Nem marad el: ha majd péntek, akkor a Black Friday
De azért más lesz, mint korábban. Gurul a járvány, drága a benzin, pörög a munkaerőhiány és a webáruházakban is mennek fel az árak. Alkatrészhiány, alapanyag gondok, akadozó tengeri szállítás, méregdrága hajós konténer. De az eddigi 140 milliárdos havi webcsúcs azért hízni fog. És az átvevőpontok tarolni fognak.
„Hivatalosan”, a naptár és a boltos hagyományok szerint másfél hónap múlva, november 27-én lenne a Black Friday kitüntetett napja, a nagy decemberi ajándékvásárlás nyitányaként. Már ahol persze, hiszen az elmúlt években olyan elsöprő Black Friday akciós hullámokat vetettek a webáruházak, melyek már a hónap elején a ketyerék billentyűihez ragasztották a webvásárlók ujjacskáit. És a soha nem múló piacszerzési láz hevében, amikor korábban évi 40%-os növekedési ütemre is felpörgött a magyar webpiac, 2021 novemberében is erre számíthat a kedves vásárló. Némi járványhatással is körítve, persze.
Kialakultak a boltos járványszokások a webáruházak viszonylatában is, így ha bezárnak az iparcikkes boltok, másfélszeresére ugrik abban a hónapban a webköltekezés. Próbálnál is persze egy bezárt boltban vásárolni.
De nyilván vannak vásárlók, akik a weben ragadtak, ráadásul a járványveszély nem múlt el. Érintésmentes lett a kiszállítás, lábtörlőre teszik a portékát (csak nehogy más vegye át véletlenül), és az utánvétes fizetés inkább bankkártyás, mint készpénzes.
De nem múlt el az sem, hogy a korábbi hosszas kényszerű a bezártság és boltzárak vissza is kergetik a vásárlót a hagyományos boltba. A kimozdulás egyik célpontja a bolt, a pláza. A turkálás öröme, szaknyelven a vásárlás élménye sem utolsó manapság.
Jön az újabb nagy lökdösődés: az átvevőpont lesz a nyerő
A karácsony ajándéknak valók zöme a határon túlról, távolról érkezik, ahonnan alkatrészhiány, alapanyag gondok, akadozó tengeri szállítás, méregdrága hajós konténer nehezíti a beszerzést.
És az itthoni gondokat is lehetne hosszasan is sorolni: gurul a járvány, drága a benzin, pörög a munkaerőhiány és a webáruházakban is mennek fel az árak.
A webáruházak már eddig is megtolták az átvevőpontjaikat. A web vásárlócsalogató kényelme, hogy a fotel kényelméből rendelsz és csak akkor kelsz fel, ha csönget az ajtón a futár. Hiszen például egyre nagyobb teret foglalnak el a villámgyors, szinte azonnali kiszállítások.
Igen ám, csak éppen az ember is, a szállítási eszköz is és az üzemanyag is egyre drágább a webáruházaknak is. Az átvevőpont viszont a legjobb buli a webáruháznak, és úgy egyébként minden boltosnak. A boltozás művészete a legjobb kínálat bemutatásával kezdődik, ez a weben nem gond. A kirakat és a boltos polc már persze határokat szab ennek. A legkényelmesebb és a webáruház számára a legolcsóbb megoldás, ha a központi raktárából csak azt szállítja ki, amit a vásárló megrendelt már. Nincs fölös készlet, egy darab sem. Ez nem semmi költségmegtakarításban, hiszen a hagyományos boltnak nem csak a nagyobb készletet kell kifuvaroztatnia a boltba, hanem a ki tudja mit választ ki a vásárló játékban a fölös készletköltség révén még bukhat is.
Nos, az átvevőpontos értékesítésben fölös szállítási, készletezési költség nincs.
És a kedves vásárló? Hát nem kell lesnie a futárt, és akkor veszi át az átvevőponton a megrendelt portékát, amikor neki a legkényelmesebb. És ha ez nem egy automata csomagpont, akkor még nézelődhet is egy sort a boltban. A legfontosabb számára azonban, hogy ilyenkor általában megspórolható az a szállítási díj, ami egyébként egy megadott más cím esetében dukál, kivéve, ha nagyon sok pénzt költ (egy nagyobb összeghatár felett ingyenes lehet a házhoz szállítás).
Azért nem nagyon nem mindegy, mikor tölti csőre a Black Friday-t a webáruház
A hagyományos boltokkal szemben, ahol már október közepe táján megjelentek a karácsonyi díszek, ajándéknak valók, a Black Friday meghirdetésében óvatosabbak a webáruházak. Mivel szó szerint mindennaposak az akciók, ez manapság lételemük itthon, így nem szerencsés túl korán meghirdetni a Black Fridayt, hiszen akkor elkezd arra tartalékolni a vásárló. De ha a versenytárs nyit, akkor már lépést kell tartani vele.
Így ezután nem csoda az sem, hogy a toppon tülekedő webáruházak 2-3 Black Fridaynél, ami nem is csak egy- egy péntek, hanem alkalmanként akár egy egész hétvége is lehet, nem is adják alább. És már november elején belevágnak. Van olyan is, aki egész hónapban húzza.
Fordult a kocka a webáruházakban
Az elmúlt években annyira pörgött a Black Friday őrület november elejétől a végéig, hogy a webáruházi vásárlásokban az elköltött pénzt nézve a november jócskán megelőzte a decembert. A hagyományos boltokban persze messze nem ez a jellemző, a november lusta hónapnak számít, bár egyre több bolt csatlakozik a Black Friday akciókhoz.
Úgy tűnik ugyanakkor, hogy 2021 végén a webáruházak kihasználják a logisztikai (raktározási, szállítási) lehetőségeik minden mikéntjét, amiben a vásárlók járvány miatti óvatossága is szerepet játszik:
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 várható | |
november | 50 | 70 | 93 | 138 | 160-170 |
december | 51 | 66 | 89 | 117 | 140-150 |
KSH, érték: milliárd forint, folyó áron |
Van már drágulás: egyébként az akciós árengedményt valahol azért behozzák a webáruházak
2020-ban 1.087, előző évben 765 milliárd forint volt a webköltekezés a netes vásárlások boltos szeletében (amiben az élelmiszerek és az iparcikkek vannak benne, a különféle szolgáltatások megrendelése már nem).
Az akciók mindennaposak, de hát az árengedmény miatti bevétel kiesést – ha nem huncut a webáruház – azért pótolni kell valahogyan. A statisztikából végül az kerekedik ki, hogy hiába a nagy akciós hullámverés, azért a webáruházak máskor, vagy más termékeken behozzák a kiesést.
És az elmúlt évek pazar üteme mintha fékeződne
Az elmúlt évek 40% körüli átlagos webpiaci növekedési üteme azért 2021-ben fékeződött. Persze, értékben egy nagyobb piacon a kisebb százalékos ütem is szépen hoz a konyhára.
A járványos korlátozások miatti megugrások után is visszacsúszik a webpiac, nem csak ütemben, hanem bevételben is.
És ha azt nézzük, hogy a családi kasszából mennyi megy el a weben az arányokat tekintve, akkor bizony rögvest kiderül, hogy a vásárlók azért pénzük döntő részét a hagyományos boltokban hagyják. Persze, a hagyományos bolt is át fog alakulni és például az átvevőpontok révén össze is fonódik a webáruházzal.
Kapcsolódó cikkeink
NAV: a lakosság csak megbízható, ismert online áruházakból rendeljen
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) azt tanácsolja a lakosságnak,…
Tovább olvasom >Az Alza magyarországi piacvezető ambíciói és a hagyományos boltok felé történő visszarendeződés
Forrás Ákos, az Alza magyarországi country managere a Pénzcentrumnak adott…
Tovább olvasom >Visszavett agresszív marketingstratégiájából a Temu
Az utóbbi hónapokban jelentős változások történtek a kínai Temu webáruház…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >