Nem kell tartani a transzferár nyilvántartástól
Évek óta jelent állandó feladatot és fontos nyilvántartási kötelezettséget a kapcsolt vállalkozási ügyleteket folytató vállalkozások számára az egymás között alkalmazott árak és árazási módszerek dokumentálása. A tavaly év végi módosítások azonban számos könnyítést jelentenek annak érdekében, hogy ne mint valami mumusra tekintsenek a cégek a transzferár nyilvántartás elkészítésére.
A mai kihívásokkal teli üzleti környezetben a transzferárazás, annak nyilvántartása és adminisztrációja továbbra is kulcsfontosságú mind az adóhatóságok mind pedig a kapcsolt vállalkozási ügyleteket folytató adózók számára. A 2011 év végén kihirdetett módosítások célja az adminisztrációs terhek könnyítése volt.
A kapcsolt vállalkozási ügyleteket folytató adózóknak alapvetően két dologra kell nagyon odafigyelni a transzferárazással kapcsolatosan: az ügyletek társasági adó szempontból a szokásos piaci ár elvek szerint kötessenek, valamint, hogy a transzferár nyilvántartás elkészítési kötelezettségüknek eleget tegyenek minden évben a társasági adóbevallással egyidejűleg. Az adózó cégek a nyilvántartási kötelezettséget egy újabb adminisztrációs teherként élték meg az elmúlt évek alatt
Azonban a 2011. december 29-én kihirdetett módosító javaslatok célja az volt, hogy részben könnyítsék ezt az adminisztrációs terhet. A törvényalkotó szerint ez sikerült, de a gyakorlatban a cégek fogják az enyhítések előnyeit látni.
A módosított rendelet értelmében például:
Nem kell nyilvántartás készíteni, amennyiben egy adott kapcsolt vállalkozási ügylet nettó étéke nem éri el az 50 millió forintot (szerződés megkötésétől a vizsgált időszakig), vagy kapcsolt vállalkozások egymás között független féltől beérkezett számlákat számláznak tovább.
Bevesztésre került az úgynevezett alacsony hozzáadott értékű szolgáltatások fogalma, melynek értelmében bizonyos szolgálatosoknál elegendő egyszerűsített nyilvántartást készíteni, ha a vizsgált ügylet a PM rendeletben meghatározott feltételeknek eleget tesz.
Természetesen ez nem jelenti azt, hogy nem kell már foglalkozni transzferár nyilvántartásokkal; a nyilvántartási kötelezettség továbbra is létezik és nagyon fontos főleg azoknál a vállatoknál ahol a tevékenység, illetve a vállalat eredményessége nagymértékben a kapcsolt vállalkozási ügyletektől függ. Ezeknél a vállalatoknál mindenképpen javasolt egy átlátható és megfelelő gazdasági elemzésekkel alátámasztott nyilvántartás elkészítése a transzferárazással kapcsolatos kockázatok (adólap kiigazítás, bírságok, kettős adóztatás) elkerülésére. A transzferár nyilvántartástól tehát nem kell tartani, hiszen nem harap, csak tudni kell az egyszerűsítéseket megfelelően alkalmazni és beépíteni a cégek mindennapjaiba.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Pénteken indul a Magyar Élelmiszerbank Egyesület karácsonyi akciója
Péntektől vasárnapig az Élelmiszerbank hagyományos karácsonyi kampányának keretében minden korábbinál…
Tovább olvasom >Nagy Márton: továbbra is alacsony szinten az infláció
Az infláció az előzetes kormányzati jelzéseknek megfelelően kedvező, alacsony szinten…
Tovább olvasom >NAV: a lakosság csak megbízható, ismert online áruházakból rendeljen
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) azt tanácsolja a lakosságnak,…
Tovább olvasom >