Nem nőtt az egészségesen étkezők aránya
Szinte az összes élelmiszer fogyasztási gyakorisága csökkent, derül ki a GfK Hungária legfrissebb, étkezési szokásokat felmérő tanulmányából. Ez a legutóbbi, 2007-es felméréshez képest a gazdasági válság hatását tükrözi. A tradicionális magyar ételek és ízek továbbra is meghatározó jelentőséggel bírnak. Nem nőtt azok aránya, akik magukat az „egészségesen táplálkozók” csoportjába sorolják.A GfK Hungária április 29-ei sajtótájékoztatóján Kozák Ákos, a GfK Hungária ügyvezető igazgatója elmondta: újra 25 százalék fölé került az élelmiszer aránya a háztartások összes költéséből, amely visszarendeződés az előző évek tendenciájához képest.
– A kutatásainkból egyértelműen kitűnik, hogy a kevésbé módosak az élelmiszer-fogyasztás mentén rendeződnek kasztokba, a felsőbb státusú fogyasztói csoportok között viszont a kulturális javakban van domináns eltérés.
Otthon, édes otthon
Dörnyei Otília, a cég fogyasztási cikkekkel és kereskedelemmel foglalkozó ügyfélkapcsolati igazgatója szerint a válság idáig kevésbé érintette az élelmiszereket a többi szektorhoz képest.
– Ugyanakkor tény, hogy egyre többször étkezünk otthon, spórolási céllal. Minden téren csökkent a házon kívüli étkezések száma, leginkább az étterembe járás esett vissza. Az ebéd továbbra is a leggyakoribb főétkezésnek számít, azonban ezzel párhuzamosan továbbra is emelkedik a vacsorát előnyben részesítők aránya. A meleg vacsora változatlanul népszerűbb a hideg vacsoránál. A nők 85 százaléka szívesen főz otthon, viszont érdekesség, hogy már a férfiak 35 százaléka is azt vallja, hogy gyakran ragad fakanalat a konyhában. A megkérdezettek fele egy átlagos napon 3 alkalommal étkezik, de a két évvel ezelőtti felméréshez képest többen vannak azok, akik csak napi 2 alkalommal étkeznek.
Szárnyas, leves, gyümölcs a sorrend
A klasszikus magyar konyha ízei, ételei továbbra is kimagasló népszerűségnek örvendenek. Például a leves, a burgonya, a szárnyas, vagy a zöldségek továbbra is 90 százalék feletti kedveltséggel büszkélkedhetnek.
A húsok közül jelenleg is a szárnyasokat fogyasztják a legszívesebben, mégpedig a háztartások 94 százaléka. A húsok kedveltségi listáján a további sorrend: sertés (84%), hal (70%), marha (56%), borjú (42%), vad (40%) és bárány (28%). A marhahús fogyasztási gyakorisága a 2001-es kergemarhakór okozta pánik visszaesése óta egy magasabb szinten stagnál. Érdekesség, hogy a vadhúsok népszerűsége 10 százalékkal nőtt a két évvel korábbi adatokhoz képest.
A gazdasági visszaesés tükröződik abban, hogy szinte az összes élelmiszer fogyasztási gyakorisága csökkent. Ezt a tendenciát márciusig csak az ízesített joghurt tudta elkerülni, bár a legfrissebb, áprilisi adatok ott is visszaesésről tanúskodnak. A köretek fogyasztásának csökkenése sokéves trend, a saláták fogyasztása a köretekkel párhuzamosan csökken. Továbbra is töretlen viszont a fehér kenyér népszerűsége. Viszont a barna kenyér fogyasztási gyakorisága évek óta visszaesőben.
A legszívesebben fogyasztott élelmiszerek listájának első és második helyén csere történt a 2007-es felméréshez képest: a szárnyasok beelőzték a főzött leveseket. Ugyanez játszódott le a harmadik-negyedik helyen is. Itt a burgonya adta át a helyét a feljövő gyümölcsnek. A fogyasztási gyakoriság szerinti ranglista élén a kávé áll, őt követi a fehér kenyér, az ásványvíz és a főzött leves.
Úgy eszünk, ahogy eddig (?)
A felmérés idén is rákérdezett arra, milyen szempontok vezérlik a fogyasztókat étkezéseik során. A két évvel ezelőttihez képest nem változott az önmaguk szerint „normálisan táplálkozók” aránya (55%), mint ahogy az „egészségesen étkezőké” sem (12%). Ugyancsak változatlan nagyságú az a csoport is, amelyik azt eszi, ami ízlik, és nem figyel az egészséges táplálkozásra.
– Első hallásra kétségtelenül meglepő, hogy nem változott a saját meglátásuk szerint egészségesen táplálkozók aránya, hiszen az elmúlt évek egyik jelszava az egészségtudatosabb táplálkozásra való törekvés – fűzte hozzá Kozák Ákos a Trade magazin kérdésére. – De figyelembe kell venni, hogy az egészségesebb táplálkozás ma már sokkal inkább a mindennapi étkezések része lett, vagy úgy is fogalmazhatnék, hogy a „normális táplálkozás” keretei kitágultak.
A sajtótájékoztató zárásaként Steigervald Krisztián csoportvezető a tényleges fogyasztói szokások alapján kialakított 8 jellegzetes fogyasztói csoport („felső plusz”, „felső klasszik”, „befutott értelmiségi”, „hedonista fiatal”, „városi alsóközép”, „szegény munkásréteg”, „szegény nyugdíjasok” és „underclass”) eltérő étkezési és fogyasztási szokásait mutatta be.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >