozás legjelentősebb érdekvédelmi szervezete; az ágazat forgalmát adó vállalatok több, mint 60 százalékát közvetlen, illetve közvetett módon tömöríti. A mintegy 500 közvetett és közvetlen tag tevékenysége szakmánként lefedi a hazai élelmiszer-, és italipar tevékenységi, méret, és vállalkozási forma szerinti keresztmetszetét. A FÉSZ tagjai 1800 milliárd Ft bruttó termelési értéket állítanak elő, a hazai mezőgazdasági árutermelés 50-55 %-át vásárolják fel és az iparágban alkalmazott hazai munkaerő 75%-át foglalkoztatják. A FÉSZ céljai között szerepel, hogy a szakmai érdekképviselet mellett hiteles információkkal segítse a fogyasztókat az élelmiszerek közötti eligazodásban, őszinte párbeszédet folytasson velük és közösen keresse a válaszokat az élelmiszerek iránti új és folyamatosan változó igényekre.
„Nap mint nap ömlik ránk, milyen élelmiszereket kellene választanunk és messziről elkerülnünk, hogyan kellene helyesen étkeznünk. A témában megjelent cikkek, szakértőktől, véleményvezérektől és ismerősöktől, barátoktól érkező vélemények hatására keressük a menteset, az alternatívat, elhagyjuk a cukrot. Határozott véleményünk van a pálmaolajról, a csomagolási hulladékról, felkapjuk a fejünket a kettős mérce hallatára. Egyre tudatosabban vásárolunk. Vagy csak azt gondoljuk?” – világít rá az új FÉSZ által indított Hello Food program alapgondolatára Szöllősi Réka, a FÉSZ ügyvezető igazgatója.
A Hello Food program célja, hogy a fogyasztói és gyártói tudatosság valódi legyen. Hogy segítsen eligazodni az élelmiszerekkel kapcsolatos, egymásnak sokszor teljesen ellentmondó információk hálójában. Célja az is, hogy feloldja a feldolgozott élelmiszerekkel szemben kialakult bizonytalanságot, és a helyére bizalmat építsen – az előítéletekkel szemben is.
„Vajon hányan olvassuk el a bolti élelmiszerek címkéit? Értjük-e a tartósítószerek szerepét, hatását, a gyártók jelzéseit és céljait? És ők tudják-e, hogy ma mi a fontos nekünk, vásárlóknak? Csak néhány azok közül a kérdések közül, amelyeket feltettünk magunknak. És szeretnénk a fogyasztóknak is feltenni, most a Hello Food program első lépéseként egy reprezentatív kutatást indítunk ehhez” – teszi hozzá Szöllősi Réka.
A Hello Food program legfontosabb célja ezért az, hogy párbeszédet kezdeményezzen. Betekintést ad, hogyan működik ma az élelmiszeripar, milyen eszközök, módszerek állnak a gyártók rendelkezésére. Elmeséli, hogy kik és milyen elvek mentén dolgoznak azon, hogy a legnagyobb biztonsággal és körültekintéssel jusson el egy termék a fogyasztók asztalára.
Áprilistól több platformon megjelenik a Hello Food. A heti blogban Szöllősi Réka, a FÉSZ ügyvezető igazgatója osztja meg az őt, és szakértő vendégeit leginkább foglalkoztató témákkal kapcsolatos gondolatait. A program Facebook és Instagram oldalán rendszeresen inspirálódhatnak a fogyasztók és megoszthatják gondolataikat is az élelmiszerekkel és azok feldolgozásával kapcsolatban. A FÉSZ weboldalán követhetők a legfontosabb szakmai hírek és május 24-ig még bárki kitöltheti a fenti kérdésekre választ kereső kutatási kérdőívet.
Kapcsolódó cikkeink
Azonnali válaszok órája
Összeállításunkban a Magyar Élelmiszerbank Egyesület, a Magyar Márkaszövetség, a Felelős…
Tovább olvasom >Éder Tamás: „A többletterhek elleni fellépés a következő időszak legfontosabb feladata”
Az élelmiszeriparban egyre hangsúlyosabbá válik a hatékonyság javításának szükségessége, amely…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >