Nem marginális jelenség: rendszerszintű problémává vált a hamisítás Magyarországon

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 12. 23. 12:25
🎧 Hallgasd a cikket:

A hamis termékek piaca mára nem csupán a piacok és az online piacterek szürkezónájában létező jelenség, hanem a magyar kereskedelmi ökoszisztéma egészét érintő, rendszerszintű probléma – derül ki a Pénzcentrum videóblogja, a CashTag 2025-ben bemutatott háromrészes sorozatából. Az órák, parfümök és ruházati termékek piacát vizsgáló epizódok közös tanulsága, hogy a hamisítás nemcsak a vásárlókat, hanem a legális kereskedőket és az államot is jelentős károk érik.

A szakértők szerint a jelenség súlyát jól mutatja, hogy az utánzatok ma már tömegesen jelennek meg mind az offline, mind az online csatornákon, miközben az egyre kifinomultabb másolatok felismerése a vásárlók és sokszor még a kereskedők számára is nehezebb, mint korábban.

Órák: presztízsvesztés és adókiesés kéz a kézben

A sorozat első része a hamis karórák piacát járta körül. Lakatos Zsolt órás influenszer szerint a tudatos hamisóra-vásárlás nemcsak anyagi kérdés, hanem a márkákba vetett bizalom rombolását is erősíti, különösen akkor, amikor ezek a termékek a közösségi médiában is megjelennek. Ez a jelenség hosszabb távon a teljes szegmens presztízsét gyengíti.

A hatósági oldalról Juhászné Prantner Etelka, a NAV Bevetési Igazgatóságának sajtóreferense arra hívta fel a figyelmet, hogy a hamis órák komoly gazdasági károkat okoznak. Ezek után nem keletkezik adóbevétel, gyakran illegális foglalkoztatás kapcsolódik hozzájuk, miközben a lefoglalt áruk megsemmisítésének költsége az államot terheli. Egy friss ügyben például egyetlen járműből 119 darab Rolex-feliratú hamis karórát foglaltak le, amelyek önmagukban mintegy 300 millió forintos kárt okoztak a jogtulajdonosnak.

Parfümök: a minőségromlás üzleti kockázata

A második epizód a parfümhamisításra fókuszált, amely már nemcsak a piacokon, hanem egyes üzletek kínálatában is megjelenik. Zólyomi Zsolt parfümőr szerint a vásárlók sokszor csak otthon szembesülnek azzal, hogy az illat gyorsan elillan, mert a terméket egyszerűen felhígították.

A parfümipar magas profittartalma különösen vonzó célponttá teszi a szektort a hamisítók számára. A szakértő szerint reális veszély, hogy egyes világmárkák Kelet-Európából való kivonulás mellett döntenek, ha nem tudják kontrollálni a termékeik körüli visszaéléseket. Ez nemcsak kínálatszűkülést, hanem boltbezárásokat és munkaerőpiaci következményeket is maga után vonhat.

A NAV szerint az ár, a csomagolás minősége és az értékesítési környezet továbbra is kulcsfontosságú jelzések: egy prémium márka nem jelenik meg silány csomagolásban vagy presztízsén aluli csatornákon.

Ruházat: az online tér felgyorsította a hamisítást

A harmadik rész a ruházati termékek piacát vizsgálta. Kátai Tamás, a True Washback – Nem Olyan Turi tulajdonosa szerint ma összehasonlíthatatlanul több a hamisítvány, mint két-három évtizeddel ezelőtt. Az e-kereskedelem terjedése és az ázsiai webshopok ingyenes szállítása miatt sok esetben a hamis dizájnok hamarabb jelennek meg, mint az eredeti kollekciók a hivatalos csatornákon.

A legális kereskedők gyakran közvetlenül szembesülnek a problémával: amikor a vásárló ráébred, hogy drága hamis terméket vett, sokszor azzal az üzlettel kerül konfliktusba, amely ezt közli vele. Míg a fizikai boltok többsége óvakodik a nyílt hamisítástól, az online térben a szakértők szerint előfordulhat, hogy egyes platformokon már több a hamis termék, mint az eredeti.

Kereskedelmi és gazdasági kockázatok

A CashTag sorozat legfontosabb tanulsága, hogy a hamisítás nem „olcsó alternatíva”, hanem komoly gazdasági és kereskedelmi kockázat. Kárt szenvednek a fogyasztók, akik garancia és minőség nélkül maradnak, veszteséget könyvelnek el a legális kereskedők, és jelentős adóbevétel-kiesés éri az államot is.

A szakértők szerint különösen az ünnepi időszakban kulcskérdés a tudatos vásárlás, hiszen a hamisítványok terjedését ma már nemcsak az árérzékenység, hanem az online csatornák gyorsasága és átláthatatlansága is erősíti. A kereskedelem szereplői számára a hamisítás elleni fellépés egyre inkább nemcsak jogi, hanem üzleti túlélési kérdéssé válik.

Kapcsolódó cikkeink