Magazin: Nem minden arany…

Szerző: trademagazin Dátum: 2013. 07. 11. 10:51

Terjeszkedj vagy meghalsz! – úgy tűnik, ha némileg átszabva is az amerikai „innovate or die” mondást, de valami hasonló vezérelv mozgathatja az egymással is folyamatos konkurenciaharcban álló, tengerentúli étteremlánc-óriásokat, és sok közülük Kelet-Európát találja meg potenciális célterületként.

Ilyen a hazai piacon nemrég megjelent Quiznos is. Az 1978-ban alakult vállalkozás 30 év alatt az USA 28. legnagyobb étteremláncává küzdötte fel magát, 5000 éttermének forgalma 2008-ban elérte a 2 milliárd dollárt. Ezután 2011-ig viszont súlyos mélyrepülés következett, a cég csődhöz közeli állapotba került. A QSR magazin szerint csak 2010-ben 600 üzletüket veszítették el, és a következő évben sem változott ez a tendencia. 2012 elején a 650 külföldön működő Quiznosszal is 3000 alá került az éttermek száma (NRN-adat). Nagyjából ebben az időszakban cserélődött ki a cégvezetés, az új irányítók könnyítettek a csatlakozás feltételein (magyarul levitték a franchise-jogok árát), és agresszív terjeszkedésbe kezdtek. Az interneten olvasható reakciók szerint túl agresszívbe, és a változások nem egyértelműen győzik meg a szakmabelieket.

Európában eddig Nagy-Britanniában és Oroszországban nyitottak egységeket. Magyarországi terveiket érintő kérdéseinket a Magyar Franchise Szövetség segítségével juttattuk el a céghez, melynek képviseletében John Par­kerson úr, hazánk atlantai tiszteletbeli konzulja válaszolt. A kapott információkból kiderült, hogy piackutatást nálunk a Quiznos sem végzett. Esetleges indulásnál a magyar vállalkozó a cég bejrúti képviselőjétől várhat segítséget, de szó lehet a denveri központból szakemberek küldéséről is. Hogy kinek a terhére, az nem derült ki a válaszokból, mint ahogy az sem, hogy milyen költségekkel járna egy üzlet nyitása Budapesten.

A cég elsősorban a mester franchise-jogot szeretné értékesíteni; olyan magyar vállalkozást keres, akinek nemcsak a vendéglátásban, hanem az ingatlanüzletben is vannak tapasztalatai, és aki – az ilyenkor megszokott módon – saját költségére végez marketingkommunikációs munkát a hazai piacon.

A Quiznost a más gyorsétteremláncoktól megkülönböztető „truváj” elsősorban a minőségi alapanyagokból készülő, gazdagon megtöltött szendvics, amit rövid ideig pizzakemencébe raknak „pirítani”. Italválasztékuk a „műfajban” megszokott.

Kapcsolódó cikkeink