Népszerűsítik az ökocímkés termékeket
Háromoldalú környezetügyi partnerségi megállapodást írt alá a Földművelésügyi Minisztérium (FM), a CO-OP Hungary Zrt., valamint a Környezetbarát Termékek Nonprofit Kft. csütörtökön Budapesten, a megállapodással környezetbarát mintaprojektet indítottak az ökocímkével rendelkező termékek népszerűsítésére.
Az ökocímkés körbe olyan termékek kerülhetnek be, amelyeknek az előállítása más termékekkel összevetve anyag- és energiatakarékos, veszélyes anyagot nem, vagy csak csekély mértékben tartalmaznak. Továbbá egész életciklusuk során kevésbé hatnak károsan a környezetre, az emberek egészségére – mondta az FM környezetügyért, agrárfejlesztésért és hungarikumokért felelős államtitkára.
V. Németh Zsolt hozzátette: reményei szerint a megállapodás aláírásával Magyarországon nagyobb figyelem irányul majd a környezetbarát termékekre. Hozzátette, ezek az áruk láthatóbbá válnak azzal, hogy a mintaprojekt részese az ország egyik legnagyobb kereskedelmi hálózata, a CO-OP.
V. Németh Zsolt úgy vélte: a most elindított környezetbarát mintaprogram alkalmas lesz következtetések levonására, a tapasztalatok összegzésére, leszűrésére a tekintetben, hogy miként lehet terjeszteni ezt a modellt a kereskedelem egész területén. Miként alakítható ki a környezetbarát kereskedelem modellje. Így közelebb lehet kerülni egy fenntarthatóbb világhoz, ami igen aktuális a párizsi klímacsúcs előtt – mutatott rá.
Barta Géza, a Környezetbarát Termék Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója azt emelte ki, hogy a fogyasztók manapság egyre inkább keresik a környezetbarát termékeket és szolgáltatásokat. Annak érdekében pedig, hogy az emberek megtalálják ezeket az árukat és szolgáltatásokat, segítenek a különféle ökocímkék az árukon; például a nemzeti „Környezetbarát Termék” védjegy és az uniós EU Ecolabel.
Hozzátette: a gyártók ugyanis már szembesültek azzal, hogy nem elég csupán jó terméket előállítani, hanem arra is szükség van, hogy igazolják: környezetbarát a termékük. Így egyre inkább törekszenek rá, hogy az általuk előállított termék megfeleljen a fogyasztói elvárásnak és a fenntarthatóság jelét viselje magán. Ebben a folyamatban fontos láncszem a kereskedelem, amely tájékoztatja a fogyasztókat, hogy milyen áru megvásárlása számukra a legkedvezőbb.
Ezt szolgálja a most aláírt megállapodás is, amelynek kertében elindult a 14 hónapig tartó környezetbarát mintaprogram. A program ideje alatt szeretnének létrehozni egy olyan kereskedelmi feltételrendszert, amelynek alapján környezetbaráttá lehet minősíteni az üzleteket. Ennek érdekében megvizsgálják a kereskedelem működési mechanizmusait, például mit igényelnek a vevők, milyen árukat keresnek.
Csepeli Lajos, a CO-OP Hungary Zrt. igazgatóságának elnöke arról beszélt, hogy a coop üzletlánc 3 ezer üzletet működtet, és gyakorlatilag ott van az ország minden településén. Ezekben a boltokban naponta 1,5 millió embert szolgálnak ki. A Coop gazdasági csoport mindig kiemelten kezelte a társadalmi szerepvállalást, ezért is csatlakozott a szóban forgó projekthez, mivel a klímaváltozással összefüggő kérdések Magyarországon is előtérbe kerültek.
Utalt arra is: a coop saját működésében is fontosnak tartja a környezetbarát megoldások alkalmazását. Példaként hozta a led-világítás széles körű alkalmazását, valamint a hűtőgépek által termelt hő újrahasznosítását a környezeti terhelés csökkentése érdekében.
Kérdésre elhangzott: a mintaprogram magvalósítása lényegében nem kerül pénzbe a résztvevőknek. V. Németh Zsolt pedig elmondta: a zöldgazdaság fejlesztésének ügye a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz (NFM) tartozik, de tudomása szerint az energiahatékonyság növelésének finanszírozására jelentős összegek állnak rendelkezésre. Hozzátette: eddig az országban 18-an regisztráltak uniós ökocímke védjegyet használatához, 884 termékkel; míg belföldi „Környezetbarát Termék” védjegyet 17 regisztrált használja, 323 termékre. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Fenntarthatóság a polcon – Mit gondolnak a vásárlók a csomagolásról és a környezetvédelemről?
A környezettudatosság egyre fontosabbá válik a mai világban, és a…
Tovább olvasom >A klímaváltozás elleni küzdelem nem mehet a gazdák kárára
Hazánk elkötelezett a klímaváltozás elleni küzdelemben, ugyanakkor a gazdák versenyképességét…
Tovább olvasom >A magyarok kétharmada szerint változtatni kell az életmódon a klímaváltozás miatt
Egy új, az Európai Beruházási Bank (EBB) által készített felmérés…
Tovább olvasom >További cikkeink
Több mint 56 millió eurót fektetett be Bulgáriában a Billa idén
110 millió levát (56 millió eurót) fordított bolgár piaci jelenlétének…
Tovább olvasom >Stratégiai partnerségre lépett a SPAR International és a Circana
Stratégiai együttműködést jelentett be a SPAR International a fogyasztói magatartás…
Tovább olvasom >Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >