Nem kell tartós áruhiányra számítani Magyarországon a Vörös-tengeri krízis miatt
Az elmúlt hetekben nem kalózok, hanem saját céljaikért küzdő lázadók támadtak meg kereskedelmi hajókat a Közel-Keleten, ezzel súlyos gazdasági következményeket idéztek elő. Mihály Attila, a Trans-Sped légi és tengeri szállítmányozási osztályvezetője szerint a helyzet rendkívül jelentős, hiszen szinte az egész világgazdaságot érinti, ugyanakkor nem kell tartós magyarországi áruhiánytól tartani.
A jemeni húszi lázadók december elején kezdték meg a kereskedelmi hajók támadását az Ádeni-öbölnél, kiterjesztve támadásaikat a Vörös-tengerre is. Az ilyen támadások, amelyek légvédelmi rakétákkal és drónokkal történnek, súlyos fennakadást okoznak a nemzetközi tengeri kereskedelem számára. A Vörös-tenger egy kritikus útvonal a nemzetközi tengeri fuvarozásban, és a lázadók által okozott fenyegetés miatt a hajók kénytelenek kikerülni Afrikát, ami jelentős késéseket eredményez a szállítmányokban. Ezáltal a Szuezi-csatornán zajló napi forgalom történetének legnagyobb csökkenését tapasztaljuk.
Az autóipar is érintett a fejleményekben, és a magyar Suzuki-gyár példáján keresztül láthatjuk, hogyan hatnak a támadások az ipari termelésre. A Távol-Keletről érkező alkatrészek késedelmes szállítása miatt a Suzuki-gyár hat napra felfüggesztette a munkát. Ez azonban csak a jéghegy csúcsa, hiszen a nemzetközi áruforgalom lassulása, drágulása széles körű hatást gyakorol az árukészletekre és az árakra.
A Trans-Sped szakértője, Mihály Attila rámutatott, hogy a helyzet nem csupán autóalkatrészeket érint, hanem számos más terméket is, beleértve élelmiszereket és késztermékeket is. Az áruhiány és a késések miatt az árak drasztikusan megemelkedtek a tengeri szállítmányozásban, és ez az egész világgazdaságra kihatással van.
Pekár János, a Magyar Szállítmányozók Szövetségének főtitkára is megerősítette a drágulás tényét, és elmondta, hogy a díjak nagyságrendileg kétszeres-háromszorosára emelkedtek. A hosszabb tranzitidő, a magasabb fuvardíjak és az áruhiány kihívásokkal teli helyzetet teremtenek a vállalatok számára. A készletek növelése, a finanszírozási igények emelkedése, és az árakban bekövetkező változások mind a gazdaság szélesebb körét érintik. A főtitkár szerint ugyanakkor nem várható tartós áruhiány, és a jelenlegi helyzet nem éri el a pandémia idején tapasztalt szintet. A szakértők egyhangúan állítják, hogy a kialakult helyzet kihívásokkal teli, de nem kritikus, és a világ szállítmányozási kapacitásai megfelelőek ahhoz, hogy kezeljék a fennálló problémákat.
Kapcsolódó cikkeink
Új év, új és régi kihívások a logisztikában: 2025-ben hullámvasúton érezheti magát a szektor
Az elmúlt években jelentős számú gazdasági megpróbáltatás volt hazai és…
Tovább olvasom >A Waberer’s lesz a GYSEV Cargo Zrt. többségi tulajdonosa
A Waberer’s International Nyrt. 70 százalékos részesedést szerez a GYSEV…
Tovább olvasom >Újabb márkákkal erősít Csehországban az AutoWallis Csoport
Az AutoWallis Csoport tovább bővíti tevékenységét Csehországban, miután megvásárolta a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Mere Magyarországon: árlista már van, bolt még nincs
A Mere orosz kiskereskedelmi lánc hivatalosan még nem nyitott boltot…
Tovább olvasom >NGM-szóvivő: a GDP-adatok mellett az emberek életét befolyásoló mutatók is kedvezően alakultak
A bruttó hazai terméken (GDP) túl emberi életek vannak, az…
Tovább olvasom >A GDP 2 százalékkal növekedhet 2025-ben
A jelenlegi kilátások szerint 2025-ben 2,3-2,4 százalék körüli GDP-bővüléssel lehet…
Tovább olvasom >