Nem kell tartós áruhiányra számítani Magyarországon a Vörös-tengeri krízis miatt
Az elmúlt hetekben nem kalózok, hanem saját céljaikért küzdő lázadók támadtak meg kereskedelmi hajókat a Közel-Keleten, ezzel súlyos gazdasági következményeket idéztek elő. Mihály Attila, a Trans-Sped légi és tengeri szállítmányozási osztályvezetője szerint a helyzet rendkívül jelentős, hiszen szinte az egész világgazdaságot érinti, ugyanakkor nem kell tartós magyarországi áruhiánytól tartani.

Drasztikus a helyzet
A jemeni húszi lázadók december elején kezdték meg a kereskedelmi hajók támadását az Ádeni-öbölnél, kiterjesztve támadásaikat a Vörös-tengerre is. Az ilyen támadások, amelyek légvédelmi rakétákkal és drónokkal történnek, súlyos fennakadást okoznak a nemzetközi tengeri kereskedelem számára. A Vörös-tenger egy kritikus útvonal a nemzetközi tengeri fuvarozásban, és a lázadók által okozott fenyegetés miatt a hajók kénytelenek kikerülni Afrikát, ami jelentős késéseket eredményez a szállítmányokban. Ezáltal a Szuezi-csatornán zajló napi forgalom történetének legnagyobb csökkenését tapasztaljuk.
Az autóipar is érintett a fejleményekben, és a magyar Suzuki-gyár példáján keresztül láthatjuk, hogyan hatnak a támadások az ipari termelésre. A Távol-Keletről érkező alkatrészek késedelmes szállítása miatt a Suzuki-gyár hat napra felfüggesztette a munkát. Ez azonban csak a jéghegy csúcsa, hiszen a nemzetközi áruforgalom lassulása, drágulása széles körű hatást gyakorol az árukészletekre és az árakra.
A Trans-Sped szakértője, Mihály Attila rámutatott, hogy a helyzet nem csupán autóalkatrészeket érint, hanem számos más terméket is, beleértve élelmiszereket és késztermékeket is. Az áruhiány és a késések miatt az árak drasztikusan megemelkedtek a tengeri szállítmányozásban, és ez az egész világgazdaságra kihatással van.
Pekár János, a Magyar Szállítmányozók Szövetségének főtitkára is megerősítette a drágulás tényét, és elmondta, hogy a díjak nagyságrendileg kétszeres-háromszorosára emelkedtek. A hosszabb tranzitidő, a magasabb fuvardíjak és az áruhiány kihívásokkal teli helyzetet teremtenek a vállalatok számára. A készletek növelése, a finanszírozási igények emelkedése, és az árakban bekövetkező változások mind a gazdaság szélesebb körét érintik. A főtitkár szerint ugyanakkor nem várható tartós áruhiány, és a jelenlegi helyzet nem éri el a pandémia idején tapasztalt szintet. A szakértők egyhangúan állítják, hogy a kialakult helyzet kihívásokkal teli, de nem kritikus, és a világ szállítmányozási kapacitásai megfelelőek ahhoz, hogy kezeljék a fennálló problémákat.
Kapcsolódó cikkeink
Ismét Business Superbrands elismerést kapott a Magyar Logisztikai Egyesület
A Magyar Logisztikai Egyesületet (MLE) 2025 júniusában ismét Business Superbrands…
Tovább olvasom >Fuvarozás egy kattintásra: közeleg a kamionos Uber kora?
Ha valakinek van egy biciklije vagy robogója, könnyen lehet belőle…
Tovább olvasom >HUNGRAIL: a Vasúti Egyes Kocsi Teherfuvarozás támogatási programot a következő években is fenn kell tartani
A VEKT (Vasúti Egyes Kocsi Teherfuvarozás) támogatási programot idén is…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >