Nemzetközi díjakat nyert termékeivel a Szent András Sörfőzde
Folyamatosan fejleszt a békésszentandrási Szent András Sörfőzde, tavaly új termékkel, ciderrel jelentkeztek, amely a napokban egy rangos csehországi versenyen a magyar versenyzők között egyedüliként aranyérmet nyert – közölte a főzde csütörtökön az MTI-vel.
Ugyanezen a nemzetközi sörversenyen ezüstéremmel jutalmazták a főzde valódi almával, fahéjjal és ugandai vaníliával készült sörét, az Almás Rétes pastry ale-t. A versenyen Csehországtól Spanyolországig több mint 200 sörfőzde közel 1200 söre versenyzett 39 kategóriában.
A cidert a szentesi Teacher’s Ciderrel közösen készítették, teljes egészében frissen préselt almából, azaz nem sűrítményből, természetes erjedéssel.
Az MTI kérdésére írásban azt közölték, hogy „miközben a sörforradalom a sörök területén kifejezetten sikeresen terjesztette el a korábbiaknál magasabb színvonalú termékeket, addig a hazai cider piac híján van az ilyen változásoknak.” A főzde a rokon termékek esetén (cider, hopszóda) szeretne „egy magasabb termékminőséget elterjesztő folyamat élére állni”.
Közölték, a söripar és azon belül a kézműves sörfőzés meglehetősen energiaintenzív tevékenység (a cefrézés és komlóforralás fűtési energiát, az erjesztés hűtési energiát igényel), ami a jelen gazdasági körülmények között a termékekre erős inflációs nyomást fejt ki. A vásárlóerő visszaesése, a reálbércsökkenés ettől függetlenül is kihívások elé állítja a szektort. Ráadásul a korábbi években megszokotthoz képest a kereskedelmi partnerek (elsősorban sörözők és éttermek) nagyobb aránya zárt be, és bár folyamatosan újak is nyílnak, ez az intenzív változás a nagy gyárak és a kisüzemi sörfőzdék esetén is plusz erőforrásokat köt le.
Ennek ellenére 2022-ben 842 ezer liter sört értékesítettek, ami 4 százalékkal volt magasabb a 2021-esnél. A koronavírus-járvány első hullámában kialakított webshop azóta is egy stabil értékesítési csatorna – írták.
Folyamatosan folynak termékfejlesztések, az év minden szakában szezonális különlegességeket főznek. Emellett önerős fejlesztésként költség- és energiahatékonysági korszerűsítésbe kezdtek: lecserélték a főzőüstöket, optimalizálták a főzőházi folyamatokat a hatékonyabb maláta- és energiafelhasználás érdekében. Folyamatban van a gázfelhasználás optimalizálása; a költségcsökkentő tényezők között a bérelt raktárterületek, valamint az alap- és csomagolóanyag-készletszintek csökkentése.
Tervezik továbbá egy éven belül a napelemes rendszer kiépítését. A főzde árbevétele 2022-ben 799 millió forint volt, ami 124 millióval haladja meg az egy évvel korábbit. Ez ugyan 18 százalékos növekedésnek felel meg, de az értékesített sör mennyisége csak 4 százalékkal nőtt. Az ukrán-orosz háború első évében nagyon komoly drágulás mutatkozott a csomagolóanyagok (például a palack), valamint a maláták tekintetében. Az üveggyártás és a malátagyártás is nagyon energiaintenzív, ezek drágulása is részben az energiaárakra vezethető vissza. De ukrán üveggyárak lebombázása és az orosz-ukrán gabona elérhetősége körüli anomáliák sem tettek jót az áraknak – közölték.
A tavalyi évet kis nyereséggel zárták, adózás után 11 millió forintjuk maradt, ami lényegesen jobb az előző évi 38 milliós veszteségnél. A Szent András Sörfőzde 1993-ban jött létre, 2011-ben az év sörfőzdéjének választották. A kisüzem több mint félszáz hazai és nemzetközi díjat nyert el, portfóliójában mintegy 30 féle sörtípus található. Csaknem félszáz munkavállalója van.
Kapcsolódó cikkeink
2025 lesz a magyar sörturizmus éve?
18 magyar, kisüzemi sörfőzdébe kalauzol el a Bakancslista 2025 –…
Tovább olvasom >Bakancslista 2025: Országos Főzdetúra – ingyenes sörkóstolóval várják a sörkedvelőket
Egyedülálló kiadvány készült a sörkedvelők számára: a Bakancslista 2025 –…
Tovább olvasom >Donald Trump tervezett vámjai kihívások elé állítják az amerikai alkoholipart
Donald Trump, az Egyesült Államok elnökjelöltje, 25%-os vámot javasolt a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >