Nem marad el: ha majd péntek, akkor a Black Friday
De azért más lesz, mint korábban. Gurul a járvány, drága a benzin, pörög a munkaerőhiány és a webáruházakban is mennek fel az árak. Alkatrészhiány, alapanyag gondok, akadozó tengeri szállítás, méregdrága hajós konténer. De az eddigi 140 milliárdos havi webcsúcs azért hízni fog. És az átvevőpontok tarolni fognak.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2021/10/image003-6.jpg)
A kimozdulás egyik célpontja a bolt, a pláza
„Hivatalosan”, a naptár és a boltos hagyományok szerint másfél hónap múlva, november 27-én lenne a Black Friday kitüntetett napja, a nagy decemberi ajándékvásárlás nyitányaként. Már ahol persze, hiszen az elmúlt években olyan elsöprő Black Friday akciós hullámokat vetettek a webáruházak, melyek már a hónap elején a ketyerék billentyűihez ragasztották a webvásárlók ujjacskáit. És a soha nem múló piacszerzési láz hevében, amikor korábban évi 40%-os növekedési ütemre is felpörgött a magyar webpiac, 2021 novemberében is erre számíthat a kedves vásárló. Némi járványhatással is körítve, persze.
Kialakultak a boltos járványszokások a webáruházak viszonylatában is, így ha bezárnak az iparcikkes boltok, másfélszeresére ugrik abban a hónapban a webköltekezés. Próbálnál is persze egy bezárt boltban vásárolni.
De nyilván vannak vásárlók, akik a weben ragadtak, ráadásul a járványveszély nem múlt el. Érintésmentes lett a kiszállítás, lábtörlőre teszik a portékát (csak nehogy más vegye át véletlenül), és az utánvétes fizetés inkább bankkártyás, mint készpénzes.
De nem múlt el az sem, hogy a korábbi hosszas kényszerű a bezártság és boltzárak vissza is kergetik a vásárlót a hagyományos boltba. A kimozdulás egyik célpontja a bolt, a pláza. A turkálás öröme, szaknyelven a vásárlás élménye sem utolsó manapság.
Jön az újabb nagy lökdösődés: az átvevőpont lesz a nyerő
A karácsony ajándéknak valók zöme a határon túlról, távolról érkezik, ahonnan alkatrészhiány, alapanyag gondok, akadozó tengeri szállítás, méregdrága hajós konténer nehezíti a beszerzést.
És az itthoni gondokat is lehetne hosszasan is sorolni: gurul a járvány, drága a benzin, pörög a munkaerőhiány és a webáruházakban is mennek fel az árak.
A webáruházak már eddig is megtolták az átvevőpontjaikat. A web vásárlócsalogató kényelme, hogy a fotel kényelméből rendelsz és csak akkor kelsz fel, ha csönget az ajtón a futár. Hiszen például egyre nagyobb teret foglalnak el a villámgyors, szinte azonnali kiszállítások.
Igen ám, csak éppen az ember is, a szállítási eszköz is és az üzemanyag is egyre drágább a webáruházaknak is. Az átvevőpont viszont a legjobb buli a webáruháznak, és úgy egyébként minden boltosnak. A boltozás művészete a legjobb kínálat bemutatásával kezdődik, ez a weben nem gond. A kirakat és a boltos polc már persze határokat szab ennek. A legkényelmesebb és a webáruház számára a legolcsóbb megoldás, ha a központi raktárából csak azt szállítja ki, amit a vásárló megrendelt már. Nincs fölös készlet, egy darab sem. Ez nem semmi költségmegtakarításban, hiszen a hagyományos boltnak nem csak a nagyobb készletet kell kifuvaroztatnia a boltba, hanem a ki tudja mit választ ki a vásárló játékban a fölös készletköltség révén még bukhat is.
Nos, az átvevőpontos értékesítésben fölös szállítási, készletezési költség nincs.
És a kedves vásárló? Hát nem kell lesnie a futárt, és akkor veszi át az átvevőponton a megrendelt portékát, amikor neki a legkényelmesebb. És ha ez nem egy automata csomagpont, akkor még nézelődhet is egy sort a boltban. A legfontosabb számára azonban, hogy ilyenkor általában megspórolható az a szállítási díj, ami egyébként egy megadott más cím esetében dukál, kivéve, ha nagyon sok pénzt költ (egy nagyobb összeghatár felett ingyenes lehet a házhoz szállítás).
Azért nem nagyon nem mindegy, mikor tölti csőre a Black Friday-t a webáruház
A hagyományos boltokkal szemben, ahol már október közepe táján megjelentek a karácsonyi díszek, ajándéknak valók, a Black Friday meghirdetésében óvatosabbak a webáruházak. Mivel szó szerint mindennaposak az akciók, ez manapság lételemük itthon, így nem szerencsés túl korán meghirdetni a Black Fridayt, hiszen akkor elkezd arra tartalékolni a vásárló. De ha a versenytárs nyit, akkor már lépést kell tartani vele.
Így ezután nem csoda az sem, hogy a toppon tülekedő webáruházak 2-3 Black Fridaynél, ami nem is csak egy- egy péntek, hanem alkalmanként akár egy egész hétvége is lehet, nem is adják alább. És már november elején belevágnak. Van olyan is, aki egész hónapban húzza.
Fordult a kocka a webáruházakban
Az elmúlt években annyira pörgött a Black Friday őrület november elejétől a végéig, hogy a webáruházi vásárlásokban az elköltött pénzt nézve a november jócskán megelőzte a decembert. A hagyományos boltokban persze messze nem ez a jellemző, a november lusta hónapnak számít, bár egyre több bolt csatlakozik a Black Friday akciókhoz.
Úgy tűnik ugyanakkor, hogy 2021 végén a webáruházak kihasználják a logisztikai (raktározási, szállítási) lehetőségeik minden mikéntjét, amiben a vásárlók járvány miatti óvatossága is szerepet játszik:
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 várható | |
november | 50 | 70 | 93 | 138 | 160-170 |
december | 51 | 66 | 89 | 117 | 140-150 |
KSH, érték: milliárd forint, folyó áron |
Van már drágulás: egyébként az akciós árengedményt valahol azért behozzák a webáruházak
2020-ban 1.087, előző évben 765 milliárd forint volt a webköltekezés a netes vásárlások boltos szeletében (amiben az élelmiszerek és az iparcikkek vannak benne, a különféle szolgáltatások megrendelése már nem).
Az akciók mindennaposak, de hát az árengedmény miatti bevétel kiesést – ha nem huncut a webáruház – azért pótolni kell valahogyan. A statisztikából végül az kerekedik ki, hogy hiába a nagy akciós hullámverés, azért a webáruházak máskor, vagy más termékeken behozzák a kiesést.
És az elmúlt évek pazar üteme mintha fékeződne
Az elmúlt évek 40% körüli átlagos webpiaci növekedési üteme azért 2021-ben fékeződött. Persze, értékben egy nagyobb piacon a kisebb százalékos ütem is szépen hoz a konyhára.
A járványos korlátozások miatti megugrások után is visszacsúszik a webpiac, nem csak ütemben, hanem bevételben is.
És ha azt nézzük, hogy a családi kasszából mennyi megy el a weben az arányokat tekintve, akkor bizony rögvest kiderül, hogy a vásárlók azért pénzük döntő részét a hagyományos boltokban hagyják. Persze, a hagyományos bolt is át fog alakulni és például az átvevőpontok révén össze is fonódik a webáruházzal.
Kapcsolódó cikkeink
Gyors növekedés előtt áll az online és diszkont élelmiszer-kereskedelem
Az online és diszkont élelmiszer-kereskedelmi csatornák fogják várhatóan a leggyorsabb…
Tovább olvasom >NAV: a lakosság csak megbízható, ismert online áruházakból rendeljen
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) azt tanácsolja a lakosságnak,…
Tovább olvasom >Az Alza magyarországi piacvezető ambíciói és a hagyományos boltok felé történő visszarendeződés
Forrás Ákos, az Alza magyarországi country managere a Pénzcentrumnak adott…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: januárban 5,5 százalékkal haladták meg átlagosan a fogyasztói árak az előző év azonos hónapi értékeket
2024. januárhoz viszonyítva az élelmiszerek ára 6,0 százalékkal nőtt, ezen…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A januári magasabb fogyasztói árszint átmeneti jelenség
Nagy Márton szerint elfogadhatatlan a magas élelmiszerinfláció, a kormány minden…
Tovább olvasom >NGM-szóvivő: január utolsó napjaiban már korrigáltak az árak
A KSH közlése szerint 2025. januárban a fogyasztói árak átlagosan…
Tovább olvasom >